گودپات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در شبکه‌های رایانه‌ای، خوب‌داد (به انگلیسی: goodputگذرداد در لایه-کاربرد یک شبکه است؛ یعنی شمار بیت‌های مفیدی که شبکه در واحد زمان به یک مقصد مشخص تحویل می‌دهد. این مقدار، بیت‌های سربار پروتکل و همچنین بسته‌های داده بازاِرسال‌شده را شامل نمی‌شود. این مربوط به مدت زمانی است که از اولین بیتِ اولین بسته ارسال‌شده (یا تحویل‌داده‌شده) تا آخرین بیت آخرین بسته تحویل می‌شود.

برای نمونه، اگر یک فایل منتقل شود، خوب‌دادی که کاربر تجربه می‌کند، اندازه فایل برحسب بیت تقسیم‌بر زمان انتقال فایل است. خوب‌داد همیشه کمتر از گذرداد (نرخ بیت ناخالصی که منتقل می‌شود) است که معمولاً از نرخ انتقالِ داده شبکه (ظرفیت کانال یا پهنای‌باند) کمتر است.

از عواملی که باعث بازدهی کمتر از گذرداد می‌شوند عبارتند از:

مثال[ویرایش]

تصور کنید که یک فایل با استفاده از اچ‌تی‌تی‌پی روی یک اتصال اترنت سوئیچ‌شده با ظرفیت کانال کل ۱۰۰ مگابیت در ثانیه منتقل می‌شود. فایل را نمی‌توان از راه اترنت به عنوان یک جریان پیوسته منتقل کرد. در عوض، باید به تکه‌هایی تقسیم شود. این تکه‌ها نباید از بیشینه واحد انتقال IP از راه اترنت، که ۱۵۰۰ بایت است، بزرگتر باشند. هر بسته به ۲۰ بایت اطلاعات هدر IPv4 و ۲۰ بایت اطلاعات سرآیند (به انگلیسی: header) تی‌سی‌پی نیاز دارد، بنابراین تنها ۱۴۶۰ بایت در هر بسته برای خود داده‌های انتقال فایل در دسترس است (لینوکس و مک‌اواس[۱] بیشتر به ۱۴۴۸ بایت محدود می‌شوند زیرا دارای مهر زمانی (به انگلیسی: time stamp) 12-بایتی هستند). علاوه بر این، داده‌ها از طریق اترنت در یک قاب منتقل می‌شوند که ۲۶ بایت سربار برای هر بسته تحمیل می‌کند. با توجه به این سربار، حداکثر گذرداد ۱۰۰ × ۱۴۶۰/۱۵۲۶ مگابیت بر ثانیه است که ۹۵٫۶۷ مگابیت بر ثانیه یا ۱۱٫۹۵۹ مگابایت بر ثانیه است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Stuart Cheshire. "TCP Performance problems caused by interaction between Nagle's Algorithm and Delayed ACK". Retrieved 2010-01-13.

منابع[ویرایش]