پیش‌نویس:سرویچن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سرویچن
نام هنگام تولدSerovpe (Servitchen) Vitchenian
زادهٔ۲۲ نوامبر ۱۸۱۵
کنستانتینوپل، امپراتوری عثمانی
درگذشت۲ اکتبر ۱۸۹۷ (۸۱ سال)
کنستانتینوپل، [[]]
ملیتارمنی‌ها در امپراتوری عثمانی
محل تحصیل[[]]
پیشینه علمی
شاخه(ها)[[]]


سرویچن (انگلیسی: Servitchen; ۲۲ نوامبر ۱۸۱۵ – ۲ اکتبر ۱۸۹۷) پزشک، سیاستمدار، چهره سرشناس، استاد دانشگاه، ویراستار، و نویسنده اهل امپراتوری عثمانی بود.


زندگی‌نامه[ویرایش]

در در کنستانتینوپل به دنیا آمد و از [[]] فارغ‌التحصیل شد. وی همچنین برنده [[]] شده‌است. وی در ۲ اکتبر ۱۸۹۷ در سن ۸۱ سالگی در کنستانتینوپل درگذشت. Serovpe (Servitchen) Vitchenian (born Constantinople(⎘ ), Ottoman Empire(⎘ ) 1815 – died 1897) was a prominent Ottoman Armenian physician, educator, journalist, writer, and politician.[1] He was the founder of the first Ottoman medical journal. He was also a key figure in the promulgation of the Armenian National Constitution in 1863.

ـ سِروپه ویچنیان (۱۸۱۵–۱۸۹۷م). وی در استانبول به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه در مدارس ارمنیان این شهر در ۱۸۳۴م به پاریس رفت و در دانشکدهٔ پزشکی این شهر مشغول به تحصیل و در رشتهٔ اورولوژی فارغ‌التحصیل شد. او در ۱۸۴۲م به استانبول بازگشت و در ۱۸۴۶م، برای تدریس به دانشکدهٔ پزشکی استانبول دعوت شد. ویچنیان، که در زمینهٔ پزشکی قانونی تخصص داشت، به مدت سی سال بخش پزشکی قانونی را اداره کرد و درعین حال، به تدریس در رشتهٔ بیماری‌های داخلی نیز مشغول بود.


جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Servitchen». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲.
  • نیکوقوسیان، آرمیک (پاییز ۱۳۹۳). «پزشکان و داروسازان ارمنی در امپراتوری عثمانی». فصلنامه فرهنگی پیمان. سال هجدهم (۶۹).
  • [۱] at Avproduction.am بایگانی‌شده در ۶ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine
  • Armenian Soviet Encyclopedia. Yerevan.
  • Այվազյան, Հ. Մ. (2007). Ով ով է. հայեր (կենսագրական հանրագիտարան: Երկու հատորով). Vol. երկրորդ. Երևան: Հայկական հանրագիտարան հրատ.
  • Հայկական համառոտ հանրագիտարան. Երևան.
  • Արծվի Բախչինյան (2002). Հայազգի գործիչներ.