کتاب‌شناسی شیرین عبادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کتاب‌شناسی
شیرین عبادی
منابع و پانوشت

شیرین عبادی کتاب‌ها و مقالاتِ فراوانی عمدتاً به زبانِ فارسی نوشته است.

فهرست[ویرایش]

  • حقوق پزشکی، تهران ۱۳۶۸، ناشر: زوار[۱]
  • حقوق ادبی و هنری، تهران ۱۳۶۹، ناشر: روشنگران[۲]
  • حقوق کودک، تهران ۱۳۶۹، ناشر: روشنگران[۳]
  • کارگران خردسال: نگاهی به مقاوله‌نامه‌های سازمان بین‌المللی کار و مقایسه آن با مقررات داخلی، تهران ۱۳۶۹، ناشر: روشنگران[۴]
  • حقوق معماری، تهران ۱۳۷۱، ناشر: روشنگران[۵]
  • حقوق کودک: مطالعه‌ای دربارهٔ جنبه‌های قانونی حقوق کودک در ایران، تهران ۱۳۷۳، ناشر: یونیسف[۶]
  • حقوق تطبیقی کودک، تهران ۱۳۷۶، ناشر: کانون[۷]
  • تاریخچه و اسناد حقوق بشر در ایران، تهران ۱۳۸۳، ناشر: روشنگران[۸]
  • حقوق زن در قوانین ایران، تهران ۱۳۸۵، ناشر: گنج اندیشه[۹]
  • حقوق پناهندگان، تهران ۱۳۸۵، ناشر: گنج اندیشه[۱۰]
  • بیداری ایران، این کتاب شامل وقایع زندگی او از ابتدای تولد تا دریافت نوبل صلح است. شیرین در این کتاب از دیدگاه‌هایش دربارهٔ دین، سیاست و برابری جنسیتی می‌نویسد و از تأثیر رخ‌دادهایی مانند انقلاب اسلامی، جنگ ۸ ساله و قتل‌های زنجیره‌ای بر زندگی شخصی‌اش سخن می‌گوید. نسخه انگلیسی این کتاب در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط راندوم هاوس منتشر شد.[۱۱][۱۲]
  • قفس طلایی، این کتاب سرگذشت یکی از دوستان خانوادگی شیرین است که سه پسر و یک دختر دارند. دختر خانواده که پزشک است با نویسنده دوست است. این خانواده سه پسر با سه گرایش سیاسی مختلف دارند. پسر بزرگتر افسر ارتش شاهنشاهی و پسر دوم عضو حزب توده و پسر سوم از طرفداران انقلاب اسلامی است. برخورد این سه برادر با گرایش‌های متفاوت و سرنوشت آنان را عبادی با لحن روانی بیان می‌کند. این کتاب سال ۲۰۱۱ میلادی منتشر شد.[۱۳]
  • تا آزادی، در واقع ادامه کتاب بیداری ایران بوده و زندگی‌نامه نویسنده از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ میلادی است. او برخی از تابوهای رایج در ایران را شکسته و با گفتاری صادقانه به عملکرد وزارت اطلاعات و علت اعترافات تلویزیونی همسر خود می‌پردازد. در این کتاب عبادی چرایی زندگی در خارج از ایران را پس از خرداد ۱۳۸۸ شرح می‌دهد.[۱۴][۱۲]

منابع[ویرایش]

  1. عبادی، شیرین (۱۳۶۸). حقوق پزشکی. تهران: زوار. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۹.
  2. عبادی، شیرین (۱۳۶۹). حقوق ادبی و هنری. تهران: روشنگران. شابک ۹۶۴۳۶۲۰۱۸۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۹.
  3. عبادی، شیرین (۱۳۶۹). حقوق کودکان. تهران: روشنگران. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۹.
  4. عبادی، شیرین (۱۳۶۹). کارگران خردسال. تهران: روشنگران. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۹.
  5. عبادی، شیرین (۱۳۷۱). حقوق معماری. تهران: روشنگران. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۹.
  6. عبادی، شیرین (۱۳۷۳). The rights of the child: A study on legal aspects of children's rights in Iran. ترجمهٔ زعیم‌آران. تهران: UNICEF. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۹.
  7. عبادی، شیرین (۱۳۷۶). حقوق تطبیقی کودک. تهران: نشر کانون. شابک ۹۶۴۶۵۹۶۰۰۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۹.
  8. عبادی، شیرین (۱۳۸۳). تاریخچه و اسناد حقوق بشر در ایران. تهران: روشنگران. شابک ۹۶۴۵۵۱۲۰۱۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۹.
  9. عبادی، شیرین (۱۳۸۵). حقوق زن در قوانین ایران. تهران: گنج اندیشه. شابک ۹۶۴۷۶۱۸۰۰-X. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۹.
  10. عبادی، شیرین (۱۳۸۵). حقوق پناهندگان. تهران: گنج دانش. شابک ۹۷۸۹۶۴۷۶۱۸۶۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۹.
  11. «"بیداری ایران: خاطره انقلاب و امید"، کتاب جدید شیرین عبادی در آمریکا منتشر شد، زنستان». خبرنامه گویا. ۱۸-۰۱-۱۳۸۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸-۰۲-۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۲ اسفند ۱۳۹۷. تاریخ وارد شده در |تاریخ=،|تاریخ بایگانی= را بررسی کنید (کمک)
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ «کتاب تازه شیرین عبادی؛ خاطرات سالهای آخر در ایران تا امروز». راهک. ۶ مارس ۲۰۱۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۳ مارس ۲۰۱۹.
  13. ««قفس طلایی»؛ کتاب تازه شیرین عبادی به زبان انگلیسی». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۱ ژوئن ۲۰۱۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ مارس ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۳ مارس ۲۰۱۹.
  14. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام dw-azadi وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

پیوند به بیرون[ویرایش]