پیش‌نویس:سکرت گاردن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


سکرت گاردن یک گروه ایرلندی-نروژی است که تخصص‌شان در ساخت موسیقی بی‌کلامِ نیو ایج (عصر نو) است. این گروه از دو نفر تشکیل شده، که خواننده و ویولنیست آن فردی ایرلندی به نام فیونوالا شری  و رولف لولاند آهنگساز نروژی،‌ تنظیم کننده و پیانیست این گروه می‌باشد

این گروه زمانی به شهرت رسید که در سال 1995 به نمایندگی از نروژ، با آهنگ "Nocturne" در مسابقه یوروویژن برنده شد. در طول ۲۵ سال همکاری این دو نفر در سراسر دنیا میلیون ها آلبوم فروخته‌اند، که بسیاری از این آلبوم ها  بیش از یک میلیون فروش داشته‌اند.

سکرت گاردن
رولف لولاند و فیونوآلا شری
رولف لولاند و فیونوآلا شری
اطلاعات پس‌زمینه
زادهنروژ و ایرلند
ژانرکلاسیک،سلتیک،فولک نوردیک،نیو ایج
سال‌های فعالیت1995_تا الان
اعضافیونوآلا شری و رولف لولاند
وبگاه

سابقه[ویرایش]

مسابقه خوانندگی یوروویژن[ویرایش]

این گروه با ساخت آهنگ "Nocturne" کشور نروژ را در سال ۱۹۹۵ برای دومین بار برنده مسابقه یوروویژن کرد. برای اولین بار بود که یک آهنگ عمدتا بی کلام ، در مسابقه یوروویژن برنده شد. آن‌ها طبق قوانین این مسابقه، اشعاری را به نویسندگی پیتر اسکالوان در این آهنگ قرار دادند، تا فقط به صورت بی‌کلام نباشد و این باعث شد که این قطعه هنری پذیرفته شود. یک خواننده نروژی به نام "Gunnhild Tvinnereim" این آهنگ را در مسابقه یوروویژن خواند،این آهنگ با همکاری "Hans Fredrik Jacobsen" نوازنده نی و " Åsa Jinder" نیکل هارپیست سوئدی که در این اجرا مهمان بودند اجرا شد. لازم به ذکر است که هیچکدام از این افراد جزو اعضای دائمی گروه نبودند.ده سال پیش رولف لولند آهنگساز این بند ، آهنگ "la det swinge" (بگذارید تاب بخورد) را نوشت  که اولین برد نروژ را در سال ۱۹۸۵ به ارمغان آورد.[۱]

اولین آلبوم[ویرایش]

برد آنها در مسابقه یوروویژن منجر به موفقیت این بند در انتشار اولین آلبوم خود به نام songs from a secret garden ( آهنگ هایی از باغی مخفی) شد. از این آلبوم بیش از یک میلیون نسخه در سراسر دنیا به فروش رفت. در نروژ و کره دیسک پلاتین و در ایرلند، هنگ‌کنگ و نیوزیلند دیسک طلا برنده شد و همچنین موفق شد به مدت دو سال (در سال های 1996_1997) از چارت نیو ایج در پلتفرم بیلبورد حذف نشود. باربارا استراید آهنگ "I've Dreamed of You" از آلبوم A Love Like Ours را از اهنگ "Heartstrings" از آلبوم songs from a secret garden' اقتباس کرد. او به دلیل علاقه‌اش به این آهنگ "Heartstrings" خواستار پخش این قطعه در مراسم ازدواجش با جیمز برولین شد.

آلبوم های بیشتر[ویرایش]

در پی انتشار اولین آلبوم‌شان، دومین آلبوم آنها با نام White Stones در سال 1997 متشر شد، این آلبوم در چارت نیو ایجِ پلتفرم بیلبورد، در بین ده آهنگ برتر این چارت جای گرفت. در سال 1999 سومین آلبوم این گروه با نام Dawn of a New Century منتشر شد و باری دیگر پیتر اسکالوان با این گروه همکاری کرد تا اشعار آلبوم سوم را بنویسد. آلبوم دیگری از این گروه در سال 2001 با نام Once in a Red Moon نیز در سراسر دنیا به شهرت وموفقیت بزرگی دست یافت و یکبار دیگر، آلبومی از این گروه توانست در بین ده آهنگ برتر در پلتفرم بیلبورد جای بگیرد.

