پرش به محتوا

پیش‌نویس:زینب کمایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زندگی‌نامه[ویرایش]

نام اصلی او میترا است ولی به اصرار خودش زینب صدایش می‌کردند. زینب در خانواده‌ای به نسبت پر جمعیت در آبادان در سال ۱۳۴۷ متولد شد.[۱] زینب سه برادر و سه خواهر داشت که در مجموع این خانواده نه نفره هفت فرزند داشت که زینب فرزند ششم و دختر کوچک خانواده بود که یک برادر کوچتر از خودش هم داشت.

به گفته خانواده کمایی، به دلیل تعصب پدر بر فرهنگ ایرانی نام تمامی هفت فرزند خود را از اسامی ایرانی اصیل (مهران، مهرداد، مهری، مینا، شهلا، میترا، شهرام) انتخاب کرده بود، نام میترا هم به پیشنهاد مادربزرگش برای او انتخاب شده بود. میترا وقتی بزرگ شد به نامش اعتراض داشت و بارها به مادربزرگش گفته بود که چرا این نام را برای من انتخاب کرده‌ای؟ او اصرار داشت که زینب صدایش کنند.[۲]

در دوران دبستان به کلاس قرآن در آبادان می‌رفت و از چهارم دبستان به حجاب علاقمند شد و مادربزرگش برایش روسری خرید، وقتی با روسری به مدرسه می‌رفت او را مسخره می‌کردند و امّل صدایش می‌کردند. از بچه‌گی و در گرمای آبادان با وجود بدن نحیف و لاغرش روزه می‌گرفت. بعد از انقلاب به خاطر عمل به پیام خمینی هر هفته دوشنبه و پنج شنبه روزه می‌گرفت.

در زمان جنگ ایران و عراق و شدت گرفتن جنگ در آبادان، خانواده کمایی یک ماه بدون آب و برق شهری در آبادان زندگی کردند، و بعد به دلیل خطرات جنگ و دستور تخلیه شهر از آبادان به ماهشهر رفتند، و پس از مدتی دوباره به آبادان بازگشتند و از آنجا به دستگرد اصفهان مهاجرت کردند، بعد از سه ماه نیز از آنجا به شاهین شهر اصفهان رفتند. بعد از شش ماه دوری از مدرسه، در شاهین شهر زینب به مدرسه بازگشت، و فعالیت‌های داوطلبانه خود را در آنجا نیز ادامه داد تا در نتیجه این فعالیت‌ها توسط گروه مجاهدین خلق زیر نظر گرفته شد.

در روز اول فروردین که جشن عید نوروز بود برای شرکت در نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد از مادرش اجازه می‌گیرد. شب بعد از تأخیر در بازگشت خانواده با نگرانی دنبال او می‌گردند و تا سه روز هیچ جا حتی در بیمارستان و پزشکی قانونی نشانی از او یافت نمی‌شود. بعد از سه روز در یک کارگاه ساختمانی جسد زینب در حالی که با چادرش خفه شده بود پیدا می‌شود. سازمان مجاهدین خلق ترور او را از طریق پیام و تماس بر عهده گرفته بود.

فعالیت‌های اجتماعی[ویرایش]

به گفته مادرش زینب در راهپیمایی‌های زمان انقلاب ۱۳۵۷ ایران شرکت می‌کرد و فعالیت‌های خود را از مدرسه راهنمایی شهرزاد آبادان شروع کرد.

به گفته خانواده وی بعد از انقلاب نیز بسیار در فعالیت‌های انقلابی علاقه به شرکت و همکاری داشت. در شاهین شهر اصفهان نیز در بحث‌های با گروهای مختلف اعم از کمونیست و مجاهدین شرکت می‌کرد و با اعضای آنان وارد بحث می‌شد.[۲] همچنین به دیدار زخمی‌های جنگ در بیمارستان‌ها می‌رفت و پس از مصاحبه با آنان صوت یا متن مصاحبه را در مدرسه منتشر می‌کرد. یک راهپیمایی بر علیه بی‌حجاب‌ها قرار بود برگزار شود و زینب نیز در برگزاری این راهپیمایی همکاری می‌کرد و گردهمایی بچه‌های مدرسه برای شرکت در راهپیمایی را برعهده گرفته بود.

