چارچوب ایمیدازولات زئولیت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ساختار یک چارچوب ایمیدازولات زئولیت از طریق مونتاژ سه بعدی فلز (ایمیدازولات) 4 tetrahedra ساخته شده‌است.

چارچوب‌های ایمیدازولات زئولیتی (ZIFs) دسته‌ای از چارچوب‌های فلزی - آلی (MOF) هستند که از نظر توپولوژی زئولیت‌های یکدست نیستند. ZIFها از یونهای فلز واسطه با تتراهدرال کوردینه تشکیل شده‌اند (به عنوان مثال Fe، Co، Cu، Zn) توسط پیوند دهنده‌های ایمیدازولات متصل می‌شود. از آنجا که زاویه فلز-ایمیدازول-فلز در زئولیت‌ها با زاویه ۱۴۵ درجه Si-O-Si مشابه است، ZIFها دارای توپولوژی‌های زئولیت مانند هستند.[۱] از سال ۲۰۱۰، ۱۰۵ توپولوژی ZIF در رساله‌ها گزارش شده‌است.[۲][۳] با توجه به تخلخل قوی، مقاومت در برابر تغییرات حرارتی و پایداری شیمیایی، ZIF برای کاربردهایی مانند جذب کربن در حال بررسی است.[۴]

سنتز[ویرایش]

ZIFs توسط روش‌های سولوترمال یا هیدروترمال ساخته می‌شوند. بلورها به آرامی از محلول گرم شده یک نمک فلزی هیدراته، یک ImH (ایمیدازول با پروتون اسیدی)، یک حلال و باز رشد می‌کنند.[۵] پیوند دهنده‌های ImH امکان کنترل ساختار ZIF را فراهم می‌کنند.[۶] این فرایند برای تولید مواد تک بلوری برای پراش اشعه X تک کریستال ایدئال است.[۷][۸] با نگاهی به بهبود عملکرد بلور، مورفولوژی و پراکندگی، طیف گسترده‌ای از حلال‌ها، بازها و شرایط مورد بررسی قرار گرفته‌است. به‌طور نمونه اولیه، از یک حلال آمید مانند دی‌متیل فرم‌آمید (DMF) استفاده می‌شود. گرمای اعمال شده باعث تجزیه حلال آمید برای تولید آمین‌ها می‌شود که به نوبه خود ایمیدازولات را از گونه‌های ایمیدازول تولید می‌کند. متانول،[۹][۱۰] اتانول،[۱۱] ایزوپروپانول،[۱۲] و آب[۱۳][۱۴][۱۵] نیز به عنوان حلال‌های جایگزین برای تشکیل ZIF مورد بررسی قرار گرفته‌اند اما به بازهایی مانند پیریدین،[۱۶] TEA ,[۱۷] سدیم فرمت،[۱۸] و NaOH نیاز دارند.[۱۹] مشخص شده‌است که پلیمرهایی مانند پلی (اکسید اتیلن) - پلی (اکسید پروپیلن) - پلی (اکسید اتیلن)،[۲۰] پلی وینیل پیرولیدون،[۲۱] و پلی (کلرید دیالی الدیمتیلامامونیوم )[۲۲] به عنوان پخش کننده‌های بلوری عمل می‌کنند و با کنترل اندازه و اندازه‌گیری باعث ایجاد ذرات می‌شوند.

