گورستان ولیران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تپه ولیران
نامتپه ولیران
کشورایران
استانتهران
شهرستاندماوند
بخشمرکزی، شهر دماوند
اطلاعات اثر
دیرینگیاشکانی، ساسانی
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۶۱۱۸
تاریخ ثبت ملی۲۰ شهریور ۱۳۸۵
تپه ولیران بر ایران واقع شده‌است
تپه ولیران
روی نقشه ایران
۳۵°۴۱′۳۰″شمالی ۵۲°۰۳′۲۴″شرقی / ۳۵٫۶۹۱۶۶۷°شمالی ۵۲٫۰۵۶۶۶۷°شرقی / 35.691667; 52.056667

گورستان ولیران تپه‌ای سنگلاخی با گورهایی اشکانی و زیرساختی بازمانده از قلعه‌ای ساسانی است. دیرینگی این تپهٔ باستانی از هنگام شاهنشاهی مهرداد دوم تا شهریاری خسروپرویز برآورد شده‌است. این محوطهٔ تاریخی در شهر دماوند و میان محلهٔ[۱] ولیران (وله‌رون) و روستای شلمبه جای‌گرفته است. گرچه تپهٔ ولیران در فهرست آثار ملی ایران[۲] به ثبت رسیده‌است، در سال ۱۳۹۰ دانشگاه علم و صنعت با حکم دادستانی از بازسازی آن جلوگیری کرد.[نیازمند منبع]

یافته‌های کاوشهای سالهای ۸۶–۱۳۸۵ در انبار موزهٔ ملی نگهداری می‌شود. در این کاوشها ۸ سکهٔ نقرهٔ ساسانی، ۳ سفال‌نوشته به خط پهلوی ساسانی و ۷ سکهٔ نقرهٔ اشکانی از دوران پادشاهی اردوان دوم، مهرداد دوم، ارد یکم و سنتروک بدست آمد.[۳][۴][۵]

منابع[ویرایش]

  1. کد عارضه ۲۶۴۱۰۳، پایگاه ملی نام‌های جغرافیایی ایران، سازمان نقشه‌برداری کشور
  2. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۶ اکتبر ۲۰۱۹.
  3. محمدرضا نعمتی، علی صدرایی. «بررسی شیوه‌های تدفین دوره اشکانی در گورستان ولیران دماوند» (PDF). مجلهٔ مطالعات باستان‌شناسی، دانشگاه تهران. دریافت‌شده در ۳ ژوئن ۲۰۱۷.
  4. «تپه ولیران دماوند، نماد قدمت تاریخی» (PDF). روزنامه ایران. دریافت‌شده در ۴ ژوئن ۲۰۱۷.
  5. «شناسایی یک گورستان دوره اشکانی در دماوند». پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۶ ژوئن ۲۰۱۷.