پرش به محتوا

پیش‌نویس:تی. دی. جیکس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
توماس دکستر جیکس
توماس دکستر جیکس در سال 2022
اطلاعات شخصی
زاده۹ ژوئن ۱۹۵۷ ‏(۶۷ سال)
دینمسیحیت غیرمذهبی
ملیتآمریکا
همسرسریتا جیمیسون (ا. ۱۹۸۲)
مرتبه
رتبه حوزویکشیش ارشد (1996–تاکنون)

توماس دکستر جیکس (زاده 9 ژوئن 1957) که با نام حرفه ای تی دی جیکس شناخته می شود، کشیش مسیحی غیر مذهبی و سخنران انگیزشی آمریکایی است. او کشیش ارشد خانه پاتر، یک کلیسای بزرگ آمریکایی غیر مذهبی در دالاس، تگزاس می باشد. توماس دکستر جیکس متن سخنرانی های خود را از کتاب انجیل الهام میگیرد. او کتاب های زیادی را نگاشته است و در زمینه بازیگری و تهیه کنندگی فیلم نیز فعالیت می کند.

توماس دکستر دوران نوجوانی اش را صرف مراقبت از پدراش و مشاغل کارگری جهت تامین خرج خانواده نمود. پس از زحمات فراوان توانست در دانشگاه ویرجینیا تحصیلات خود را ادامه دهد. سپس در دفاتر کلیسا مشغول به تحصیل شد. عدم وقت کافی برای خواندن دروس دانشگاهی باعث شد تا او از دانشگاه اخراج شود.[۱]

تولد

[ویرایش]

توماس دکستر جیکس در 9 ژوئن 1957 در چارلستون جنوبی ویرجینیای غربی متولد شد. او در خیابانی از محله وندالیا در چارلستون، ویرجینیای غربی، که هم نام با نام خانوادگی‌اش می باشد، بزرگ شد.[۲]

اعتقادات و باورها

[ویرایش]

توماس دکستر جیکس اوایل به یک جنبش غیر مذهبی و غیر تثلیث اعتقاد داشت اما پس از گذشت مدت کوتاهی در مصاحبه ای که با مارک دریسکول در سال 2012 انجام داد اشاره کرد که تثلیث را تأیید می کند و از پیروان آن می باشد.

وی طرفدار پرهیز جنسی می باشد. بد نیست بدانید که وی در برنامه صبح بخیر آمریکا و دکتر فیل از پرهیز جنسی حمایت کرد.

در سال 2015، تی دی جیکس بیان کرد که دید وی در زمینه همجنس‌گرایی و سایر گرایش های جنسی در حال تغییر است. پس از مدتی او اشاره کرد که از سخنانش سوء تعبیر شده است و همچنان از ازدواج همجنس‌گرایان حمایت نمی‌کند، اما به آنها احترام می‌گذارد.

فعالیت ها و مشاغل

[ویرایش]

تی دی جیکس در سن 25 سالگی به عنوان یک کشیش تازه کار در یک کلیسای فروشگاهی در اسمیترز واقع در ویرجینیای غربی، با ده عضو کار خود را شروع کرد. سال 1988، او تصمیم گرفت تا به فرقه‌ای که توسط شرمن واتکینز تأسیس شده بود بپیوندد، آنها در این فرقه سعی می‌کنند تا با بالابردن امید به زندگی افراد که معمولی، آنها را به جهت ساخت زندگی بهتر سوق دهند. در سال 1990، آقای جیکس به چارلستون جنوبی، ویرجینیای غربی نقل مهاجرت کرد. بد نیست بدانید فعالیت های مستمر وی باعث شده بود در همان سال ها پیروانش دائما در حال افزایش باشند به طوری که در آن زمان به 300 عضو رسیده بود. وی در سال 1993 به کراس لینز، ویرجینیای غربی نقل مکان کرد.