با توجه به خواص مواد امیدوار کننده، علاقه قابل توجهی در روش‌های گوناگونی تولید در مقیاس بزرگ اقتصادی وجود دارد. سنتز سونوشیمیایی، که به واکنش‌های هسته ای اجازه می‌دهد تا به سرعت از طریق تولید گرماصوت و فشار موضعی پیش بروند، به عنوان راهی برای کوتاه کردن زمان سنتز مورد بررسی قرار گرفته‌است.[۲۳][۲۴] همانند مورد زئولیت‌ها ، سنتز با کمک مایکروویو نیز برای سنتز سریع ZIFها مورد توجه بوده‌است.[۲۵][۲۶] نشان داده شده‌است که هر دو روش زمان واکنش را از روز به ساعت یا از ساعت به دقیقه کاهش می‌دهد. روش‌های بدون حلال، مانند آسیاب با گلوله یا انباشت بخار شیمیایی، نیز برای تولید ZIF-8 با کیفیت بالا توصیف شده‌است.[۲۷][۲۸] رسوب بخار شیمیایی به دلیل درجه بالایی از یکنواختی و کنترل نسبت ابعادی که می‌تواند ارائه دهد و توانایی آن برای ادغام در گردش کار لیتوگرافی سنتی برای فیلم‌های نازک کاربردی (به عنوان مثال میکروالکترونیک) نوید ویژه ای می‌دهد. سنتز سازگار با محیط زیست بر اساس دی‌اکسید کربن فوق بحرانی (scCO 2) نیز به عنوان یک روش عملی برای تهیه ZIF-8 در مقیاس صنعتی گزارش شده‌است.[۲۹] در شرایط استوکیومتری، ZIF-8 را می‌توان در مدت ۱۰ ساعت بدست آورد و نیازی به استفاده اضافی لیگاند، مواد افزودنی، حلال‌های آلی یا مراحل تمیز کردن نیست.

کاربردها[ویرایش]

برای جذب کربن[ویرایش]

ZIFها برخی از خصوصیات مربوط به جذب کربن را نشان می‌دهد،[۳۰] در حالی که فناوری تجاری هنوز در اطراف حلال‌های آمین قرار دارد.

زئولیت‌ها دارای منافذ قابل تنظیم هستند - بین ۳–۱۲ آنگستروم - که به آنها اجازه می‌دهد دی‌اکسید کربن را جدا کنند. چون طول مولکول CO2 حدود ۵٫۴ آنگستروم است، زئولیت با اندازه منافذ ۴–۵ آنگستروم می‌تواند برای جذب کربن مناسب باشد. با این حال، در تعیین میزان مؤثر بودن زئولیتها در جذب کربن، عوامل دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرند. اول ماده اولیه، که می‌تواند با انجام یک تبادل کاتیون فلز قلیایی ایجاد شود. مورد دوم نسبت Si / Al است که بر ظرفیت تبادل کاتیونی تأثیر می‌گذارد. برای به دست آوردن ظرفیت جذب بالاتر، باید نسبت Si / Al کمتری وجود داشته باشد تا ظرفیت تبادل کاتیونی افزایش یابد.

مشخص شده‌است که ZIFهای ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۸، ۸۱، ۸۲، ۹۵ و ۱۰۰ ظرفیت جذب بسیار بالایی دارند، به این معنی که آنها می‌توانند دی‌اکسید کربن زیادی ذخیره کنند، گرچه تمایل به آن همیشه زیاد نیست. از این تعداد، ۶۸، ۶۹ و ۷۰ نزدیکی زیادی برای جذب دی‌اکسید کربن نشان می‌دهند، که توسط ایزوترم‌های جذب آنها نشان داده می‌شود، که در فشارهای پایین جذب شیب زیادی نشان می‌دهد. یک لیتر ZIF می‌تواند ۸۳ لیتر CO2 را نگه دارد. این امر همچنین می‌تواند برای جذب نوسان فشار مفید باشد.[۳۱]

جداسازی[ویرایش]

بیشتر تحقیقات ZIF روی جداسازی هیدروژن و دی‌اکسید کربن متمرکز هستند زیرا ZIF-8 که به خوبی مطالعه شده‌است، دارای فاکتور جداسازی بسیار زیادی برای مخلوط‌های هیدروژن و دی‌اکسید کربن است. همچنین برای جداسازی مخلوط‌های هیدروکربن مانند موارد زیر بسیار مفید است:

  • اتان-پروپان = ۸۰
  • اتیلن- پروپیلن = ۱۰
  • اتیلن- پروپان = ۱۶۷

علاوه بر جداسازی گاز، ZIF توانایی جداسازی اجزای سوخت‌های زیستی، به‌طور خاص، آب و اتانول را دارد. از میان تمام ZIFهای آزمایش شده، ZIF-8 انتخاب پذیری بالایی را نشان می‌دهد. ZIF همچنین در جداسازی الکل‌های دیگر مانند پروپانول و بوتانول از آب پتانسیل نشان داده‌است. به‌طور معمول، آب و اتانول (یا الکل‌های دیگر) با استفاده از تقطیر جدا می‌شوند، با این وجود ZIF گزینه بالقوه جدایی انرژی کمتری را ارائه می‌دهد.[۳۲]

