پیش‌نویس:کسرا محمدطاهری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ستاره شناس، نویسنده و دانشمند خردسال ایرانی است. کسرا محمدطاهری در سال 1394 شمسی بدنیا آمد او از چهار سالگی علاقمند به فضا شده و در شش سالگی نخستین کتاب خود با عنوان "پاسخ به پرسش های درباره فضا"[۱] را منتشر نمود. این کتاب در قالب پرسش و پاسخ منتشر شده است. در قمستی از این کتاب آمده است:

جهان هستی چگونه بو جود آمده است؟

آنچه مشخص است جهان هستی پس از انفجار بیگ بنگ به وجود آمده استو هم چنان در حال رشد است. بنظر می رسد در آینده خورشید تبدیل به غول سرخی خواهد شد که خود توسط غول های دیگر بلعیده خواهد شد.

انفجار بزرگ حاصل تراکم بسیار زیاد انرژی بوده است و بر اثر این انرژی فضا نیز به وجود آمده است. انفجار بزرگ جهان هستی را شکل داده است و هر روز این جهان بزرگ و بزرگتر می شود. اما نکته مهم آن است که روزی این بزرگ شدن متوقف خواهد شد.و شاید بتوان گفت دوباره جهان به سمت انقباض(کوچک شدن) حرکت می کند و به نظر برسد بار دیگر انفجار بزرگ در راه خواهد بود.  در حال حاضر نظریه بیگ بنگ معتبرترین دیدگاه در خصوص چگونگی پیدایش عامل می باشد و بر اساس مطالعات عمر این انفجار به بیش از 13 میلیارد سال پیش می رسد که ابرهای غول پیکر از غبار به وجود آمده و این غبار ها بعدها به کهکشان ها تبدیل شدند.

در فضا چه چیزهای وجود دارد؟

فضا تشکیل شده است از سیاره ها، ستاره ها، کهکشان ها، سیاه چاله ها، کرم چاله ها، سفید چاله ها، ماده سیاه، سیارک ها و گازها. فضا در افق دیدی ما بسیار بزرگ است. و همه عالم را در خود جای داده است.ستاره های غول پیکر در فضا آنقدر از ما فاصله دارند که حتی نورشان نیز میلیون ها سال زمان می برد تا به زمین برسد و این خود یعنی فضا بسیار بزرگ است. در فضا صدای وجود ندارد همه چیز در سکوت ادامه حیات می دهد و ما تا به امروز توانسته ایم مقدار ناچیزی از آن را کشف کنیم.

سیاره چیست و چه تفاوتی با ستاره دارد؟


سیاره ها در فضا به دور ستاره ها می چرخند این اجرام آسمانی به علت گرانش ستاره در یک مدار مشخص در حال گردش هستند. این در حالی است که ستاره ها ثابت بوده و از گازها تشکیل شده اند. نور و گرما از طریق ستاره ها در فضا منتشر می شود. در فضا بی نهایت ستاره و سیاره وجود دارد سیاره های که به دور ستاره ها می چرخند و ستاره های که مدام نور و گرمای خود را در عالم هستی فوران می کنند البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که سیارک ها نیز به مانند سیاره ها اما با سرعت بیشتر به دور ستاره ها در حال گردش هستند. خورشید تنها ستاره در نزدیکی ماست که زندگی و حیات در کره زمین به تابش آن بستگی دارد. [۲] 

.............................................................................................

کسرا محمدطاهری در هفت سالگی اقدام به انتشار دومین کتاب خود با عنوان"پاسخ به پرسش های درباره سیاه چاله ها"[۳] را منتشر نمود این اثر نیز در قالب پرسش و پاسخ به چاپ رسیده است در قسمتی از این کتاب آمده است:

-درباره سیاه چاله کمی توضیح دهید؟مباحث مربوط به سیاه چاله ها یکی از مهمترین و جذابترین مسائل مربوط به فضا می باشد.سیاه چاله ها در دوران اخیر کشف شده اند. مسائل مربوط به علم نجوم از دوران خیلی قدیم به وجود آمده است اما طی سال های اخیر دانشمندان توانستند سیاه چاله ها را کشف کنند و حتی تصاویری نیز از وجود این سیاه چاله در سال 2019 ثبت شده است که بیانگر اثبات آنها در فضا می باشد.

چه کسی برای اولین بار توانست درباره سیاه چاله ها نظر بدهد؟

انیشتین اولین کسی است که اعلام داشت در فضا سیاه چاله وجود دارد . انیشتین در زمره برترین ستاره شناسان جهان قرار می گیرد. هر چند او یک ستاره شناس نبود اما دامنه مطالعات او در زمینه فیزیک و فضا بسیار به پیشرفت علم نجوم و فضا کمک نمود. نظریه نسبیت او را می توان مهم ترین تئوری انیشتین دانست که کمک شایانی به سایر دانشمندان در جهان نمود.

قانون نسبیت انیشتین که به صورت ساده یعنی کشش گرانشی در میان اجرام آسمانی ناشی از پیچ و تاپی است که این اجرام در فضا و زمان ایجاد کرده اند سبب شد که سیاه چاله ها و کرم چاله ها شناخته شوند امری که تحول بسیار عظیمی در علم نجوم به وجود آورده و سبب شکل گیری فیزیک مدرن شد. انیشتین آنچنان از نبوغ فراوانی برخوردار بود که بعدها نبوغ مترادف با کلمه انیشتین شناخته می شود.

انیشتین در مطالعات خود دریافت که جهان در حال بزرگتر شده است او که در ابتدا به ارائه مدل جهان ثابت خود مبادرت کرده بود بعدها عنوان داشت که در این باره اشتباه کرده و جهان در هر لحظه درحال انبساط است.


-سیاه چاله ها چگونه به وجود می آیند؟در زمان مرگ ستاره ای بزرگ انفجار ابرنواختری در آن به وقوع می پیوند که سبب فرو ریخت ستاره بر روی خود خواهد شد این مسئله باعث می شود که نیروی گرانش قوی به وجود آید که همه چیز را در افق رویداد به درون خود بکشد نور و زمان نیز به درون سیاه چاله کشیده می شود و از آنجا که هیچ گونه نوری از آن عبور نمی کند، بصورت نامرئی است و از همین روی به عنوان سیاه چاله شناخته می شوند.سیاه چاله می تواند همه چیز را در درون خود بکشاند و هر چیزی که در آستانه افق رویداد قرار گیرد به درون سیاه چاله خواهد رفت.


کسرا محمدطاهری همچنین عضو سرای قلم ایران نیز می باشد او هم چنین توانست است از چهار سالگی اقدام به حفظ رباعیات خیام نموده و در حال حاضر حافظ رباعیات خیام می باشد.

در ابتدایی کتاب پاسخ به پرسش های درباره فضا از آرزوهای این کودک نابغه پرسش شده است که او بیان می دارد: یکی از مهمترین آرزوهایش رفتن به ناسا است.

منابع

  1. محمدطاهری، کسرا (۱۴۰۱). پاسخ به پرسش های درباره فضا. زرنوشت. ص. ۶۴. شابک ۹۷۸۶۲۲۲۸۸۵۱۵۱.
  2. محمدطاهری، کسرا (۱۴۰۱). پاسخ به پرسش های درباره فضا. ج. اول. زرنوشت. ص. ۲۴. شابک ۹۷۸۶۲۲۲۸۸۵۱۵۱.
  3. محمدطاهری، کسرا (۱۴۰۲). پاسخ به پرسش های درباره سیاه چاله ها. زرنوشت. ص. ۶۴. شابک ۹۷۸۶۲۲۳۸۰۲۰۳۴.