کاخ سلطنتی آرانخوئز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Royal Palace of Aranjuez
Palacio Real de Aranjuez
Map
اطلاعات کلی
سبک معماریرنسانس اسپانیایی
موقعیتآرانخوئز (مادرید). اسپانیا
گشایشExclusive property for the monarch: 1523
مدیریتPatrimonio Nacional
طراحی و ساخت
معمار
گونهفرهنگی
معیارii, iv
تاریخ ثبت۲۰۰۱ (۲۵امین اجلاس)
بخشی ازچشم انداز فرهنگی آرانخوئز
شماره ثبت1044
RegionEurope and North America
نام رسمیPalacio de Aranjuez con sus dependencias
گونهNon-movable
معیارMonument
تاریخ ثبت۳ ژوئن ۱۹۳۱
شماره ثبتRI-51-0001063

کاخ سلطنتی آرانخوئز (اسپانیایی: Palacio Real de Aranjuez‎) یکی از اقامتگاه‌های رسمی خانواده سلطنتی اسپانیا است.[۱] این کاخ در شهر آرانخوئز (مادرید) اسپانیا واقع شده‌است. این کاخ در سدهٔ شانزدهم به عنوان کلبهٔ شکار سلطنتی و به دستور فیلیپه دوم ساخته شد. در فرمان‌روایی او، این کاخ در کنار کاخ‌های راسکافریا، ال اسکوریال و دژ سلطنتی مادرید، یکی از چهار پایگاه فصلی پادشاهان اسپانیا شد. املاک سلطنتی آرانخوئز شامل مجموعه‌ای از باغ‌ها و جنگل‌های آراسته و با چشم‌انداز گسترده‌است که گیاهانی منحصربفرد را در خود جای داده‌است.

چندین عهدنامهٔ بین‌المللی در این کاخ امضا شده و تعدادی از اعضای خانواده سلطنتی اروپا هم در همین کاخ درگذشتند، از جمله: الیزابت والوا در سال ۱۵۶۸ میلادی، باربارای پرتغالی در سال ۱۷۵۸، الیزابت فارنزه در سال ۱۷۶۶، ماریا آنتونیای ناپلی در سال ۱۸۰۶، ماریا ایزابل از براگانزا در سال ۱۸۱۸ و ماریا جوزفا آمالیا از ساکسونی در سال ۱۸۲۸.

در سال ۱۹۳۱ و در طول جمهوری دوم اسپانیا، املاک سلطنتی آرانخوئز به عنوان بنای تاریخی هنری ملی اسپانیا اعلام و دربش به روی همگان گشوده شد. از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۳، از این کاخ به عنوان مهمان‌خانه دولتی استفاده می‌شد. کاخ، باغ‌ها و ساختمان‌های مرتبط آرانخوئز، بخشی از چشم‌انداز فرهنگی آرانجوئز هستند که در سال ۲۰۰۱ به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد. در حال حاضر، موزه‌ای در طبقهٔ همکف آن قرار دارد، اتاق‌های سلطنتی و باغ‌های آن به روی همگان باز است و مدیریت آن به سازمان اسپانیایی Patrimonio Nacional سپرده شده‌است

نگارخانه[ویرایش]

نقاشی‌های کاخ[ویرایش]

تصاویر[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Gómez-Centurión Jiménez, Carlos (2008). "Exóticos pero útiles: los camellos reales de Aranjuez durante el siglo XVIII" [Exotic but Useful: The Royal Camels of Aranjuez during the 18th Century]. Cuadernos Dieciochistas (به اسپانیایی) (9): 155–180. ISSN 1576-7914. Retrieved 19 July 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]