چارلتون توماس لوئیس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Charlton Thomas Lewis
لوئیس در سال ۱۸۹۹
اطلاعات شخصی
زاده۲۵ فوریه ۱۸۳۴
وست چستر، پنسیلوانیا
درگذشته۲۶ مه ۱۹۰۴
موریس‌تاون، نیوجرسی
همسر(ان)
  • نانسی د. مک‌کین (ا. ۱۸۶۱)
  • مارگارت پ. شرارد (ا. ۱۸۸۵)
پیشه
  • وکیل
  • نویسنده
  • فرهنگ‌نویس
امضا

چارلتون توماس لوئیس (به انگلیسی: Charlton Thomas Lewis) (۲۵ فوریه ۱۸۳۴–۲۶ مه ۱۹۰۴) یک وکیل و نویسنده و فرهنگ‌نویس آمریکایی بود که بیشتر شهرتش به‌سبب تألیف و گردآوری چند فرهنگ‌لغت لاتین-انگلیسی (خصوصاً فرهنگ لاتین لوئیس و شرت) است.[۱]

زندگی[ویرایش]

او در وست چستر، پنسیلوانیا متولد شد و پدرش یوزف[یادداشت ۱] و مادرش مری لوئیس[یادداشت ۲] نام داشتند. وی در ۱۸۵۳ از دانشگاه ییل فارغ‌التحصیل شد. او که بر آن بود به وزارت کلیسای متدیست اپیسکوپال[یادداشت ۳] برسد، پس از مطالعات بیشتر بین سال‌های ۵۷–۱۸۵۶ در مقام پروفسور دانشگاه ایالتی بلومینگتون، ایلینوی خدمت کرد و از ۱۸۵۸ تا ۱۸۶۱ پروفسور زبان یونانی در دانشگاه تروی نیویورک[یادداشت ۴] (وابسته‌به کلیسای متدیست) بود.[۲][۳]

در ۶۴–۱۸۶۳ او به سمت United States deputy commissioner برگزیده شد. در ۱۸۶۵ به‌عنوان وکیل در نیویورک آغاز به کار کرد. برای یکسال در ۷۱–۱۸۷۰ سرویراستار روزنامهٔ نیویورکی نیویورک پست بود.[۳] در ۱۸۷۱ باز به وکالت اشتغال ورزید و در حقوق بیمه تخصص یافت و سال‌ها برای یک شرکت بیمه‌ای بزرگ در نیویورک به‌عنوان مشاور حقوقی خدمت کرد.[۳] در طول ۹۹–۱۸۹۸ مدرس بیمه در دانشگاه‌های هاروارد و کلمبیا و کرنل بود.[۳]

ازدواج[ویرایش]

او در ۱۸۶۱ با نانسی د. مک‌کین[یادداشت ۵] و در ۱۸۸۵ با مارگارت پ. شرارد[یادداشت ۶] ازدواج کرد.[۴][۳]

مرگ[ویرایش]

او براثر ابتلا به مننژیت در موریس‌تاون، نیوجرسی درگذشت.[۳][۵]

آثار[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. Joseph
  2. Mary (Miner) Lewis
  3. Methodist Episcopal Church. این فرقه بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین فرقهٔ متدیست در ایالات متحده از تأسیسش در ۱۷۸۴ تا ۱۹۳۹ و نخستین فرقهٔ دینی در این کشور بود که خود را در سطح ملی سازمان داد.
  4. Troy University
  5. Nancy D. McKeen
  6. Margaret P. Sherrard
  7. A History of Germany, from the earliest times
  8. Charles Short
  9. Harper's Latin Dictionary
  10. Latin Dictionary for Schools
  11. An Elementary Latin Dictionary

پانویس[ویرایش]

  1. Ward W. Briggs; American Philological Association (1 January 1994). Biographical Dictionary of North American Classicists. Greenwood Publishing Group. pp. 360–. ISBN 978-0-313-24560-2.
  2. A Short History of Classical Scholarship. CUP Archive. 1915. pp. 427–. GGKEY:HW4CZHA5A47 – via Google Books.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ ۳٫۴ ۳٫۵ Yale University (1910). Obituary Record of Graduates of Yale University. The University. pp. 324–326 – via Internet Archive.
  4. The National Cyclopaedia of American Biography. Vol. XI. James T. White & Company. 1909. p. 62. Retrieved 2021-01-05 – via Google Books.
  5. "Dr. Charlton T. Lewis". The New York Times. Morristown, New Jersey. 27 May 1904. p. 9. Retrieved 2021-01-05 – via Newspapers.com.

منابع[ویرایش]