کیروف

مختصات: ۵۸°۳۶′شمالی ۴۹°۳۹′شرقی / ۵۸٫۶°شمالی ۴۹٫۶۵°شرقی / 58.6; 49.65
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کیروف

Киров
پرچم نشان
پرچم
پرچم
نشان
نشان
ناحیه فدرالی ولگا
مساحت ۷۵۷ کیلومتر مربع
جمعیت ۴۶۴۰۶۹ نفر (سال: ۲۰۰۹)
تراکم جمعیت ۶۱۳ نفر در کیلومتر مربع
منطقه زمانی یوتی‌سی(تابستان: یوتی‌سی+۵)
کد تلفن ‎(+۷)۸۳۳۲
کد پستی ۶۱۰۰۰۰–۶۱۰۰۵۲
کد پلاک وسایل نقلیه ۴۳
موقعیت جغرافیایی
مختصات: ۵۸°۳۶′شمالی ۴۹°۳۹′شرقی / ۵۸٫۶°شمالی ۴۹٫۶۵°شرقی / 58.6; 49.65
کیروف در روسیه واقع شده
کیروف
کیروف در کیروف اوبلاست واقع شده
کیروف
Oblast Kirow

کیروف (به روسی: Ки́ров) شهری است در شمال خاوری بخش اروپایی روسیه. این شهر با جمعیت ۴۵۷٬۵۷۸ نفر (سال ۲۰۰۲) در کنار رود ویاتکا واقع شده و مرکز استان کیروف است.

نام‌های پیشین آن ویاتکا و خلینوف بود.

پیشینه[ویرایش]

دژ خلینوف که در باختر رشته‌کوه اورال واقع شده در سال ۱۱۸۱ به‌دست بازرگانان اهل نوگورود بنیاد شد. در متون تاریخی برای نخستین بار در سال ۱۳۷۴ از این محل به عنوان شهر نام برده شده‌است. خلینوف در سال ۱۴۸۹ ضمیمهٔ دوک‌نشین اعظم مسکو شد و به خاطر تولید مجسمه‌های گلی کوچک و سوت‌سازی در سراسر روسیه شهرت یافت.

در زمان خانات قازان این شهر نیز توسط آنان اداره می‌شد و در آن دوره با نام هیلین مشهور بود. کهن‌ترین ساختمان پابرجای شهر، کلیسای عروج مریم (ساخت ۱۶۸۹) است که از عمارتی بزرگ با پنج گنبد مدور تشکیل شده‌است.

در سال ۱۷۸۱، کاترین بزرگ نام شهر را از خلینوف به ویاتکا تغییر داد و آن را تبدیل به مرکز استان نمود. در آن دوره از این شهر هم‌چنین به عنوان یک تبعیدگاه استفاده می‌شد. از تبعیدیان مهم این دوره می‌توان به الکساندر هرزن، الکساندر ویتبرگ و میخائیل سالتیکوف-شچدرین اشاره کرد. در اواخر سدهٔ ۱۹ میلادی این شهر یکی از ایستگاه‌های مهم راه‌آهن سراسری سیبری بود. در ماه دسامبر ۱۹۳۴ نام این شهر بار دیگر تغییر یافت و به افتخار سرگئی کیروف، یکی از رهبران شوروی که در یکم دسامبر ترور شد، کیروف نامیده شد.

در دههٔ ۱۹۹۰ بندر کیروف ورشکست شد و تمامی قایق‌های آن به دیگر نواحی فروخته شد. منطقه کیروف به خاطر داشتن بدترین بزرگ‌راه‌ها و خیابان‌ها و بالا بودن تعداد زایمان دوقلوها در آن، شهرت دارد.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors, "Kirov, Kirov Oblast," Wikipedia, The Free Encyclopedia, (accessed July 14, 2010).