چکاوک صبح (شخص)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صبح سپیده‌دم (۱۸۵۸) اثر موریتز فون شواین

چکاوک صبح (انگلیسی: Lark) اصطلاح فانتزی و گاهی فکاهی است برای اشاره به فردی که صبح زود از خواب برمی‌خیزد و شب‌ها زود به رختخواب می‌رود. چکاوک صبح‌ها، نقطهٔ مقابل جغد شب (شخص) محسوب می‌شوند. این واژه، برگرفته از چکاوک است که معمولاً پیش از طلوع سپیده‌دم، آواز می‌خواند.[۱] فردی که به این نام خوانده می‌شود از حدود ساعت ۱۰ شب می‌خوابد و تمایل دارد پس از بیدار شدن در صبح، سرشار از انرژی باشد و به همین علت، این گروه از افراد برای کار در نوبت‌کاری روز مناسب هستند.

فرآیندهای زیستی از جمله الگوهای خواب و بیداری که نوسانی در حدود ۲۴ ساعت را نشان می‌دهند، چرخه شبانه‌روزی نامیده می‌شوند. مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد ژن‌ها در تعیین چکاوک صبح‌بودن یک فرد نقش دارند.[۲] به عنوان مثال، موردی از ژن PER2 در کروموزوم ۲ وجود دارد که در اوایل دهه ۱۹۹۰ کشف شد و مشخص گردید که در تنظیم ساعت شبانه‌روزی بدن نقش دارد. سن نیز در شرایط تبدیل شدن به یک چکاوک صبح نقش دارد.[۳] مشخص شده‌است که افراد، عموماً در سنین نوجوانی شب‌زنده‌دار هستند در حالی که در مراحل بعدی زندگی به چکاوک صبح تبدیل می‌شوند و در نوزادان نیز، تمایل به سحرخیزی وجود دارد.[۴]

گزینه‌های شغلی[ویرایش]

چکاوک‌های صبح در مشاغلی که از صبح شروع می‌شوند، پیشرفت می‌کنند. صنایعی که تمایل به سحرخیز بودن دارند از طیف گوناگون و متنوعی برخوردار هستند از جمله کشاورزی، ساخت وساز و کار برای شرکت‌های خدماتی است. بسیاری از کارکنان این صنایع در ساعت ۷ صبح یا قبل از آن شروع به کار می‌کنند.[۵] برخی از مشاغل به دلیل همین شروع کار در ساعات اولیه شهره هستند از جمله، نانوائی‌ها، معلمان مدرسه، کشاورزان و جراحان. چکاوک‌های صبح در میان کارمندان رستوران‌ها، هتل‌ها، مکان‌های تفریحی و فروشگاه‌های خرده‌فروشی که اغلب متمایل به خدمات‌دهی تا بعدازظهر و ساعات بعد از آن هستند، کمتر حضور دارند. هر چند، ممکن است در نوبت‌های کاری اولیه (بامدادی یا صبحگاهی) صنایع شبانه‌روزی مانند خدمات اضطراری، حمل و نقل، مراقبت‌های بهداشتی و تولیدی حضور داشته باشند[۵].

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. T, C. (1847). Lessons derived from the animal world (به انگلیسی). p. 269.
  2. Browning, Geil (2010). Emergenetics (R): Tap Into the New Science of Success (به انگلیسی). New York: Harper Collins. pp. 13. ISBN 978-0-06-058535-8.
  3. Hooper, Rowan (2018-09-04). Superhuman: Life at the Extremes of Our Capacity (به انگلیسی). Simon and Schuster. ISBN 978-1-5011-6872-7.
  4. Carney, Colleen; Posner, Donn (2016). Cognitive Behavior Therapy for Insomnia in Those with Depression: A Guide for Clinicians. Oxon: Routledge. p. 8. ISBN 978-0-415-73837-8.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Torpey, Elka (October 2015). "Career Outlook: Careers for night owls and early birds". U.S. Bureau of Labor Statistics (به انگلیسی). Retrieved 2018-04-06.

پیوند به بیرون[ویرایش]