پیش‌نویس:GIS ابری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

GIS ابری جدیدترین نسل سامانه‌های اطلاعات مکانی است که با بهره‌گیری از معماری مبتنی بر رایانش ابری (Cloud Computing) به کاربران امکان می‌دهد داده‌های مکان محور خود را به‌طور مطلوب‌تری مدیریت نمایند. در یک GIS ابری کاربران تمامی امکانات یک سامانه GIS، اعم از نمایش، ویرایش، تحلیل و مدل‌سازی داده‌های مکانی را در اختیار خواهند داشت با این تفاوت که دیگر نیازی به داشتن سخت‌افزار ویژه (مثلاً کامپیوتر با توان پردازشی بالا) یا نصب نرم‌افزار تخصصی نخواهند داشت و تنها با اتصال به شبکه (اینترنت) و یک مرورگر می‌توانند از تمامی امکانات یک GIS متداول برخوردار باشند. GIS ابری از ترکیب امکانات GIS و محاسبات ابری به وجود آمده است و باعث افزایش قابلیت های GIS شده است.

مزایای GIS ابری[ویرایش]

تلفیق محاسبات ابری با GIS باعث سرعت پردازش بیشتر در تحلیل‌های مکانی می‌شود. با توجه به اینکه در GIS ابری جهت توسعه نیازی به سخت‌افزار، نرم‌افزار و متخصص نداریم هزینه بسیار کمتر است. همچنین هزینه در GIS ابری متناسب با میزان استفاده (pay-as-you-go)است که مقرون‌به‌صرفه تر است. GIS ابری مقیاس‌پذیر است بنابراین ما می‌توانیم از آن برای کسب‌وکارهای کوچک و همچنین بزرگ و حرفه‌ای خود استفاده کنیم. به اشتراک‌گذاری داده و سرویس‌ها در GIS ابری با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد. در GIS ابری با توجه به رعایت استانداردهای بین‌المللی و وجود لایه‌های امنیتی متعدد دارای امنیت بالایی است.

کاربردهای GIS ابری[ویرایش]

GIS ابری باعث می‌شود ذخیره‌سازی، به اشتراک‌گذاری ، ادغام و به‌روزرسانی اطلاعات با هزینه و زمان کمتر انجام گیرد. با استفاده از زیرساخت GIS ابری توسعه SDI و ژئوپورتال ها در سطوح و مقیاس‌های مختلف با سهولت انجام می‌گیرد.می‌توان سامانه‌های اطلاعات مکانی و تخصصی موجود که در سازمان‌های مختلف استفاده می‌شوند را به GIS ابری متصل کرد و از مزایای GIS ابری در آن‌ها بهره برد.

منابع[ویرایش]

https://www.geobox.ir/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-gis-%d8%a7%d8%a8%d8%b1%db%8c-cloud-gis/ Kholoshyn, Ihor, et al. "Cloud ArcGIS Online as an innovative tool for developing geoinformation competence with future geography teachers." arXiv preprint arXiv:1909.04388 (2019).
رده:مقاله‌های ایجاد شده توسط ایجادگر