کاتالیز[ویرایش]

ZIF همچنین از توانایی بالایی به عنوان کاتالیزور ناهمگن برخوردار است. نشان داده شده‌است که ZIF-8 به عنوان کاتالیزورهای خوبی برای ترانس استریفیکاسیون روغن‌های گیاهی، واکنش اکیلاسیون فریدل-کرافتز بین بنزوئیل کلراید و آنیزول و تشکیل کربنات‌ها عمل می‌کند. همچنین می‌توان از نانوذرات ZIF-8 برای افزایش عملکرد واکنش تراکم نووناگل بین بنزالدئید و مالونونیتریل استفاده کرد.[۳۳] همچنین نشان داده شده‌است که ZIF در واکنش‌های اکسیداسیون و اپوکسیداسیون به خوبی کار می‌کند. همچنین ZIF-9 اکسیداسیون هوازی تترالین و اکسیداسیون بسیاری از مولکول‌های کوچک دیگر را کاتالیز می‌کند. همچنین می‌تواند واکنش‌ها را برای تولید هیدروژن در دمای اتاق، به ویژه هیدروژن‌زدایی از دی متیل آمین بوران و هیدرولیز NaBH4، را کاتالیز کند.

جدول زیر فهرست جامع تری از ZIF را ارائه می‌دهد که می‌تواند به عنوان کاتالیزور برای واکنش‌های مختلف آلی عمل کند.[۲]

مواد ZIF مواد اضافی واکنش(ها) کاتالیز شده
ZIF-8 نانوذرات طلا اکسیداسیون CO

اکسیداسیون گروه‌های آلدهید

ZIF-8 نانو ذرات پوسته هسته ای طلا و نقره کاهش ۴-نیتروفنول
ZIF-8 نانوذرات طلا، نقره و پلاتین اکسیداسیون CO

هیدروژناسیون هگزن n

ZIF-8 نانوذرات پلاتین هیدروژناسیون آلکن
ZIF-8 نانولوله‌های پلاتین و دی‌اکسید تیتانیوم تخریب فنل
ZIF-8 ذرات نانو پالادیوم آمینوکربنیلاسیون
ZIF-8 نانوذرات ایریدیم هیدروژناسیون سیکلوهگزن و فنیل استین
ZIF-8 نانو ذرات روتنیم هیدروژناسیون نامتقارن استوفونون
ZIF-8 میکروکره‌های اکسید آهن تراکم نووناگل
ZIF-8 Zn 2 GeO 4 nanorods تبدیل CO 2
ZIF-65 اکسید مولیبدن تخریب رنگهای متیل نارنجی و نارنجی II

دستگاه‌های حسگر و الکترونیکی[ویرایش]

ZIF به دلیل خاصیت جاذب قابل تنظیم بودن، کاندیداهای خوبی برای حسگرهای شیمیایی است. ZIF-8 هنگام قرار گرفتن در معرض بخار اتانول و مخلوط آب، حساسیت از خود نشان می‌دهد و این پاسخ به غلظت اتانول در مخلوط بستگی دارد.[۳۴] افزون بر این، ZIF مواد جذابی برای ماتریس‌های حسگرهای زیستی، مانند حسگرهای زیستی الکتروشیمیایی، برای اندازه‌گیری‌های الکتروشیمیایی داخل بدن است. همچنین دارای کاربردهای بالقوه ای به عنوان پروب‌های لومینسانس برای تشخیص یون‌های فلزی و مولکول‌های کوچک هستند. لومینسانس ZIF-8 به یون های Cu2 و Cd2 و همچنین استون بسیار حساس است. نانوذرات ZIF همچنین می‌توانند قطعات تک رشته‌ای DNA را با برچسب فلورسنت حس کنند.

