پیش‌نویس:وضعیت خبرنگاران در شمال افغانستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

با سقوط نظام جمهوری اسلامی افغانستان در( ۱۵ آگوست ۲۰۲۱) میلادی، به یکباره همه‌ی آنچه در بیست سال برای رشد آزادی بیان و ایجاد رسانه‌های آزاد و مستقل شکل گرفته بودند، فرو پاشیدند و فعالیت صدها رسانه متوقف و هزاران خبرنگار و کارمند رسانه‌ای، کارشان را از دست دادند.

هم‌زمان، شمار زیادی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در برنامه تخلیه کشورهای حامی افغانستان، توانستند از کشور خارج شوند و شمار زیادی هم که مصروف کار بودند، به دلیل نشر اخبار و گزارش‌هایی از خشونت جنگجویان طالبان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های شان، بازداشت، شکنجه، تهدید و مجبور به خانه نشینی شدند.

بربنیاد آمارهایی که از سوی نهادهای حامی خبرنگاران از جمله انجمن آزاد ژورنالیستان و اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان تهیه شده، از آغاز تاسیس جمهوری اسلامی افغانستان در نوامبر ۲۰۰۱ تا سقوط آن در آگست ۲۰۲۱ در مجموع ۵۸۰ رسانه در افغانستان فعالیت داشته اند که به تفکیک، ۱۵۰ شبکه تلویزیونی، ۳۰۵ شبکه رادیویی، ۹۰ رسانه چاپی و ۳۵ رسانه اینترنیتی، فعالیت می‌کرده اند..

از ۱۵ آگست ۲۰۲۱ تاکنون، از مجموع ۵۸۰ رسانه‌ی همگانی که فعالیت داشته‌اند حدود ۲۲۵ رسانه، به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی، وضع محدودیت از سوی طالبان و فرار مسوولان و کارمندان، نشرات شان را متوقف کرده‌اند و همچنان، نزدیک به ۸۵۰۰ نفر خبرنگار و کارمند رسانه نیز وظایف شان را از دست داده‌اند.

به تفکیک جنیست، از مجموع ۹۰۶۷ خبرنگار مرد، نزدیک به هشت هزار نفر بیکار شده‌اند و از مجموع ۲۸۳۳ خبرنگارو کارمند رسانه‌ای زن، نزدیک به ۵۰۵ خبرنگار و کارمند، فعالیت دارند که به شکل مجموعی، از ۱۱۹۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای که پیش از سقوط افغانستان به دست طالبان، فعالیت داشتند هم اکنون، ۴۷۶۶ نفرشان مصروف کار هستند. سلطان حیدری - خبرنگار آزاد