پیش‌نویس:موتور اتمسفر نیوکامن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
طرح موتور نیوکامن.
– بخار (صورتی)، آب (آبی)
– دریچه های باز (سبز)، دریچه های بسته (قرمز)

موتور اتمسفر (به انگلیسی: Atmospheric Engine) توسط توماس نیوکامن (به انگلیسی: Thomas Newcomen) در سال 1712 اختراع شد و اغلب به عنوان موتور آتش نیوکامن (پایین ببینید) یا به طور ساده‌تر به عنوان موتور نیوکامن نامیده می‌شود. این موتور با متراکم کردن بخار کشیده شده به داخل سیلندر کار می‌کرد و در نتیجه خلاء تکمیل نشده‌ای ایجاد می‌کرد که به وسیله فشار اتمسفر، پیستون را به داخل سیلندر فشار می‌داد. این دستگاه از نظر تاریخی مهم بود زیرا به عنوان اولین وسیله کاربردی برای مهار بخار و تولید انرژی مکانیکی به کار می‌رفت. [۱] موتورهای کامن در سرتاسر بریتانیا و اروپا عمدتاً برای پمپاژ آب از معادن استفاده می‌شدند. صدها موتور کامن در طول قرن ۱۸ ساخته شدند.

طرح بعدی موتور جیمز وات (به انگلیسی: James Watt) یک نسخه بهبود یافته از موتور نیوکامن بود که تقریباً بازده سوخت را دو برابر کرد. بسیاری از موتورهای اتمسفری برای صرف جویی در سوخت و با قیمتی که بخش اندکی از قیمت سوخت‌ها بود به طرح وات تبدیل شدند. در نتیجه، امروزه وات به‌جای نیوکامن به عنوان سازنده موتور بخار شناخته شده است.

  1. "Science Museum – Home – Atmospheric engine by Francis Thompson, 1791". www.sciencemuseum.org.uk. Retrieved 6 July 2009.