دارورسانی[ویرایش]

از آنجا که ZIF متخلخل، از نظر شیمیایی و حرارتی پایدار و قابل تنظیم است، به‌طور بالقوه بستری برای تحویل دارو و ترشح کنترل شده دارو هستند. ZIF-8 در آب و محلول‌های آبی هیدروکسید سدیم بسیار پایدار است اما به سرعت در محلول‌های اسیدی تجزیه می‌شود، این نشان دهنده حساسیت pH است که می‌تواند به توسعه سیستم عامل‌های انتشار دارو مبتنی بر ZIF کمک کند.[۳۴]

مقایسه ZIF با سایر ترکیبات[ویرایش]

ZIFها در مقابل MOFها[ویرایش]

در حالی که ZIF زیرمجموعه ای از هیبریدهای MOF است که با ترکیب چارچوب‌های آلی و فلزی ساختارهای متخلخل و کریستالی ترکیبی ایجاد می‌کند، اما ساختار آنها بسیار محدودتر است. مشابه MOFها، بیشتر خصوصیات ZIF تا حد زیادی به خصوصیات خوشه‌های فلزی، لیگاندها و شرایط سنتز بستگی دارد.[۳۵]

علی‌رغم این شباهت‌ها با سایر MOFها، ZIFها دارای خواص قابل توجهی هستند که این ساختارها را برای جذب کربن متمایز می‌کند. از آنجا که ZIFها معمولاً به چارچوب کریستالی زئولیت شباهت دارند، پایداری حرارتی و شیمیایی آنها از سایر MOFها بیشتر است و به آنها امکان می‌دهد در دامنه وسیع‌تری از دما کار کنند و آنها را برای فرایندهای شیمیایی مناسب می‌کند.[۳۵]

همچنین MOFها در محیط‌های مرطوب و غنی از اکسیژن به دلیل پیوندهای اکسیژن و فلز که هیدرولیز دارند، پایداری کمتری دارند. ZIFها، با این وجود، عملکرد تقریباً یکسانی در شرایط خشک در مقابل رطوبت دارند.[۳۶]

در مقابل محصولات تجاری موجود[ویرایش]

حتی در مقایسه با سایر مواد، جذاب‌ترین ویژگی ZIF همچنان خصوصیات آبگریز آن است. در مقایسه با ZIF در شرایط خشک، کربن فعال تقریباً با ظرفیت جذب آن یکسان است.[۳۶] با این حال، با تغییر شرایط به حالت مرطوب، میزان جذب کربن فعال به نصف کاهش یافت. هنگامی که آزمایش‌های اشباع و احیا در این شرایط اجرا شد، ZIFها نیز تخریب ساختاری را حداقل یا بدون تجزیه نشان دادند، که نشانه خوبی از قابلیت استفاده مجدد جاذب آن است.

با این حال، سنتز ZIF گران است. MOFها به روش‌های سنتز با دوره‌های واکنش طولانی، فشارهای زیاد و دمای بالا احتیاج دارند، که روش‌هایی نیستند که به راحتی بتوان آنها را مهیا کرد.[۳۵]

