کمپ مارمال

مختصات: ۳۶°۴۲′۱۰″ شمالی ۰۶۷°۱۳′۴۰″ شرقی / ۳۶٫۷۰۲۷۸°شمالی ۶۷٫۲۲۷۷۸°شرقی / 36.70278; 67.22778
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کمپ مارمال
یک هواپیمای لاکهید سی-۵ گالکسی ایالات متحده در فرودگاه مزار شریف، در مجاورت کمپ مارمال، در ۲۲ مه ۲۰۱۲
خلاصه
نوع فرودگاهنظامی
مالکافغانستان افغانستان
شهر بکار رفتهشمال افغانستان
مکانمزار شریف، افغانستان
ساخته‌شده۲۰۰۵ (۲۰۰۵)
بکار رفته در2005 تا کنون
ارتفاع از سطح دریا۱٬۲۷۳ فوت / ۳۸۸ متر
مختصات۳۶°۴۲′۱۰″ شمالی ۰۶۷°۱۳′۴۰″ شرقی / ۳۶٫۷۰۲۷۸°شمالی ۶۷٫۲۲۷۷۸°شرقی / 36.70278; 67.22778
نقشه
کمپ مارمال در افغانستان واقع شده
کمپ مارمال
کمپ مارمال
موقعیت در افغانستان
باندهای فرود
جهت درازا سطح
فوت متر
06L/24R ۰ ۰ بتن آسفالتی
06R/24L ۰ ۰ بتن آسفالتی

کمپ مارمال (انگلیسی: Camp Marmal) تاسیسات نیروهای مسلح افغانستان بود. این فرودگاه در مجاورت فرودگاه بین‌المللی مولانا جلال الدین بلخی در مزار شریف افغانستان در دامنه کوه‌های هندوکش قرار داشت. این کمپ در سپتامبر ۲۰۰۵ افتتاح شد. نام این کمپ از کوه‌های مرزی مارمال گرفته شده است. قبل از خروج نیروهای آلمانی، این پایگاه بزرگترین پایگاه بوندس‌ور در خارج از آلمان بود.[۱]

کمپ مارمال میزبان نیروهای فرماندهی سلسله کمک مشاوره - شمال متعلق به ماموریت حمایت قاطع ناتو بود که در سال ۲۰۱۴ جانشین نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت شد.

این پایگاه دارای یک مرکز پزشکی بزرگ برای نیروهای آلمانی، متحدان ناتو و غیرنظامیان محلی بود. این پایگاه از عملیات‌های جنگی آلمان در افغانستان در اوایل سال ۲۰۰۹ پشتیبانی کرد.

تاریخچه[ویرایش]

آلمان ساخت این کمپ را در ۳ نوامبر ۲۰۰۵ آغاز کرد و در ۲ اوت ۲۰۰۶ عملیاتی شد. در ژوئن ۲۰۲۱، این پایگاه به نیروهای مسلح افغانستان واگذار شد و آخرین سربازان آلمانی افغانستان را ترک کردند.[۲][۳] در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، نیروهای طالبان این پایگاه هوایی را در جریان حمله نظامی طالبان، از نیروی هوایی افغانستان تسخیر کردند.

بیمارستان[ویرایش]

بیمارستان نظامی آلمان در سال ۲۰۰۷ تکمیل شد. هدف اصلی آن ارائه خدمات اضطراری به نیروهای RSM بود. به غیرنظامیان آلمانی در افغانستان، امدادگران نیز به صورت قراردادی یا در مواقع اضطراری به خدمت گرفته شده و خدمات ارائه می‌دادند.

در کنار دو واحد عملیات، متخصصان، کلینیک‌های سرپایی، ایستگاه‌های مراقبت‌های ویژه وجود داشت.این بیمارستان، داروخانه و آزمایشگاه تقریباً ۸۰ پرسنل نظامی داشت.

منابع[ویرایش]

  1. «Ceremony for Lowering the Flags in the Camp Marmal, Mazar-e Sharif in Afghanistan».
  2. Reuters (2021-07-01). "Western forces pack up to end their war, Afghans "manage the consequences"" (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-15.
  3. Press, Geir Moulson, The Associated; Press, Kathy Gannon, The Associated (2021-06-30). "Most European troops exit Afghanistan quietly after 20 years". Military Times (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-15.

پیوند به بیرون[ویرایش]