پیش‌نویس:Vosviewer

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

VOSviewer یک ابزار نرم‌افزاری برای ایجاد نقشه‌ها براساس داده‌های شبکه و برای تصویرسازی و کاوش در این نقشه‌ها است.

قابلیت‌های VOSviewer را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

- ایجاد نقشه‌ها بر اساس داده‌های شبکه: این نرم‌افزار به شما امکان ایجاد نقشه‌ها بر اساس شبکه‌های موجود را می‌دهد. همچنین ممکن است ابتدا یک شبکه را ایجاد کنید. VOSviewer قادر به ایجاد شبکه‌های مربوط به مقالات علمی، ژورنال‌های علمی، محققین، سازمان‌های تحقیقاتی، کشورها، کلمات کلیدی یا اصطلاحات است. اجزای این شبکه‌ها می‌توانند از طریق پیوندهای هم‌نویسندگی، هم‌آمدگی، ارجاع، پیوند کتابشناسی یا هم‌ارجاع به هم متصل شوند. برای ایجاد یک شبکه، می‌توان از داده‌ها از منابعی مانند Web of Science، Scopus، PubMed، فایل‌های RIS یا Crossref JSON استفاده کرد.

- تصویرسازی و کاوش در نقشه‌ها: VOSviewer سه نمایش مختلف از یک نقشه فراهم می‌کند: نمایش شبکه، نمایش پوشش و نمایش چگالی. امکان بزرگ‌نمایی و پیمایش به کمک ماوس به شما اجازه می‌دهد تا یک نقشه را به جزئیات کامل کاوش کنید، که ضروری است زمانی که با نقشه‌های بزرگ حاوی هزاران مورد کار می‌کنید.

- با اینکه VOSviewer اصولاً برای تجزیه و تحلیل شبکه‌های بیبلومتریکی طراحی شده است، در واقع می‌توان آن را برای ایجاد، تصویرسازی و کاوش در نقشه‌ها براساس هر نوع داده‌ای استفاده کرد.

- VOSviewer به زبان برنامه‌نویسی جاوا توسعه یافته است. به دلیل پلتفرم مستقل بودن جاوا، VOSviewer بر روی اکثر سخت‌افزارها و سیستم‌عامل‌ها قابل اجرا است.