تحقیقات مشخص کرده‌است که هنگامی که با مواد جاذب پلیمر ترکیب می شودند، غشاهای جاذب پلیمر-ZIF ترکیبی دیگر از مرز فوقانی طرح روبسون پیروی نمی‌کنند، گه یک طرح انتخابی به عنوان تابعی از نفوذ برای جداسازی گاز غشایی است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Park, KS; et al. (2006). "Exceptional chemical and thermal stability of zeolitic imidazolate frameworks" (PDF). PNAS. 103 (27): 10186–10191. Bibcode:2006PNAS..10310186P. doi:10.1073/pnas.0602439103. PMC 1502432. PMID 16798880. Archived from the original (PDF) on 20 September 2008. Retrieved 11 November 2020.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Phan, A.; Doonan, C. J.; Uribe-Romo, F. J.; et al. (2010). "Synthesis, Structure, and Carbon Dioxide Capture Properties of Zeolitic Imidazolate Frameworks". Acc. Chem. Res. 43: 58–67. doi:10.1021/ar900116g. PMID 19877580.
  3. Zhang, J. -P.; Zhang, Y. -B.; Lin, J. -B.; Chen, X. -M. (2012). "Metal Azolate Frameworks: From Crystal Engineering to Functional Materials". Chem. Rev. 112: 1001–1033. doi:10.1021/cr200139g.
  4. Yaghi, Omar M. (January 2010). "Synthesis, Structure, and Carbon Dioxide Capture Properties of Zeolitic Imidazolate Frameworks" (PDF). Accounts of Chemical Research. 43 (1): 58–67. doi:10.1021/ar900116g. PMID 19877580.
  5. Park, Kyo Sung; Ni, Zheng; Côté, Adrien P.; et al. (2006-07-05). "Exceptional chemical and thermal stability of zeolitic imidazolate frameworks". Proceedings of the National Academy of Sciences (به انگلیسی). 103 (27): 10186–10191. Bibcode:2006PNAS..10310186P. doi:10.1073/pnas.0602439103. ISSN 0027-8424. PMC 1502432. PMID 16798880.
  6. Hayashi, Hideki; Côté, Adrien P.; Furukawa, Hiroyasu; et al. (2007-07-01). "Zeolite A imidazolate frameworks". Nature Materials (به انگلیسی). 6 (7): 501–506. Bibcode:2007NatMa...6..501H. doi:10.1038/nmat1927. ISSN 1476-1122. PMID 17529969.
  7. Banerjee, Rahul; Phan, Anh; Wang, Bo; et al. (2008-02-15). "High-Throughput Synthesis of Zeolitic Imidazolate Frameworks and Application to CO2 Capture". Science (به انگلیسی). 319 (5865): 939–943. Bibcode:2008Sci...319..939B. doi:10.1126/science.1152516. ISSN 0036-8075. PMID 18276887.
  8. Wang, Bo; Côté, Adrien P.; Furukawa, Hiroyasu; et al. (2008-05-08). "Colossal cages in zeolitic imidazolate frameworks as selective carbon dioxide reservoirs". Nature (به انگلیسی). 453 (7192): 207–211. Bibcode:2008Natur.453..207W. doi:10.1038/nature06900. ISSN 0028-0836. PMID 18464739.
  9. Huang, Xiao-Chun; Lin, Yan-Yong; Zhang, Jie-Peng; Chen, Xiao-Ming (2006-02-27). "Ligand-Directed Strategy for Zeolite-Type Metal–Organic Frameworks: Zinc(II) Imidazolates with Unusual Zeolitic Topologies". Angewandte Chemie International Edition (به انگلیسی). 45 (10): 1557–1559. doi:10.1002/anie.200503778. ISSN 1521-3773. PMID 16440383.
  10. Cravillon, Janosch; Münzer, Simon; Lohmeier, Sven-Jare; et al. (2009-04-28). "Rapid Room-Temperature Synthesis and Characterization of Nanocrystals of a Prototypical Zeolitic Imidazolate Framework". Chemistry of Materials. 21 (8): 1410–1412. doi:10.1021/cm900166h. ISSN 0897-4756.
  11. He, Ming; Yao, Jianfeng; Li, Lunxi; et al. (2013-10-01). "Synthesis of Zeolitic Imidazolate Framework-7 in a Water/Ethanol Mixture and Its Ethanol-Induced Reversible Phase Transition". ChemPlusChem (به انگلیسی). 78 (10): 1222–1225. doi:10.1002/cplu.201300193. ISSN 2192-6506.
