گریگور واهرامیان گاسپاربگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گریگور واهرامیان گاسپاربگ
زادهٔ۱۹۰۰
نخجوان قدیم
درگذشت۲۳ اکتبر ۱۹۶۳
تبریز
ملیتایران
محل تحصیلمدرسه نقاشی، مجسمه‌سازی و معماری مسکو
جنبشناتورالیسم
همسر(ها)ماروسیا واهرامیان

گریگور واهرامیان گاسپاربگ (ارمنی: Գրիգոր Վահրամյան Գասպարբեգ؛ ۱۹۰۰ – ۱۹۶۳) نقاش اهل ایران بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

گریگور واهرامیان در نخجوان به دنیا آمد. در شهر تفلیس، گرجستان تعلیمات مقدماتی هنر را کسب نمود و در سال ۱۳۰۲ (۱۹۲۳) با رتبهٔ اول فارغ‌التحصیل گردید. برای تکمیل هنر به مسکو رفت و در آکادمی هنر نقاشی و مجسمه‌سازی تحت تعلیمات استاد گرتوفسکی قرار گرفته در سال ۱۳۰۸ (۱۹۲۹) آکادمی را به پایان رساند.

واهرامیان اولین نمایشگاهش را در مسکو در سال ۱۳۰۹ (۱۹۳۰) برگزار کرد که توجه بسیاری از منتقدان را جلب نمود و در نتیجه تعدادی از آثارش توسط موزه‌های مسکو خریداری شده و به چاپ رسیدند. آثار وی را مارتیروس ساریان نقاش به نام ارمنی ستایش کرده‌است.

در سال ۱۳۱۷ (۱۹۳۸) به ایران آمد و شروع به آموزش هنرمندان جوان نمود در سال ۱۳۲۹ (۱۹۵۰) نمایشگاهی از آثار او و هنرجویانی که در مکتب وی هنر آموخته بودند در تهران برگزار گردید که بسیار مورد توجه قرار گرفت و پس از آن نیز این آثار در تبریز و آبادان به نمایش گذاشته شدند و مورد اقبال بسیاری قرار گرفتند.

با شروع فعالین دولتی برای تشویق هنر در تبریز، از واهرامیان برای تدریس دعوت به عمل آمد که تا آخر عمر در آنجا مشغول به کار بود.

سبک نقاشی‌های واهرمیان کلاسیک است. طبیعت و پرتره و طبیعت بی جان در آثار وی بسیار جاندار می‌نمایند و رنگ‌ها قوی و با قدرت بر روی بوم گذارده شده‌اند. آناتومی صورت و نگاه‌های سوژه‌ها بسیار دقیق و پراحساس هستند.

واهرامیان در طول عمر هنری خود برای هر آنچه آفریده مورد تشویق و توجه قرار گرفت.

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Grigor Vahramian Gasparbeg». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۸ فوریه ۲۰۱۹.
  • لازاریان، ژانت د (۱۳۸۲). دانشنامه ایرانیان ارمنی. تهران: انتشارات هیرمند. صص. ۳۶۴. شابک ۹۶۴-۶۹۷۴-۵۰-۳.
  • «وارطان واهرامیان نقاش سورئالیست تبریزی».
  • [۱] at Avproduction.am بایگانی‌شده در ۶ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine
  • Այվազյան, Հ. Մ. (2007). Ով ով է. հայեր (կենսագրական հանրագիտարան: Երկու հատորով). Vol. երկրորդ. Երևան: Հայկական հանրագիտարան հրատ.
  • Navasargian, Alice (1997). Iran - Armenia: Golden Bridges: 20th Century Iranian-Armenian Painters. Glendale: AAA Publishing House. p. 54-57. ISBN 978-0-9697620-0-3.

پیوند به بیرون[ویرایش]