بازتاب‌های زندگی و مرگ[ویرایش]

  • زندگینامه زینب کمایی به قلم معصومه رامهرمزی به نام «راز درخت کاج» توسط نشر شاهد در سال ۱۳۹۴ منتشر شد. این کتاب نتیجه مصاحبه نویسنده با مادر زینب است. کتاب دیگری نیز در سال ۱۳۹۷ با عنوان «من میترا نیستم» منتشر شد. این کتاب در ۲۲۰ صفحه بود که در مقایسه با کتاب قبلی که ۱۴۷ صفحه بود حجم بیشتری داشت، نویسنده کتاب همان معصومه رامهرمزی است و انتشارات آوای کتاب پردازان این کتاب را به چاپ رساند.
  • مستند «من میترا نیستم» به کارگردانی محسن امانی و تهیه کنندگی مقداد اموری، به مدت ۳۸ دقیقه تولید شد. این مستند از شبکه افق سیما در ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۷[۳] و در شبکه دو سیما در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ به مناسبت سالروز درگذشت فاطمه زهرا پخش شد. این مستند که حاوی بخش‌های نمایشی نیز هست در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۷[۴] و ۲۶ آذرماه ۱۳۹۷[۵] از شبکه افق پخش شد.
  • کتاب دانش‌آموز شهید میترا (زینب) کمایی نوشته محبوبه معراجی پور است، این کتاب در قطع جیبی و در ۸۶ صفحه راجع به زندگی‌نامه میترا کمایی است.[۶][۷]
  • یادواره
  • در آذرماه ۱۳۹۷ همایش یاد یاران، سرمشق ایمان یادی از شهیده زینب کمایی در استان گلستان برگزار شد. این همایش که به مناسب هفته بسیج بود توسط حوزه بسیج زینب در سالن شهید محمد باقر خسروی شهرستان گالیکش برگزار شد.
  • انتخاب به عنوان شهید شاخص سال ۱۳۹۷
  • سرود سرمشق ایمان در هشتم آبان ۱۳۹۶ همزمان با روز نوجوان و سالروز شهادت محمدحسین فهمیده، به صورت فایل صوتی پخش شد.[۸] این سرود توسط گروه سرود بی‌نشان‌ها خوانده شده بود بعداً به بر سر مزار کمایی در قالب یک نماهنگ تصویربرداری می‌شود. این نماهنگ به کارگردانی سیدرضا حاجی‌زاده و به تهیه کنندگی سپاه پاسداران استان اصفهان تولید شد.[۹]

منابع[ویرایش]

  1. فرجی، فرزانه (۲۸ بهمن ۱۳۹۶). «زینب شد، زینب ماند». اصفهان زیبا ویژه نامه بیسیم چی. دریافت‌شده در ۱ مهر ۱۳۹۸.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ محمدی، علیرضا (۷ آبان ۱۳۹۶). «مجاهدین زینب را به خاطر حجاب با چادر خودش خفه کردند». روزنامه جوان. دریافت‌شده در ۱ مهر ۱۳۹۸.
  3. «پخش مستند «من میترا نیستم» از شبکه افق». ۲۶ آذر ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۱۷ مهر ۱۳۹۸.
  4. «ماجرای ترور دختر ۱۴ ساله توسط گروهک منافقین در «من میترا نیستم»». فارس نیوز. ۲۴ تیر ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۱ مهر ۱۳۹۸.
  5. ««من میترا نیستم» از شبکه افق». سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی. ۲۶ آذر ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۱ مهر ۱۳۹۸.
  6. «شهیده زینب کمایی». بلاگفا. دریافت‌شده در ۱ مهر ۱۳۹۸.
  7. «دانش‌آموز شهید میترا (زینب) کمایی». گوگل بوک. دریافت‌شده در ۱ مهر ۱۳۹۸.
  8. «از سرود سرمشق ایمان رونمایی شد». ۹ آبان ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۱۷ مهر ۱۳۹۸.
  9. «شهید زینب کمایی». khabarone.com. ۴ فروردین ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۱۷ مهر ۱۳۹۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]

[[رده:ترورشدگان توسط سازمان مجاهدین خلق]]