  12. Bennett, Thomas D.; Saines, Paul J.; Keen, David A.; et al. (2013-05-27). "Ball-Milling-Induced Amorphization of Zeolitic Imidazolate Frameworks (ZIFs) for the Irreversible Trapping of Iodine". Chemistry – A European Journal (به انگلیسی). 19 (22): 7049–7055. doi:10.1002/chem.201300216. ISSN 1521-3765. PMID 23576441.
  13. Pan, Yichang; Liu, Yunyang; Zeng, Gaofeng; et al. (2011-02-01). "Rapid synthesis of zeolitic imidazolate framework-8 (ZIF-8) nanocrystals in an aqueous system". Chemical Communications (به انگلیسی). 47 (7): 2071–3. doi:10.1039/C0CC05002D. ISSN 1364-548X. PMID 21206942.
  14. Tanaka, Shunsuke; Kida, Koji; Okita, Muneyuki; et al. (2012-10-05). "Size-controlled Synthesis of Zeolitic Imidazolate Framework-8 (ZIF-8) Crystals in an Aqueous System at Room Temperature". Chemistry Letters. 41 (10): 1337–1339. doi:10.1246/cl.2012.1337. ISSN 0366-7022.
  15. Kida, Koji; Okita, Muneyuki; Fujita, Kosuke; et al. (2013-02-07). "Formation of high crystalline ZIF-8 in an aqueous solution". CrystEngComm (به انگلیسی). 15 (9): 1794. doi:10.1039/C2CE26847G. ISSN 1466-8033.
  16. Yang, Tingxu; Chung, Tai-Shung (2013-04-23). "Room-temperature synthesis of ZIF-90 nanocrystals and the derived nano-composite membranes for hydrogen separation". Journal of Materials Chemistry A (به انگلیسی). 1 (19): 6081. doi:10.1039/C3TA10928C. ISSN 2050-7496.
  17. "Solvothermal synthesis of mixed-ligand metal–organic framework ZIF-78 with controllable size and morphology". ResearchGate (به انگلیسی). Retrieved 2017-05-01.
  18. Cravillon, Janosch; Schröder, Christian A.; Bux, Helge; et al. (2011-12-12). "Formate modulated solvothermal synthesis of ZIF-8 investigated using time-resolved in situ X-ray diffraction and scanning electron microscopy". CrystEngComm (به انگلیسی). 14 (2): 492–498. doi:10.1039/C1CE06002C. ISSN 1466-8033.
  19. Peralta, David; Chaplais, Gérald; Simon-Masseron, Angélique; Barthelet, Karin; Pirngruber, Gerhard D. (2012-05-01). "Synthesis and adsorption properties of ZIF-76 isomorphs" (PDF). Microporous and Mesoporous Materials. 153: 1–7. doi:10.1016/j.micromeso.2011.12.009.
  20. Yao, Jianfeng; He, Ming; Wang, Kun; et al. (2013-04-16). "High-yield synthesis of zeolitic imidazolate frameworks from stoichiometric metal and ligand precursor aqueous solutions at room temperature". CrystEngComm (به انگلیسی). 15 (18): 3601. doi:10.1039/C3CE27093A. ISSN 1466-8033.
  21. Shieh, Fa-Kuen; Wang, Shao-Chun; Leo, Sin-Yen; Wu, Kevin C. -W. (2013-08-19). "Water-Based Synthesis of Zeolitic Imidazolate Framework-90 (ZIF-90) with a Controllable Particle Size". Chemistry – A European Journal (به انگلیسی). 19 (34): 11139–11142. doi:10.1002/chem.201301560. ISSN 1521-3765. PMID 23832867.
  22. Nune, Satish K.; Thallapally, Praveen K.; Dohnalkova, Alice; et al. (2010-06-29). "Synthesis and properties of nano zeolitic imidazolate frameworks". Chemical Communications (به انگلیسی). 46 (27): 4878–80. doi:10.1039/C002088E. ISSN 1364-548X. PMID 20585703.
  23. Seoane, Beatriz; Zamaro, Juan M.; Tellez, Carlos; Coronas, Joaquin (2012-04-02). "Sonocrystallization of zeolitic imidazolate frameworks (ZIF-7, ZIF-8, ZIF-11 and ZIF-20)". CrystEngComm (به انگلیسی). 14 (9): 3103. doi:10.1039/C2CE06382D. ISSN 1466-8033.
  24. Cho, Hye-Young; Kim, Jun; Kim, Se-Na; Ahn, Wha-Seung (2013-03-15). "High yield 1-L scale synthesis of ZIF-8 via a sonochemical route". Microporous and Mesoporous Materials. 169: 180–184. doi:10.1016/j.micromeso.2012.11.012.
