کریستینا لوون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کریستینا لوون
کریستینا لوون در روز جهانی زن ۲۰۰۸ در سالن تئاتر شهر استکهلم
کریستینا لوون در روز جهانی زن ۲۰۰۸ در سالن تئاتر شهر استکهلم
زاده۱۴ نوامبر ۱۹۴۸
کوده
درگذشته۹ مهٔ ۲۰۲۰ (۷۱ سال)
استکهلم
پیشهشاعر، نمایش‌نامه‌نویس
زبان(ها)سوئدی
ملیتسوئد

کریستینا لوون (سوئدی: Kristina Lugn؛ زادهٔ ۱۴ نوامبر ۱۹۴۸ – درگذشته ۹ مه ۲۰۲۰) شاعر، نمایش‌نامه‌نویس اهل سوئد بود. او در ۵ اکتبر ۲۰۰۶ به عضویت آکادمی سوئد درآمد.[۱][۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

کریستینا لوون در تیرپ در اوپلندز وزبه متولد شد.[۳] و در شووده در خانه پدرش، روبرت لوون، بزرگ شد. پدرش سرگرد، و افسر زره‌پوش هنگ سکارابوری و مادرش بریتا- ستینا آلیندر مدیر بود. پدربزرگش پرلوون و مادربزرگ وی گون هیلد هنشن، یکی بعد از دیگری مدیر موزه آثار مصر در استکهلم بودند. هنگامی که شش ساله بود با چاپ شعری از او در مجله Kalle Anka & C:o تصمیم گرفت نویسنده شود.

کریستینا لوون در ۶ ژوئیه ۲۰۰۹

کریستینا لوون مادر نمایشنامه‌نویس ماتینا مونتِلِیوس است.[۴][۵]

نویسندگی و کار تئاتر[ویرایش]

او از اوایل ۱۹۷۲ تاکنون، هشت مجموعه شعر را با نام «اگر من نه» منتشر کرد. او همچنین بعدها، شروع به نوشتن نمایشنامه کرد. کریستینا در سایر رسانه‌های سوئد، ازجمله برنامه «غیرقابل منتظره» تلویزیون سوئد، که در بهار ۱۹۸۷ پخش شد، شرکت کرد. او میزبان برنامه بود و آن را به همراه یورن و برت کارلسون اجرا کرد.

لوون پس از مرگ بازیگر تئاتر آلن ادول در سال ۱۹۹۷ تئاتر برونسگاتان فیرا در استکهلم را عهده‌دار شد و چند نمایشنامه را شخصاً به روی صحنه برد. او تا سال ۲۰۱۱ مدیر هنری تئاتر بود. کریستینا همچنین در دراماتن ایفای نقش کرد. در میان نمایشنامه‌های او، می‌توان به Tant Blomma,Idlaflickorna, Titta en älg! و Kvinnorna vid Svansjö. اشاره کرد.[۶]

در سال ۲۰۰۲، لوون در تئاتر، برونسگاتان چهار، به یک برنامه شعرخوانی به نام «شب آرام با لوون» را اجرا کرد.[۷] لوون در همکاری با هنینگ منکل نویسنده و نمایشنامه‌نویس رمان یواشکی شناکننده ها(Tjuvbadarna) را نوشتند.[۸][۹]

کارهای علمی، موسیقی[ویرایش]

کریستینا لوون، در ۵ اکتبر ۲۰۰۶ در آکادمی سوئد انتخاب شد و در ۲۰ دسامبر همان سال، همزمان با جلسه یادبود آکادمی جانشین لاش یللنستن شد و کرسی شماره ۱۴ را گرفت.[۶]

در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۰ هنگام مراسم عقد شاهزاده ویکتوریا و شاهزاده دانیل، کریستینا لوون یک کار نوشتاری جدید، به نام در آغوش تو، خوشحال خواهد شد(Vilar glad. I din famn)، را با همنوایی موسیقی بننی آندشون Benny Andersson اجرا کرد.

درهفته افتتاحیه اورگل آکوستیکوم (Orgel Acusticum) در دانشگاه تکنیکی لولِوُ Luleå، بننی آندشون برای اولین بار قطعه خاص هنری‌اش را با «یک نوشته در برف» (En skrift i snön)، که نوشته کریستینا لوون بود اجرا کرد. بسیاری آهنگسازان سوئدی با اشعار لوون کار کرده‌اند، از جمله گابریل ویلتسکووسکی (Wilczkowski)، بو اولمن، سوِن -داوید سندستروم، کیم هِداُس وپترگوللین.

سبک و اهمیت[ویرایش]

شعر او تا حدی الهام گرفته از سونیا اوکه سون است و نوعی نقش آفرینی با اعترافات ظریف و طنزهای عجیب و غریب. تم اصلی شعرها و نمایشنامه‌های او از جمله در شعرهای مرگ، تنهایی، ترس از میانسالی، همیشه در جستجوی عادی بودن، عادی بودن خفه‌کننده است. همه چیز با عجایب گزنده و فرمول‌های دشوار است که باعث می‌شود که ما زبان سوئدی را از بیرون ببینیم و بیندیشیم :این کلمات واقعاً چه معنی می‌دهند؟، به عنوان مثال «خداحافظ، خوش بگذرد!» (۲۰۰۳).

کریستینا لوون در تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۴، بورسیه تحصیلی کارامل اودیکت را با انگیزه درک بهتر زبان سوئدی دریافت کرد: «از آنجا که منحصر به فرد بودنش برای زیبایی غیرقابل درک - طنزآمیز و شدید است، بازتاب و تعهد را در بر می‌گیرد. با احساس شاعر به لذت و مسرت ما، او موفق می‌شود تا ما زبان سوئدی را بهتر درک کنیم».

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Lundborg, Beatrice (6 April 2014). "Kristina Lugn – det sista geniet". Dagens Nyheter. Retrieved 24 February 2016.
  2. Ekman, Michel (25 November 2010). "Kristina Lugn mellan dikt och verklighet". Svenska Dagbladet. Retrieved 24 February 2016.
  3. "Du ska få ett Panoramafönster ~ Kristina Lugn (1948-)". Poeter.se. Retrieved 24 February 2016.
  4. "Om Teater Brunnsgatan Fyra". Brunnsgatan Fyra. 2013. Retrieved 24 February 2016.
  5. Lisinski, Tomas (14 October 1997). "Brunnsgatan Fyra med Lugn. Ny ledning. Kristina Lugn och Edwalls barn inviger med "Nattorienterarna" som hon skrivit själv". Dagens Nyheter. Archived from the original on 5 March 2016. Retrieved 24 February 2016.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ Vilhelmsen, Isabell (2012). "Lugn, Kristina". Nordic Women's Literature. Retrieved 24 February 2016.
  7. "Kristina Lugn skriver nytt för Dramaten". Svenska Dagbladet. 27 November 2013. Retrieved 24 February 2016.
  8. ""Författarskapet är min enda räddning från mig själv"". Svenska Dagbladet. 20 April 2014. {{cite web}}: |access-date= requires |url= (help); Missing or empty |url= (help)
  9. "Diktogram Dikter med sinnesglädje och estradpoetisk energi". Svenska Dagbladet. 30 January 2008. Retrieved 24 February 2016.

پیوند به بیرون[ویرایش]