پرش به محتوا

پیچنیس

مختصات: ۳۹°۴۸′۱۱″ شمالی ۴۶°۲۶′۴۸″ شرقی / ۳۹٫۸۰۳۰۶°شمالی ۴۶٫۴۴۶۶۷°شرقی / 39.80306; 46.44667
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پیچِنیس
پیچِنیس در جمهوری آذربایجان واقع شده
پیچِنیس
پیچِنیس
مختصات: ۳۹°۴۸′۱۱″ شمالی ۴۶°۲۶′۴۸″ شرقی / ۳۹٫۸۰۳۰۶°شمالی ۴۶٫۴۴۶۶۷°شرقی / 39.80306; 46.44667
کشور جمهوری آذربایجان
شهرستانلاچین
جمعیت
 (۲۰۱۵)[۱]
 • کل۶۸
منطقه زمانییوتی‌سی +۴ (AZT)

پیچِنیس (ترکی آذربایجانی: Piçənis؛ واکونیس ارمنی: Վակունիս[۲]) یک منطقهٔ مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان لاچین واقع شده است. این روستا پیشتر در استان کاشاتاق[۳] جمهوری آرتساخ واقع شده بود.

تاریخ

[ویرایش]

این روستا در سرزمین‌های ارمنی اطراف قره‌باغ واقع شده بود و در اوایل دههٔ ۱۹۹۰ تحت کنترل نیروهای ارمنی قرار گرفت. پس از آن، روستا بخشی از جمهوری آرتساخ و در استان کاشاتاق آن به نام واکونیس (ارمنی: Վակունիս) شناخته می‌شد. این روستا به‌عنوان بخشی از توافقنامه آتش‌بس ناگورنو قره‌باغ به آذربایجان بازگردانده شد.

مکان‌های تاریخی

[ویرایش]

مکان‌های تاریخی در این روستا و اطراف آن شامل یک روستای قرون وسطایی، روستای قرون وسطایی Aghjayaz (ارمنی: Աղջայազ)، دو چلیپاسنگ قرن ۱۳، یک خاچکار قرن ۱۵/۱۶، یک کلیسای قرن ۱۷، یک سنگ قبر قرن ۱۷/۱۸، یک قبرستان قرن ۱۹ و یک مقبرهٔ قرن ۱۹ است.[۱]

منابع

[ویرایش]
  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Hakob Ghahramanyan. "Directory of socio-economic characteristics of NKR administrative-territorial units (2015)".
  2. "Արցախը հրապարակել է Ադրբեջանի հսկողության տակ անցած համայնքների և բնակավայրերի ցանկը". Ազատություն Ռադիոկայան. 10 December 2020.
  3. "Արցախը հրապարակել է Ադրբեջանի հսկողության տակ անցած համայնքների և բնակավայրերի ցանկը". Ազատություն Ռադիոկայան. 10 December 2020.
  • باغداساریان، ادیک (۱۳۸۰). تاریخ آرتساخ (قره‌باغ): از دیرباز تا سال ۱۹۹۱. تهران. شابک ۹۶۴-۰۶-۰۷۴۲-۸.
  • https://artsakhlib.am/2018/06/06/տեղեկատու-լղհ-վարչատարածքային-միավո/
  • "47-68.xls - Census" (PDF).

پیوند به بیرون

[ویرایش]