پیش‌نویس:سیلیس رسوبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سیلیس رسوبی یک نوع سیلیس (دی اکسید سیلیسیم، SiO2) می باشد که از طریق سنتز شیمیایی با استفاده از فرآیند رسوب دهی فرآوری می شود. به همین دلیل به آن سیلیس رسوبی گفته می شود تا از انواع سیلیس های تولید شده به روش های دیگر و همچنین کوارتز که نوعی سیلیس یافت شده در طبیعت می باشد، متمایز گردد. این ماده به شکل پودری سفید رنگ و معمولا بسیار سبک (دارای چگالی ظاهری بسیار پایین) می باشد.

از ویژگی های اصلی سیلیس رسوبی می توان به خلوص بالا (معمولا بالای 97 درصد وزنی)، سطح ویژه و تخلخل بالا و همچنین دارا بودن ساختار آمورف (غیر کریستالی) اشاره کرد. خوشبختانه، مورد آخر سبب عدم بروز عوارض ریوی ناشی از تنفش غبار سیلیس کریستالی مرسوم به سیلیکوزیس گردیده است.

سیلیس با خلوص بالا و به شکل پودری در صنعت یا از طریق آسیاب کردن (میکرونیزه کردن) سنگ استخراج شده از معادن سیلیس فرآوری می شود و یا اینکه به روش های شیمیایی تولید می گردد. سیلیس بدست آمده از سنگ معدن (سیلیس معدنی) عمدتا دارای ساختار کریستالی کوارتز و یا کریستوبالیت می باشد. سیلیس معدنی دارای سطح ویژه و تخلخل بسیار پایین می باشد. متقابلا، سیلیس تولید شده به روش های شیمیایی (سیلیس سنتزی) عمدتا دارای ساختار آمورف و سطح ویژه و تخلخل بسیار بالایی می باشد. به همین دلیل دارای کاربردهای فراوانی در صنعت می باشد. سیلیس سنتزی به دو شکل رایج در صنعت تولید می شود: سیلیس رسوبی و سیلیس پیروژنیک (فیومد سیلیکا، اروزیل)

سیلیس رسوبی بیشترین میزان مصرف سیلیس سنتزی را در جهان به خود تخصیص داده است. عمده ترین مصرف سیلیس رسوبی در صنعت تایر سازی می باشد که اصطلاحا به کربن بلک سفید نیز شناخته می شود.

فرآوری[ویرایش]

متداول ترین روش تولید صنعتی سیلیس رسوبی از طریق خنثی سازی سیلیکات های قلیایی با استفاده از یک اسید معدنی می باشد. در دسترس ترین مواد اولیه برای این کار سیلیکات سدیم و اسید سولفوریک می باشند.

ویژگی ها[ویرایش]

کاربرد ها[ویرایش]

  • ضد سایش در تایرسازی
  • ساینده و جلادهنده در خمیر دندان
  • آنتی بلاک در فیلم های پلیمری
  • غلظت دهنده در محصولات آرایشی و بهداشتی
  • ضدکلوخه شدن و حامل مایعات در صنعت خوراک دام و طیور
  • ضد کف


رده:سیلیسیم دی‌اکسید