یولاندا کاکابادزه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یولاندا کاکابادزه
იოლანდა კაკაბაძე
یولاندا کاکابادزه در سال 2013
یازدهمین رئیس سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست
دوره مسئولیت
۱۹۹۶ – ۲۰۰۴
پس ازجی دی هیر
پیش ازمحمد ولی موسی
هشتمین رئیس صندوق جهانی طبیعت
دوره مسئولیت
۲۰۱۰ – ۲۰۱۷
پس ازامکا آنیاکو
پیش ازپاوان سوخدو
وزیر محیط زیست اکوادور
دوره مسئولیت
۱۹۹۸ – ۲۰۰۰
اطلاعات شخصی
زاده۱۹۴۸ ‏(۷۶ سال)
محل تحصیلدانشگاه کیتو
پیشهسیاستمدار،فعال محیط زیست
یولاندا کاکابادزه در سال ۲۰۱۱.

یولاندا کاکابادزه (به گرجی: იოლანდა კაკაბაძე)(زاده ۱۹۴۸)[۱] یک فعال محیط زیست و سیاستمدار محافظه کار گرجی‌[۲] اهل اکوادور است که وزارت محیط زیست اکوادور و ریاست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست را به عهده داشته‌است.[۳]

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی پس از تحصیل در رشته روان‌شناسی تربیتی در دانشگاه کیتو، درگیر مسائل زیست‌محیطی شد. او بنیانگذار Fundación Natura در کیتو بود و از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ مدیریت اجرایی آن را به عهده داشت. او در اجلاس ریو به عنوان رابط سازمان‌های مردم‌نهاد فعالیت کرد. در سال ۱۹۹۳ بنیان‌گذار سازمان غیردولتی FFLA و تا ۲۰۰۶ به عنوان رئیس اجرایی آن خدمت کرد. وی از اوت ۱۹۹۸ تا ژانویه ۲۰۰۰ وزیر محیط زیست اکوادور بود. از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴ رئیس اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست بود و از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ نیز رئیس صندوق جهانی طبیعت بود. او همچنین عضو پژوهشگاه گفتگوی بین آمریکایی مستقر در واشینگتن دی سی است.

پانویس[ویرایش]

  1. Education Without Borders: Yolanda Kakabadse بایگانی‌شده در فوریه ۱۷, ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine. URL retrieved 2011-01-24.
  2. «Goga Khachidze Met President of WWF International Yolanda Kakabadse». بایگانی‌شده از اصلی در 9 مارس 2016. دریافت‌شده در 7 اكتبر 2020. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  3. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Yolanda Kakabadse». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.