کلاه وی‌اف‌ایکس۱

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Forte VFX1
کلاه وی‌اف‌ایکس۱
توسعه‌دهندهForte Technologies, Inc.
تاریخ انتشار۱۹۹۵
قیمت پایه$۶۹۵
نمایشDual 263 × 230 color LCD displays
پلت‌فرمIBM-Compatible PC, ISA bus, MS-DOS

کلاه وی‌اف‌ایکس۱ یک نمایشگر روی سر کاربر بود که در اواسط دهه ۱۹۹۰ به بازار عرضه شد. این هدست واقعیت مجازی شامل یک هدست، یک کنترلر دستی و یک صفحه رابط ISA بود، 3D استریوسکوپی و صدای استریو را ارائه می‌داد.[۱]

تاریخچه[ویرایش]

VFX1 در اوایل دهه ۱۹۹۰ توسط Forte Technologies , Incorporated ساخته شد. این محصول در سال ۱۹۹۵ با MSRP به ۶۹۵ دلار و میانگین قیمت خرده فروشی ۵۹۹ دلار منتشر شد و در فروشگاه‌های خرده فروشی از جمله CompUSA و Babbage در ایالات متحده آمریکا به فروش رسید؛ که در سال ۲۰۰۰ توسط سیستم‌های تصویربرداری تعاملی یا 'VFX3D حذف شد.

امکانات[ویرایش]

لنزهای داخل هدست
کنترل دستی Cyberpuck

دیدن: این هدست از نمایشگرهای LCD دوتایی ۰٫۷ ۲۶ ۲۶۳ × ۲۳۰ با ۲۵۶ رنگ برخوردار است. لنز شامل لنزهای دوتایی با فوکوس قابل تنظیم و فاصله درون محوری بود. میدان دید ۴۵ درجه به صورت مورب بود.

صدا: هدست شامل بلندگوهای استریو داخلی و میکروفون کندانسور است. سیگنال‌های صوتی به جک‌های ورودی / خروجی کارت صدا منتقل می‌شوند.

ردیابی: حرکات سر برای سنسورهای داخلی (۷۰ درجه)، رول (۷۰ درجه) و انحراف (۳۶۰ درجه) با حسگرهای داخلی ردیابی می‌شدند. یک کنترلر دستی به نام سایبرپاک سه دکمه و سنسور داخلی برای پیچ و رول ارائه می‌داد. این می‌تواند یک ماوس را شبیه‌سازی کند و توسط یک کابل رابط ACCESS.bus به هدست متصل شد.

صفحه رابط VIP

رابط: اطلاعات صوتی، ویدئویی و ردیابی از طریق VIP Board منتقل می‌شود، یک کارت ISA حدود ۱۶ بیتی که از ویدیوی اتصال ۲۶ پین VESA کارت ویدئویی و سیگنال‌های صوتی روت شده به خط کارت صدا از طریق خارجی استفاده می‌کند. جکهای صوتی ۱/۸ " داده‌های صوتی، ویدئویی و ردیابی با هدست از طریق یک کابل اختصاصی ۸ پایی رد و بدل شد، که می‌تواند برای بهبود تحرک زنجیره ای به رنگ قهوه ای باشد.

الزامات سیستم[ویرایش]

  • IBM-PC سازگار با 386 CPU[۲]
  • کارت تصویری VGA با اتصال ۲۶ پین قابلیت VESA
  • شکاف توسعه ۱۶ بیتی ISA برای صفحه VIP
  • MS-DOS 5.0 یا بالاتر
  • ۵۰۰ کیلوبایت فضای رایگان هارد دیسک برای رانندگان و برنامه‌های کاربردی
  • 20 KB حافظه معمولی برای درایورها
  • اختیاری: کارت صدا استریو

منابع[ویرایش]

  1. "Forte VFX1". VRWiki. Archived from the original on 25 June 2016.
  2. "VFX1 Specifications".

پیوند به بیرون[ویرایش]