چاه درختی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمودار چاه درختی
درخت سرو به زمین پیرامون خود پناه می‌دهد و چاه درختی را به خوبی ایجاد می‌کند.

چاه درختی که به آن تله صنوبر نیز می‌گویند، فضای پیرامون درخت زیرشاخه‌های آن است که به اندازه فضای باز پیرامون آن برف نمی‌بارد. این یک فضای خالی یا ناحیه‌ای از برف شل در زیر شاخه‌ها و اطراف تنه ایجاد می‌کند که برای هر کوهنورد، برف‌سواری، اسکی‌باز، اسنوبورد سوار و برف‌رو که داخل آن می‌افتد، خطرناک است. اگر شخصی در چنین چاهی فرود بیاید، اغلب در نتیجه سقوط، ممکن است برای او خیلی عمیق باشد که پیش از دفن شدن از برف شل پیرامونی بالا برود. با خطرناک‌تر کردن وضعیت، اغلب در اثر تصادفی که می‌تواند زخمی یا بیهوش شود، به داخل چاه می‌افتند.

در ایالات متحده، به‌طور میانگین سالانه چندین اسکی‌باز یا اسنوبرد بر اثر غوطه‌ور شدن در برف نامرتبط با بهمن جان خود را از دست می‌دهند.[۱]

در ژانویه ۲۰۲۲، آماندا کارلین آسای بازیکن بیس‌بال و هاکی روی یخ کانادایی بر اثر سقوط در چاه درختی در حین اسکی در پیست اسکی Whitewater جان باخت.[۲][۳]

منابع[ویرایش]

  1. "Tree Well and Snow Immersion Suffocation (SIS) :: SIS By The Numbers". www.deepsnowsafety.org. Retrieved 18 March 2019.
  2. "Longtime Canadian women's baseball team member Amanda Asay dead at 33". CBC News. The Canadian Press. January 9, 2022. Retrieved January 10, 2022.
  3. Clarke, Ted (January 9, 2022). "Canada's 'PhD pitcher' Asay was a true student of the game". The Prince George Citizen. Archived from the original on January 10, 2022. Retrieved January 10, 2022.