گوییدو فوبینی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گوییدو فوبینی
زادهٔ۱۹ ژانویهٔ ۱۸۷۹
ونیز
درگذشت۶ ژوئن ۱۹۴۳ (۶۴ سال)
نیویورک
ملیتایتالیا
محل تحصیلمدرسه عالی نرمال پیزا
شناخته‌شده برایقضیه فوبینی
قضیه مشتق گیری فوبینی
متریک فوبینی-اشتودی
اعداد فوبینی
پیشینه علمی
شاخه(ها)ریاضیات
استاد راهنمااولیسه دینی
لوییجی بیانکی

گوییدو فوبینی (به ایتالیایی: Guido Fubini) (زاده ۱۹ ژانویه ۱۸۷۹ در ونیز -درگذشته ۶ ژوئن ۱۹۴۳ در نیویورک) ریاضیدان اهل ایتالیا بود.

زندگی و کارنامه[ویرایش]

او فرزند یک ریاضیدان و از خاواده ای یهودی بود و در ونیز به مدرسه رفت. سپس از سال ۱۸۹۶ در مدرسه عالی نرمال پیزا زیر نظر استادانی چون اولیسه دینی و لوییجی بیانکی به تحصیل پرداخت و در سال ۱۹۰۰ با تزی درباره موازیهای کلیفورد در فضاهای بیضوی تحت سرپرستی همین دو درجه دکتری را دریافت کرد. سپس به تدریس در دانشگاه کاتانیا و کمی بعد در دانشگاه جنووا پرداخت. از سال ۱۹۰۸ در تورین هم در دانشگاه و هم در پلی تکنیک تدریس می کرد و در سال ۱۹۳۹ به دلیل نسب یهودیش - که در حکومت موسولینی، استادان دانشگاه را مجبور به استعفا میکرد- به همراه خانواده ناچار به ترک ایتالیا و فرار به آمریکا شد. از جمله دلایل ترک ایتالیا آینده دو پسرش بود که مهندس و فیزیکدان بودند. بدینگونه فوبینی دعوت موسسه پژوهشهای عالی پرینستون را پذیرفت و از سال ۱۹۳۹ در این موسسه به پژوهش و تدریس سرگرم شد اما سلامتیش پس از مدتی به دلیل بیماری قلبی رو به وخامت گذاشت و او چهار سال بعد در نیویورک درگذشت.

فوبینی، به عنوان ریاضیدان، نخست به هندسه دیفرانسیل تصویری پرداخت و سپس به شاخه های بسیاری از آنالیز، همچون آنالیز تابعی و حساب انتگرال پرداخت که در آن قضیه ای را که امروزه به نام قضیه فوبینی شناخته میشود به اثبات رساند. او همچنین به نظریه گروهها و فیزیک ریاضی نیز پرداخت. بویژه در هنگامه جنگ جهانی یکم که او در رسته توپخانه بود و در باره کاربردهای نظامی ریاضیات پژوهش می کرد.

منابع[ویرایش]