  25. Bux, Helge; Liang, Fangyi; Li, Yanshuo; et al. (2009). "Zeolitic Imidazolate Framework Membrane with Molecular Sieving Properties by Microwave-Assisted Solvothermal Synthesis". Journal of the American Chemical Society (به انگلیسی). 131 (44): 16000–16001. doi:10.1021/ja907359t. PMID 19842668.
  26. Hillman, Febrian; Zimmerman, John M.; Paek, Seung-Min; et al. (2017-03-28). "Rapid microwave-assisted synthesis of hybrid zeolitic–imidazolate frameworks with mixed metals and mixed linkers". Journal of Materials Chemistry A (به انگلیسی). 5 (13): 6090–6099. doi:10.1039/C6TA11170J. ISSN 2050-7496.
  27. Bennett, Thomas D.; Cao, Shuai; Tan, Jin Chong; et al. (2011). "Facile Mechanosynthesis of Amorphous Zeolitic Imidazolate Frameworks". Journal of the American Chemical Society (به انگلیسی). 133 (37): 14546–14549. doi:10.1021/ja206082s. PMID 21848328.
  28. Stassen, Ivo; Styles, Mark; Grenci, Gianluca; et al. (2016-03-01). "Chemical vapour deposition of zeolitic imidazolate framework thin films". Nature Materials (به انگلیسی). 15 (3): 304–310. Bibcode:2016NatMa..15..304S. doi:10.1038/nmat4509. ISSN 1476-1122. PMID 26657328.
  29. López-Domínguez, Pedro; López-Periago, Ana M.; Fernández-Porras, Francisco J.; et al. (2017-03-01). "Supercritical CO2 for the synthesis of nanometric ZIF-8 and loading with hyperbranched aminopolymers. Applications in CO2 capture". Journal of CO2 Utilization. 18: 147–155. doi:10.1016/j.jcou.2017.01.019.
  30. Venna, Surendar R.; Carreon, Moises A. (2010-01-13). "Highly Permeable Zeolite Imidazolate Framework-8 Membranes for CO2/CH4 Separation". Journal of the American Chemical Society. 132 (1): 76–78. doi:10.1021/ja909263x. ISSN 0002-7863. PMID 20014839.
  31. Phan, Anh; Doonan, Christian J.; Uribe-Romo, Fernando J.; et al. (2010-01-19). "Synthesis, structure, and carbon dioxide capture properties of zeolitic imidazolate frameworks". Accounts of Chemical Research. 43 (1): 58–67. doi:10.1021/ar900116g. ISSN 1520-4898. PMID 19877580.
  32. Zhang, Kang; Nalaparaju, Anjaiah; Chen, Yifei; Jiang, Jianwen (2014-04-23). "Biofuel purification in zeolitic imidazolate frameworks: the significant role of functional groups". Physical Chemistry Chemical Physics (به انگلیسی). 16 (20): 9643–55. Bibcode:2014PCCP...16.9643Z. doi:10.1039/C4CP00739E. ISSN 1463-9084. PMID 24727907.
  33. Guan, Yebin; Shi, Juanjuan; Xia, Ming; et al. (2017-11-30). "Monodispersed ZIF-8 particles with enhanced performance for CO2 adsorption and heterogeneous catalysis". Applied Surface Science (به انگلیسی). 423: 349–353. Bibcode:2017ApSS..423..349G. doi:10.1016/j.apsusc.2017.06.183.
  34. ۳۴٫۰ ۳۴٫۱ Chen, Binling; Yang, Zhuxian; Zhu, Yanqiu; Xia, Yongde (2014-09-23). "Zeolitic imidazolate framework materials: recent progress in synthesis and applications". Journal of Materials Chemistry A (به انگلیسی). 2 (40): 16811–16831. doi:10.1039/C4TA02984D. ISSN 2050-7496.
  35. ۳۵٫۰ ۳۵٫۱ ۳۵٫۲ Basnayake, Sajani A.; Su, Jie; Zou, Xiadong; Balkus, Kenneth J. (2015-02-04). "Carbonate-Based Zeolitic Imidazolate Frame for Highly Selective CO2 Capture". Inorganic Chemistry (به انگلیسی). 54 (4): 1816–1821. doi:10.1021/ic5027174. PMID 25650775.
  36. ۳۶٫۰ ۳۶٫۱ Nguyen, Nhung T. T.; Lo, Tien N. H.; Kim, Jaheon (2016-04-04). "Mixed-Metal Zeolitic Imidazolate Frameworks and their Selective Capture of Wet Carbon Dioxide over Methane" (PDF). Inorganic Chemistry (به انگلیسی). 55 (12): 6201–6207. doi:10.1021/acs.inorgchem.6b00814. PMID 27248714.

پیوند به بیرون[ویرایش]