کلاهبرداری کوروش کمپانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کوروش پردازان آی سا
نوعتجاری
سرنوشتبدهکار شد. شیوهٔ کلاهبرداری این شرکت به صورت پانزی بود.[۱] مالک شرکت متواری شد.
بنیانگذارانامیرحسن شریفیان
دفتر مرکزیایران تهران
محدودهٔ فعالیتایران
نام‌های تجاریکوروش کمپانی
خدماتبازرگانی و تعمیرات تلفن همراه
مالکامیر حسین شریفیان

شرکت کوروش پردازان آی سا[۲] (با نام تجاری کوروش کمپانی)، شرکتی بود که[۳] در بهمن ۱۴۰۲ خبر کلاهبرداری آن از طریق فروش گوشی آیفون منتشر شد و مدیر این مجموعه[۴] از کشور متواری گردید.[۵][۶] براساس تصاویر منتشرشده او ظاهراً به ترکیه[۷] یا دبی فرار کرده‌است.[۸]برآوردهای متفاوتی از مقدار بدهی این شرکت تخمین زده شده‌است.[۹]

این شرکت که در حوزه بازرگانی تلفن همراه فعالیت داشت، مدعی بود آیفون که قیمت آن ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان بوده را با حذف واسطه‌ها با قیمت ۲۰ میلیون تومان، به دست مصرف‌کننده می‌رساند و در این خصوص تبلیغات گسترده‌ای کرده بود.[۱۰][۱۱] مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد در ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ بنری رسمی مبنی بر ثبت شکایت‌های مردم علیه کوروش کمپانی نصب شد تا اگر شکایتی علیه این شرکت وجود دارد با شواهد و مدارک موثق به پلیس پیشگیری فراجا گزارش شود.[۱۲]

روند کلاهبرداری

مدیران شرکت با وعده فروش آیفون ۱۳ پنجاه میلیون تومانی به قیمت بیست میلیون تومان و تحویل بعد از ۴۵ تا ۵۰ روز به‌همراه تبلیغات گسترده در فضای مجازی و با تبلیغ افراد مشهور موفق به جذب مشتریان بسیاری شدند. مدیران شرکت بعد از برگزاری فراخوان‌ها و تخفیف‌های بیشتر و بعد از دریافت پول از مشتریان از کشور متواری شدند.[۱۳]

همکاری با چهره‌های مشهور در تبلیغات

شخصیت‌های مشهور فرهنگی، هنری و ورزشی تبلیغ‌کننده این شرکت بوده‌اند.[۱۴] در این میان گروهی از مالباختگان و کاربران شبکه‌های اجتماعی صفحاتی را در فضای مجازی علیه این چهره‌های سرشناس که در تبلیغات کوروش کمپانی شرکت کردند راه‌اندازی کردند. به دنبال راه‌اندازی این صفحه‌ها و بالا گرفتن انتقادات، برخی از این چهره‌ها به این موضوع واکنش نشان دادند. محسن افشانی بازیگر با انتشار ویدیویی در واکنش به این موضوع گفت: «اگر مدیر این شرکت متواری شده، به ما که تبلیغش را کرده بودیم ربطی ندارد.» الهام حمیدی، بازیگر، بابت تبلیغ این شرکت از مردم ایران عذرخواهی کرد و تأکید کرد که فریب خورده‌است.[۱۵][۱۶] وی همچنین پولی که از تبلیغ این شرکت به‌دست آورده بود را پس داد.[۱۷]

جستارهای وابسته

منابع

  1. https://irandeconomy.com/فروشگاه-موبایل-کوروش-کمپانی-پلمب-شد/
  2. «شرکت کوروش پردازان آی سا». رسمیو. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۷.
  3. «ویدیوهای فرار کوروش کمپانی؛ شبانه دفتر خالی شد!». تابناک. ۱۴۰۲-۱۱-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۷.
  4. «امیر حسین شریفیان مالک کوروش کمپانی کیست؟». پایگاه خبری افکارنیوز. ۲۰۲۴-۰۲-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۶.
  5. «در مورد کوروش کمپانی در ویکی تابناک بیشتر بخوانید». تابناک. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۶.
  6. «مالک «کوروش کمپانی» متواری شد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۶.
  7. «کوروش کمپانی کیست؟ | امیرحسین شریفیان «یک سرباز فراری متولد ۷۵» | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۴-۰۲-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۲۴.
  8. «فیلم لو رفته از خوشگذرانی مدیر کوروش کمپانی در دبی». همشهری آنلاین. ۲۰۲۴-۰۲-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۶.
  9. «شیوه کلاهبرداری کوروش کمپانی چه بود؟». تابناک. ۱۴۰۲-۱۱-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۷.
  10. «ماجرای فرار مالک کوروش کمپانی/ تشکیل پرونده در پلیس جرایم اقتصادی». اقتصاد آنلاین. ۲۰۲۴-۰۲-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۶.
  11. «مدیر کوروش کمپانی فرار کرد، پدرش دستگیر شد!». گجت نیوز. ۲۰۲۴-۰۲-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۶.
  12. «مدیرعامل «کوروش کمپانی» پنج ماه قبل از کشور خارج شده‌است/توقیف اموال در کیش». ایرنا. ۳۰ بهمن ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۵ اسفند ۱۴۰۲.
  13. «سلبریتی‌ها و کوروش کمپانی؛ رفاقت با دزد و شراکت با مالباخته». ایسنا. ۲۰۲۴-۰۲-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۹.
  14. «ویدیوهای تبلیغ کنندگان کوروش کمپانی؛ از صادق بوقی تا هادی چوپان». تابناک. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۷.
  15. «پلیس: به اتهام‌های سلبریتی‌های تبلیغ‌کننده «کوروش کمپانی» رسیدگی می‌کنیم». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۴-۰۲-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۷.
  16. «از حسن ریوندی تا احمد ایراندوست؛ سلبریتی‌هایی که کوروش کمپانی را تبلیغ می‌کردند». دیلی فوتبال. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۷.
  17. «الهام حمیدی پول کوروش کمپانی را پس داد/می‌خواستم همه بتوانند از کالاهای لوکس استفاده کنند+فیلم». ایسنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۲۱.