کپلر-۹سی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کپلر-۹سی
Size comparison of Kepler-9c (left) with Jupiter (right)
کشف[۱][۲]
کاشفKepler Mission team
محل کشفکپلر
تاریخ کشف۲۶ اوت ۲۰۱۰
گذر
طبقه‌بندی
KOI-377.02[۳]
ویژگی‌های مداری
۰٫۲۲۵ ± ۰٫۰۰۱ یکای نجومی (۳۳٬۶۶۰٬۰۰۰ ± ۱۵۰٬۰۰۰ کیلومتر)
خروج از مرکز مداری۰
۳۸٫۹۱ روز
انحراف۸۸٫۱۲
ستارهکپلر-۹[۴]
ویژگی‌های فیزیکی
میانگین شعاع
۰٫۸۲۳ ± 0.067 RJ
جرم۰٫۱۷۱ ± 0.013 الگو:Jupiter mass
دما536K

کپلر-۹سی (انگلیسی: Kepler-9c) یکی از هفت سیاره ی اول فراخورشیدی، سیاره‌ای فراخورشیدی است که توسط مأموریت کپلر ناسا کشف شد و یکی از حداقل دو سیاره‌ای است که به دور ستاره کپلر-۹ می‌چرخند. کپلر-۹بی و کپلر-۹سی نخستین سیاره‌های فراخورشیدی تأیید شدهٔ در حال گذر از برابر ستاره خود هستند.[۵][۱]

کشف این سیاره توسط تیم مأموریت کپلر در ۲۶ اوت ۲۰۱۰ پس از کشف اولیه آن توسط کپلر اعلام شد. در آن زمان، این یکی از ۷۰۰ نامزد سیاره‌ای بود که کپلر به آن اشاره کرد.

مشاهدات این سیاره حاکی از آن است که این سیاره یک غول گازی هیدروژن-هلیوم است که کمی کوچکتر از زحل است و در نزدیکی ستاره ی خود در ۲۲۵ یکای نجومی می‌چرخد. کپلر-۹سی و بی از این نظر قابل توجه هستند که سیاره‌هایی دارای یک الگوی رزنانس مداری مشترک هستند که در آن مدار هر سیاره مدار سیاره دیگر را تثبیت می‌کند. در طول مدتی که توسط فضاپیما مشاهده شد، مدار سیاره که به‌طور متوسط تقریباً ۳۸ روز طول می‌کشد، به دلیل این تأثیر، در هر تناوب مداری ۳۹ دقیقه کوتاه می‌شود. مدار آن با گذشت زمان کمی بالاتر و پایین‌تر از نسبت ۲:۱ با سیارهٔ بی در نوسان است.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Holman, M. J.; et al. (2010). "Kepler-9: A System of Multiple Planets Transiting a Sun-Like Star, Confirmed by Timing Variations" (PDF). Science. 330 (6000): 51–54. Bibcode:2010Sci...330...51H. doi:10.1126/science.1195778. PMID 20798283. S2CID 8141085.
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام JPL2714 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Simbad وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Torres2011 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  5. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام datatable وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

پیوند به بیرون[ویرایش]