پیش‌نویس:فتح‌الله ریاحی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فتح الله ریاحی، متولد ۳ فروردین ۱۳۰۴ در شهرستان اصفهان است . وی آهنگساز مشهور ایرانی بود که از قطعات ایشان میتوان به ترانه «بابا کرم» اشاره کرد.ایشان دارای چهار فرزند است که یکی از دختران ایشان بنام زهرا ریاحی همسر حسین فرجی خواننده اهل ایران است. فتح الله ریاحی در هفتم اردیبهشت 1401 به علت ایست قلبی درگذشت .

فتح الله ریاحی ترانه های زیادی ساخته است اما بابا کرم به گونه ای مورد توجه واقع شد که در میان رقص های فولکور ایران رقصی به نام بابا کرم کاملا شناخته شده است این ترانه را اولین بار حسین همدانیان اجرا کرد

ترانه «دوستت دارم میدونی که این کار دله» از دیگر ساخته های فتح الله ریاحی است که اولین بار سوسن خواننده زن ایرانی آن را اجرا کرده است. سوسن ترانه های دیگری بنام «انگشتر» ، «اشک» و «لک لک».همچنین «دختر دیونه» هم از فتح الله ریاحی اجرا کرده است .یکی دیگر از ساخته های ایشان ترانه «نم نم بارون» است که توسط پروا خواننده زن ایرانی اجرا شده است .

از ساخته های دیگر فتح الله ریاحی که توسط پروا خواننده زن ایرانی شده است میتوان «به لب پر خنده» ( قناری ) ، «قاب عکس» ، «نامه رسان» ، «یار دیگر میگیرم» و «لالایی» اشاره کرد.از فتح الله ریاحی ترانه های «سیم کش» و «خروسه» و «همبارسون» با صدای پریوش خواننده زن ایرانی اجرا شده است .«به عشق و مستی سلام» که با اجرای فریبا و «شبی در لاله زار» با اجرای شهپر و اسیر دل با اجرای حسین فرجی هم از دیگر ساخته های فتح الله ریاحی هستند.

موسیقی متن فیلم «خروس بی محل» ساخته عزیز الله رفیعی هم از ساخته های فتح الله ریاحی است