آنها در سال 2000 آلبومی به نام Dreamcatcher را منتشر کردند. همچنین این گروه البوم "Dreamcatcher: Best Of" را برای تور خود در استرالیا و نیوزیلند در سال 2004 منتشر کرد که این آلبوم در ده آهنگ برتر چارت نیوایج استرالیا و در چارت 50 آلبوم برتر ARIA جای گرفت.

پس از انتشار آلبوم های پی‌درپی، بالاخره دهمین آلبوم خود را با نام Storyteller منتشر کردند.[۲]

آهنگ های قابل ذکر[ویرایش]

معروفترین آهنگ این گروه "You Raise Me Up" را در اصل Johnny Logan و Brian Kennedy اجرا کردند و بیش از هزاران خواننده دیگر بارها این آهنگ را خوانده‌اند خواننده هایی همچون Josh Groban, Russell Watson, Westlife, Sissel Kyrkjebø, Becky Taylor, Celtic Woman, Lena Park, Robert Tremlett, Il Divo, Rhydian, و Sergio Dalma.

آهنگ "Nocture" در سال 1995 برنده یوروویژن شد. قطعه‌ی "Adagio" با تکنوازی cor anglais در فیلم Wong Kar-wai 2046 به کار گرفته شد پخش این فیم در سال 2004 کلید خورد.

کتاب زندگینامه[ویرایش]

سکرت گاردن در سال 2015 کتابی به نام You Raise Me Up: The Story of Secret Garden را به نویسندگی رولف لولند و فیونا شری منتشر کرد. این کتاب، داستان پستی ها و بلندی های این دو فرد را در طول دو قرن روایت می‌کند

دیسکوگرافی[ویرایش]

آلبوم های استودیویی[ویرایش]

سال آلبوم نقاط اوج
NOR



</br> [۱]
AUS



</br>
ایالات متحده



</br> دوران جدید



</br> [۲]
1996 آهنگ هایی از یک باغ مخفی 1 64 5
1997 سنگ های سفید 6 - 7
1999 طلوع یک قرن جدید 10 - 4
2002 یک بار در ماه سرخ 2 74 2
2005 آهنگ های زمینی 9 51 1
2007 در درون من آواز می خوانم 1 92
2011 شعر زمستان 5 - 5
2013 فقط ما دو تا 6 - 7
2019 قصه گو 6 - 7
2020 شب مقدس - - -

آلبوم اجرای زنده[ویرایش]

سال آلبوم نقاط اوج
NOR



</br> [۱]
2016 Live at Kilden 18 [۳]

مجموعه آلبوم ها[ویرایش]

Year Album Peak positions
NOR

[۱]
AUS

1998 Fairytales 18
1999 Highlights 30
2000 Dreamcatcher: Best of Secret Garden 40
2004 The Ultimate Secret Garden (Asia)
2018 You Raise Me up – The Collection
جوایز و دستاوردها
پیشین:
جمهوری ایرلند Paul Harrington and Charlie McGettigan
with "Rock 'n' Roll Kids"
Winner of the Eurovision Song Contest
1995
پسین:
جمهوری ایرلند Eimear Quinn
with "The Voice"
پیشین:
Elisabeth Andreasson and Jan Werner Danielsen
with "Duett"
Norway in the Eurovision Song Contest
1995
پسین:
Elisabeth Andreassen
with "I evighet"
  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ "Secret Garden discography". norwegiancharts.com. Hung Medien. Retrieved 12 January 2014. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «nor» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. "Secret Garden Chart History". Billboard.com. Retrieved 10 July 2014.
  3. "GFK Chart-Track". www.chart-track.co.uk. Archived from the original on 29 June 2013. Retrieved 5 April 2018.