پیش‌نویس:قایچوک وارطانیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قایچوک وارطانیان
زادهٔ۱۹۳۰ ‏(۹۴ سال)
۱۳۰۹ خورشیدی
تبریز، ایران
ملیتارمنی‌های ایران
محل تحصیلدانشکده داروسازی
پیشینه علمی
شاخه(ها)داروسازی
محل کاردانشگاه علوم پزشکی تبریز

قایچوک مسیحی وارطانیان (ارمنی: Ղայչուկ (կայձուկ) Մասիհի Վարդանյան؛ [] Error: {{Lang-xx}}: فاقد متن (راهنما)؛ زادهٔ ۱۹۳۰) داروساز و [[]] ارمنی‌تبار اهل ایران است. قایچوک وارطانیان، نخستین زن داروساز و دکترای داروسازی ایران در شهر تبریز می‌باشد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی در در [[]] به دنیا آمد و از [[]] فارغ‌التحصیل گشت. وی برنده جوایزی همچون[[]] شد.

قایچوک وارطانیان در سال ۱۹۳۰ میلادی برابر با ۱۳۰۹ خورشیدی در تبریز به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در زادگاهش تبریز به پایان رسانیده‌است. وی در سال ۱۹۵۴ میلادی برابر با ۱۳۳۱ شمسی از دانشکده داروسازی با دریافت دکترا در رشته داروسازی فارغ‌التحصیل شد. وی به مدت ۳۰ سال در سازمان درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز مسئول داروخانه‌های بیمارستان‌های تابعه دانشگاه تبریز بود.

از سال ۱۳۶۳ (۱۹۸۴) بازنشسته شد و با اخذ پروانه در داروخانهٔ خود مشغول به کار شد. او در طول مدت خدمات دولتی بارها به علت انجام خدمات و جدیت در کارها موفق به اخذ تشویق کتبی از مسئولین سازمان‌های درمانی گردیده‌است. دکتر قایچوک مسیحی وارطانیان علاوه بر خدمات تخصصی خود در فعالیت‌های اجتماعی ارامنه شرکت داشته و مدت هایمدید عضو هیئت مدیرهٔ انجمن امدادیخ ی زنان در تبریز بوده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای ارمنی .
  • لازاریان، ژانت د (۱۳۸۲). دانشنامه ایرانیان ارمنی. تهران: انتشارات هیرمند. شابک ۹۶۴-۶۹۷۴-۵۰-۳.
  • درکتانیان، غلامرضا (پاییز و زمستان ۱۳۸۲). «اساسنامه انجمن امدادیه زنان ارمنی آذربایجان». گنجینه اسناد (۵۱ و ۵۲): ۹۰-۹۶.