یک سیستم منطقی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


یک سیستم منطقی، نسبتی و استقرایی
نویسنده(ها)جان استوارت میل
کشورانگلستان
زبانانگلیسی
تاریخ نشر
۱۸۴۳
گونه رسانهچاپی

یک سیستم منطقی، نسبتی و استقرایی (به انگلیسی: A System of Logic, Ratiocinative and Inductive) کتابی است که فیلسوف انگلیسی جان استوارت میل که سال ۱۸۴۳ منتشر کرده‌است.

بررسی اجمالی[ویرایش]

در این اثر، او پنج اصل استدلال استقرایی را که به روش‌های میل معروف هستند، تدوین کرد. این اثر در فلسفه علم اهمیت دارد و تا آن‌جا که اصول تجربی میل برای توجیه فلسفه‌های اخلاقی و سیاسی خود به کار می‌برد، تشریح می‌کند.

مقاله‌ای در «فلسفه زمان‌های اخیر» این کتاب را «تلاشی برای تبیین نظام روان‌شناختی منطق در چارچوب اصول تجربه‌گرایانه» توصیف کرده‌است».

این اثر برای تاریخ علم مهم بود، زیرا تأثیر زیادی بر دانشمندانی مانند دیراک داشت.[۱][۲] یک سیستم منطقی تأثیری بر گوتلوب فرگه داشت که بسیاری از ایده‌های میل در مورد فلسفه ریاضیات را در کار خود با عنوان مبانی علم حساب سرزنش کرد.[۳]

میل کار اصلی را چندین بار، و در طول سی سال، در پاسخ به نقدها و تفسیرهای الکساندر بین، ویلیام هیول و دیگران اصلاح کرد.

نسخه‌ها[ویرایش]

  • میل، جان استوارت، یک سیستم منطقی، انتشارات دانشگاه اقیانوس آرام، هونولولو، ۲۰۰۲،شابک ‎۱-۴۱۰۲-۰۲۵۲-۶

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. فارملو, گراهام (2009). عجیب‌ترین مرد: زندگی پنهان پل دیراک، نابغه کوانتومی. فابر اند فابر. ISBN 978-0-571-22278-0.
  2. کسیدی, دیوید سی. (2010). "گراهام فارملو. عجیب‌ترین مرد: زندگی پنهان پل دیراک، دانشمند اتم". Isis (journal). انتشارات دانشگاه شیکاگو. ۱۰۱: ۶۶۱. doi:10.1086/657209. فارملو همچنین در چندین فصل، تأثیرات جان استوارت میل را مورد بحث قرار می‌دهد.
  3. فرگه, گوتلاب (1980). مبانی حساب؛ یک تحقیق منطقی-ریاضی در مورد مفهوم عدد. Translated by آستین, جی. ال. (2nd ed.). اوانستون، ایلینوی: انتشارات دانشگاه نورث‌وسترن. ISBN 0-8101-0605-1. OCLC 650.

منابع[ویرایش]

  • فلسفه روزگار اخیر، ویرایش. جی بی هارتمن (نیویورک: مک گراو هیل، ۱۹۶۷)، I، ۱۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]

نسخه‌های آنلاین[ویرایش]