گورستان گشت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گورستان گشت
Map
نامگورستان گشت
کشورایران
استاناستان سیستان و بلوچستان
شهرستانشهرستان سراوان
بخشمرکزی
اطلاعات اثر
کاربریگورستان
دیرینگیدوره اشکانیان
دورهٔ ساخت اثردوره اشکانیان، دوره ساسانیان
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۵۴۸
تاریخ ثبت ملی۱ اردیبهشت ۱۳۴۵
اطلاعات بازدید
امکان بازدیدآری
گورستان گشت بر ایران واقع شده‌است
گورستان گشت
روی نقشه ایران
۲۷°۴۶′۴۵″شمالی ۶۱°۵۷′۳۲″شرقی / ۲۷٫۷۷۹۰۵۵۹۶°شمالی ۶۱٫۹۵۸۸۶۶۵۲°شرقی / 27.77905596; 61.95886652

قبرستان گُشت مربوط به اواخر دوره اشکانیان - دوره ساسانیان است و در شهر گُشت، ۶۹ کیلومتری جاده سراوان به خاش واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۵۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱]


قبرستان گشت سراوان از زمان دوره اشکانی و ساسانی است و در حدود ۲هزار و پانصد سال قدمت دارد. قبرستان گشت سراوان متعلق به دوره اشکانی – ساسانی می‌باشد و بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد و گنجینه ای از تاریخ کهن و تمدن دیرینه استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود. قبرستان گشت سراوان در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی توسط یک گروه از باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی مورد حفاری و گمانه زنی قرار گرفت و از اشیا به دست آمده از قبور معلوم گردید که قدمت قبرستان مربوط به دوره ای اشکانی و ساسانی است. در برخی از سنگ‌های رها شده در قبرستان آثار سنگ‌نگاره دیده می شود که حکایت از قدمت منطقه دارد.

شهر گشت ما بین دو شهرستان سراوان و خاش و در مسیر جاده ایی این دو شهر قرار دارد. از طرف جنوب شرقی به شهرستان سراوان با مسافت ۶۵ کیلو متر و از طرف شمال غربی به شهرستان خاش با مسافت ۹۵ کیلو متر محدود است، در طول جغرافیایی ۶۱ درجه و ۵۷ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۲۷ درجه و ۴۷ دقیقه شرقی قرار دارد، ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۵۰متر است، جمعیت کلی شهر گشت در حدود بیش از ۱۲ هزار نفر تخمین زده شده است.

شهر گشت با توجه با آثاری که در آن قرار دارد یک شهر تاریخی و باستانی است و از قدمت زیادی برخوردار می باشد.

این قبرستان با ۱۳۰ هکتار وسعت در سال ۱۳۴۵ با شماره ثبتی ۵۴۸ به ثبت ملی رسیده است.[۳]

[۲]جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. Behnegarsoft.com (۲۰۱۸-۰۳-۲۴). «شستون - قبرستان دو هزار و ۵۰۰ ساله؛ اثر تاریخی منحصر به فرد شهر گشت/ قلعه بخشان در دوره اسلامی بنا شده است». شستون | اخبار شهرستان سراوان. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۰.