یوگیاکارتا

مختصات: ۷°۴۸′۵″ جنوبی ۱۱۰°۲۱′۵۲″ شرقی / ۷٫۸۰۱۳۹°جنوبی ۱۱۰٫۳۶۴۴۴°شرقی / -7.80139; 110.36444
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یوگیاکارتا
Kota Yogyakarta
نویسه‌گردانی سایر زبان‌ها
 • الفبای جاوه‌ایꦑꦸꦠ꧀ꦧꦔꦪꦺꦴꦒꦾꦏꦂꦠ
 • جاوه‌ای لاتینKutha Ngayogyakarta
 • جاوه‌ای پگونکوڟا ڠایَوڮیاکارتا
یوگیاکارتا
یوگیاکارتا
پرچم یوگیاکارتا
پرچم
نشان رسمی یوگیاکارتا
مهر
لقب(ها): 
Kota Pelajar (Student's City) Kota Budaya (Cultural City) or Kota Gudeg (Gudeg City)
شعار(ها): 
Memayu Hayuning Bawono
در نقشهٔ اندونزی
در نقشهٔ اندونزی
یوگیاکارتا در اندونزی واقع شده
یوگیاکارتا
یوگیاکارتا
در نقشهٔ اندونزی
مختصات: ۷°۴۸′۵″ جنوبی ۱۱۰°۲۱′۵۲″ شرقی / ۷٫۸۰۱۳۹°جنوبی ۱۱۰٫۳۶۴۴۴°شرقی / -7.80139; 110.36444
کشور اندونزی
استانمنطقه ویژه یوگیاکارتا
مدیریت
 • شهردارHaryadi Suyuti
مساحت
 • شهر۳۲٫۵ کیلومتر مربع (۱۲٫۵ مایل مربع)
 • کلان‌شهری
۱٬۱۱۴٫۱۶ کیلومتر مربع (۴۳۰٫۱۸ مایل مربع)
جمعیت
 (۲۰۱۰)
 • شهر۳۸۸٬۰۸۸
 • کلان‌شهری
۲٬۳۸۹٬۲۰۰
منطقه زمانییوتی‌سی ۷+ (WIB)
پیش‌شماره(های) تلفن(۶۲)+
وبگاه

یوگیاکارتا (جوگجاکارتا، جوگجا، یوگیا) (اندونزیایی: Kota Yogyakarta، به جاوه‌ای: Kutha Ngayogyakarta، کوڟا ڠایَوڮیاکارتا، ꦑꦸꦠ꧀ꦧꦔꦪꦺꦴꦒꦾꦏꦂꦠ) یکی از شهرهای منطقه ویژه یوگیاکارتا در اندونزی است. این شهر به‌عنوان مرکز هنر کلاسیک و فرهنگ جاوه شناخته می‌شود و هنرهایی هم‌چون طراحی روی پارچه، بالت، تئاتر، موسیقی، شعر و خیمه‌شب‌بازی در این شهر رونق دارد.[۱]

یوگیاکارتا در بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۹ و در جریان شورش قومی اندونزی، به‌عنوان پایتخت این کشور شناخته می‌شده‌است. این شهر همچنین به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش و پرورش در اندونزی به‌شمار می‌رود.[۱]

یوگیاکارتا ۳۲٫۸ کیلومتر مربع مساحت داشته و جمعیت آن براساس سرشماری سال ۱۹۹۰ میلادی، ۴۱۲٫۰۵۹ نفر و بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۰ میلادی، ۵۵۹٫۰۹۹ بوده که در سال ۲۰۰۷ میلادی به ۶۶۹٫۸۷۰ نفر افزایش یافته‌است.[۲][۳]

تامان ساری، یوگیاکارتا محل باغ سلطنتی سابق سلطنت یوگیاکارتا است. تامان ساری که در اواسط قرن هجدهم ساخته شد، دارای عملکردهای متعددی مانند یک منطقه استراحت، یک کارگاه، یک منطقه مراقبه، یک منطقه دفاعی و یک مخفیگاه بوده‌است. تامان ساری از چهار منطقه متمایز تشکیل شده بود: دریاچه مصنوعی بزرگ با غرفه‌ها در غرب، مجموعه حمام در مرکز، مجموعه غرفه‌ها و استخرها در جنوب و دریاچه کوچک‌تری در شرق. امروزه تنها مجموعه حمام مرکزی به خوبی حفظ شده‌است، در حالی که مناطق دیگر آن عمدتاً توسط سکونتگاه کامپونگ تامان اشغال شده‌است. از سال ۲۰۱۷، مرکز شهر تاریخی یوگیاکارتا از جمله تامان ساری در فهرست میراث جهانی آزمایشی قرار گرفته‌است.
بانیونیبو یک معبد بودایی متعلق به قرن نهم است که در دهکده سیپیت، منطقه ویژه یوگیاکارتا اندونزی واقع شده‌است. این معبد که مربوط به دوران پادشاهی ماتارام است، در دره‌ای باریک که توسط شالیزارها احاطه شده‌است قرار دارد، این معبد در حدود دو کیلومتری جنوب شرقی پارک باستان‌شناسی راتو بوکو در سمت شرقی یوگیاکارتا مدرن قرار دارد. در شمال آن نیز معبد پرامبانان است.

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «(city) Yogyakarta (city)». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۷ ژوئیهٔ ۲۰۱۰.
  2. "The largest cities in Indonesia, ranked by population" (به انگلیسی). mongabay.com. Archived from the original on 10 May 2012. Retrieved 30 Jun 2012.
  3. "Indonesia: largest cities and towns and statistics of their population" (به انگلیسی). world-gazetteer. Archived from the original on 23 April 2013. Retrieved 22 May 2012.