پیش‌نویس:دوش و چشم شوی اضطراری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

منابعANSl/ISEA z358.1-2014 [ویرایش]


دستگاه دوش و چشم شوی اضطراری جزو وسایل و تجهیزات ایمنی ضروری کار با مواد شیمیایی است که هنگام کار با مواد شیمیایی و تماس ناخواسته چشم و صورت و سایر اعضای بدن با مواد آلرژیک ، محرک و خورنده از طریق تامین نمودن آب فراوان در حداقل زمان ممکن در راستای شستشو و حفاظت چشم و اندام های بدن و جلوگیری از آسیب های بیشتر توسط شیمیدانان ، تکنسین های آزمایشگاه ، کارگران کارخانه های تولید مواد شیمیایی ، دارویی و پالایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

زمانیکه مواد شیمیایی به درون چشم فرد و یا با اعضا و اندام های بدن فرد برخورد کرده باشند اولین اقدام موثر استفاده از آب فراوان بوسیله دوش و چشم شوی اضطراری جهت شستشوی و رقیق سازی مواد شیمیایی از روی بدن مصدوم می باشد.

در این حالت باید طبق استاندارد ANSl/ISEA z358.1-2014  جریان آبی برابر با ۷۶ لیتر (20گالن) در دقیقه از دوش و ۱۱٫۴ لیتر (3 گالن) در دقیقه از چشم شوی به مدت ۱۵ دقیقه برای شستشوی چشم و اعضای بدن باید مورد استفاده قرار بگیرد.

طبق استاندارد BS EN-15154  دوش و چشم شوی اضطراری باید در فواصل ۱۵ الی ۳۰ متری ( ۱۰۰-۵۰ فوت ) از محل خطر تماس با مواد شیمیایی قرار داده شود.

طبق استاندارد (Good Laboratory Practice) GLP باید مدت زمان دسترسی به دوش و چشم شوی اضطراری بیشتر از ۱۰ ثانیه طول نکشد. فاصله زمانی ۱۰ ثانیه بسته به اثرات بالقوه مواد شیمیایی ممکن است کمتر گردد.

رده:مقاله‌های ایجاد شده توسط ایجادگر