کبرای پوگاچو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مانور کبرا
انجام مانور کبرا توسط جنگنده ساب ۳۵ دراکن

در علوم آکروجت، کبرای پوگاچِو (انگلیسی: Pugachev's Cobra؛ یا مانور کبرا) یک حرکت نمایشی و پرطرفدار است که در آن، یک هواپیما که با سرعت متوسط پرواز می‌کند، ناگهان نوک هواپیما را لحظه‌ای بالا برده و پیش از برگشتن به حالت عادی، کمی آن را به جهت مخالف مایل می‌کند. این حرکت، از نیروی شدید موتور برای تثبیت تقریبی ارتفاع در طول مانور استفاده می‌کند.[۱] برخی معتقدند که از این مانور می‌توان در نبردهایی با فاصله کم استفاده کرد.[۲] هواپیماهای سوخو-۵۷، سوخو-۳۵، سوخو-۳۰ و سوخو-۲۷ در انجام این مانور بسیار توانا هستند. تا سال ۲۰۱۹ میلادی، هواپیمای سوخو-۳۵ یکی از مانورپذیرترین هواپیمای جهان بوده و حتی از سوی غربی‌ها نیز با لقب «ارباب آسمان» نام برده می‌شود. مانور کبری برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ در نمایشگاه هوایی پاریس توسط ویکتور جورجیویویچ پوگاچف (به روسی: Ви́ктор Гео́ргиевич Пугачёв)، (به انگلیسی: Viktor Georgiyevich Pugachev) اجرا شده است.

منابع[ویرایش]

  1. Mike Spick (2002). The Illustrated Directory of Fighters. St. Paul, Minnesota: MBI Publishing Company. p. 442. ISBN 0-7603-1343-1. Retrieved 29 October 2011.[پیوند مرده]
  2. Crane, David. "Air-to-Air Fighter Combat Application of Pugachev's Cobra Maneuver: Busting the Western Myth". Defense Review. Retrieved 14 January 2012.