پیش‌نویس:M67 grenade

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نارنجک M67 یک نارنجک دستی است که توسط ارتش ایالات متحده استفاده می شود. M67 توسعه یافته نارنجک M33 است که خود جایگزینی برای نارنجک های سری M26 مورد استفاده در جنگ های کره و ویتنام و نارنجک قدیمی تر Mk 2 "آناناس" استفاده شده از زمان جنگ جهانی اول است.

نارنجک M67 دارای بدنه فولادی کروی شکل است که حاوی 180 گرم ماده منفجره B است. از فیوز تاخیری نارنجک M213 استفاده می کند. وزن نارنجک M67 در مجموع 400 گرم است و دارای یک گیره ایمنی برای جلوگیری از فعال شدن قاشق روی نارنجک در صورت کشیده شدن تصادفی پین ایمنی است. سنجاق ایمنی از حرکت اهرم ایمنی، یا "قاشق" روی نارنجک و رها کردن ضربه‌گیر فنری که فیوز نارنجک را روشن می‌کند، جلوگیری می‌کند.

M67 معمولاً با نام"نارنجک بیس بال" شناخته می شود، زیرا شکل آن مانند یک توپ است که به راحتی پرتاب می شود. بنابر آمار بودجه ارتش ایالات متحده در سال مالی 2021، میانگین هزینه یک نارنجک M67 حدود 45 دلار آمریکا است.

یک سرباز میتواند این نارنجک را حدود 35 متر از در حالت ایستاده پرتاب کند. فیوز آن انفجار را بین 4 تا 5 ثانیه پس از رها شدن ضامن به تاخیر می اندازد. ترکش های فولادی در اثر انفجار بدنه نارنجک تشکیل می‌شوند و شعاع آسیب این نارنجک را تا 15 متر و شعاع مرگ را تا 5 متر میرسانند، اگرچه برخی از ترکش ها می‌توانند تا 230 متر حرکت کنند.