پیش‌نویس:شبکه مسطح

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شبکه مسطح

شبکه مسطح یک رویکرد در طراحی شبکه کامپیوتری است که هدف آن بهینه سازی و کاهش در هزینه، نگهداری و مدیریت است. در شبکه های مسطح ب تعداد روترها و سوئیچ ها با اتصال دستگاه ها به یک سوئیچ را کاهش می دهد و به جای استفاده از سوئیچ های جداگانه از یک سوئیچ استفاده می شود. شبکه فیزیکی با استفاده از سوئیچ‌های متعدد به طور جداگانه تقسیم نمی‌شود، به‌عکس از رویکرد سلسله‌ مراتبی که از چند سوئیچ استفاده می شود.

در توپولوژی یک شبکه مسطح، استفاده از روترها برای تقسیم یا جداسازی مناطق پخش مختلف صورت نمی‌گیرد. برخی از این شبکه‌ها ممکن است به جای استفاده از سوئیچ‌ها و روترها، از هاب‌های شبکه یا ترکیبی از هاب‌ها و سوئیچ‌ها برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر استفاده کنند. به طور کلی، تمام دستگاه‌های موجود در شبکه بخشی از یک منطقه پخش مشترک هستند

موارد استفاده

شبکه های مسطح به طور معمول در خانه ها یا مشاغل کوچک استفاده می شوند که نیازهای انها به شبکه کم است. اغلب شبکه‌های خانگی به طور معمول به امنیت یا جداسازی شدید و پیچیده نیاز خاصی ندارند، به دلیل اینکه این شبکه اغلب برای دسترسی چند رایانه (کامپیوتر) به اینترنت استفاده می‌شود. در چنین مواردی، شبکه پیچیده با تعداد زیادی سوئیچ مورد نیاز نیست. همچنین شبکه های مسطح نیز بیشتر اوقات هزینه نگهداری کمتر و مدیریت انها آسان تر هستند زیرا تعداد کمتری سوئیچ یا روتر پیچیده در ان استفاده شده است . خرید سوئیچ ها می تواند پرهزینه باشد، بنابراین می توان شبکه های مسطح را برای کمک به کاهش تعداد سوئیچ هایی که باید خریداری کرد، پیاده سازی کرد


مشکلات شبکه مسطحح

شبکه مسطح مشکلاتی مانند:

امنیت ضعیف - از آنجا که ترافیک از طریق یک سوئیچ انجام می شود، نمی توان شبکه ها را به بخش هایی تقسیم کرد و از دسترسی کاربران به بخش های خاصی از شبکه جلوگیری کرد. رهگیری داده ها در شبکه برای هکرها آسان تر است.

بدون افزونگی – از آنجایی که معمولا یک سوئیچ یا چند دستگاه وجود دارد، ممکن است سوئیچ از کار بیفتد. از آنجایی که هیچ مسیر جایگزینی وجود ندارد، شبکه غیر قابل دسترس خواهد شد و کامپیوترها ممکن است اتصال را از دست بدهند. مقیاس پذیری و سرعت - اتصال همه دستگاه ها به یک سوئیچ مرکزی، مستقیم یا از طریق هاب ، احتمال برخورد (به دلیل هاب ها) را افزایش می دهد، سرعت انتقال داده ها را کاهش می دهد و زمان اضافی را برای سوئیچ مرکزی برای پردازش داده ها افزایش می دهد. . همچنین در صورت استفاده از هاب های بیش از حد و نبود سوئیچ کافی برای کنترل جریان داده از طریق شبکه، به شدت مقیاس می شود و احتمال از کار افتادن شبکه را افزایش می دهد.