او در سال 1995 شرکت تی دی جی "TDJ Enterprises" را تأسیس کرد که بتواند به صورت رسمی کتاب هایش را منتشر کند و فیلم های مدنظرش را تولید نماید. از سال 1995 تا 1996، تی دی جیکس به عنوان مجری برنامه «Get Ready» که یک برنامه رادیویی و تلویزیونی ملی بود شروع به کار کرد. در سال 1996، او یک کلیسای غیر مذهبی را با نام خانه پاتر (the Potter's House) در دالاس واقع در تگزاس، تأسیس کرد. خانه پاتر که در محوطه‌ای به مساحت 13 هکتار در بالای تپه قرار دارد، دارای سالنی با 5000 صندلی و همچنین دفاتری برای کارمندان و کارکنان است.

توماس دکستر جیکس در سال 2005، رئیس جمهور وقت یعنی جورج دبلیو بوش را در بازدید از مناطق ویران شده توسط طوفان کاترینا همراهی کرد. در 20 ژانویه 2009، وی مراسم دعای صبح زود برای رئیس جمهور باراک اوباما را در کلیسای سنت جان در واشنگتن دی سی رهبری کرد.

در سال 2009، تی دی جیکس با فیل مک‌گرو، جی مک‌گرو و سی‌بی‌اس برای راه‌اندازی یک برنامه گفتگو محور همکاری کرد. با این حال، به دلیل مسائل اقتصادی این برنامه هرگز به نمایش درنیامد.

در ژوئیه 2015، شرکت تگنا (TEGNA) اعلام کرد که یک برنامه گفتگو محور با مجریگری تی دی جیکس به صورت آزمایشی در ایستگاه های تگنا واقع در آتلانتا، کلیولند ، دالاس و مینیاپولیس از 17 اوت تا 11 سپتامبر 2015 پخش خواهد کرد. در 10 می 2016، شرکت تگنا اعلام کرد که پخش برنامه تی دی جیکس را از 12 سپتامبر در بیش از 50 بازار در سراسر کشور آغاز خواهد کرد. در 15 مارس 2017، این برنامه به دلیل استقبال ضعیف لغو شد.

رسانه ها

[ویرایش]

ترانه شناسی

[ویرایش]
  • زن تو رها شده ای (1997)
  • زنده از خانه پاتر (1998)
  • طوفان تمام شد (2001)

به عنوان هنرمند

[ویرایش]

کتاب ها و مقالات

[ویرایش]
  • 1993: زن تو رها شده ای
  • 1995: آن مرد را رها کن و بگذار برود! به همراه کتاب کار
  • 2006: در زندگی پیشرفت کنید: ثروت فقط پول نیست!
  • 2007: تغییر در زندگی: زندگی بدون محدودیت
  • 2011: برهنه و نه شرمنده: زمان آن رسیده است که آنچه را که خدا می خواهد شفا دهد، آشکار کنیم

فیلم شناسی

[ویرایش]
  • 2004: زن تو رها شده‌ای
  • 2009: به راحتی شکسته نشد
  • 2011: پریدن از جارو - کشیش جیمز
  • 2010: مونیا - کشیش برایان
  • 2014: بهشت واقعی است
  • 2014: وینی ماندلا
  • 2016: معجزات از بهشت
  • 2021: هفت گناه کبیره

جوایز

[ویرایش]

شبکه پی‌بی‌اس در هفته نامه دین و اخلاق، تی دی جیکس را به عنوان یکی از "10 رهبر مذهبی برتر آمریکا" معرفی نمود. همچنینمجله تایم، تصویر او را بر روی مجله 17 سپتامبر 2001 منتشر کرد و بر روی تصویر چنین سوالی را مطرح نمود: "آیا بیلی گراهام جدیدی در راه است؟"

در سال 2003، آلبوم توماس دکستر جیکس با نام یک بال و یک دعا برنده "بهترین آلبوم انجیلی" در چهل و ششمین جوایز گرمی شد. او همچنین جایزه گرمی را برای آلبوم "زندگی در خانه پاتر" دریافت کرد. در سال 2004 نیز موفق شد تا جایزه NAACP رئیس جمهور را دریافت کرد. نام توماس دکستر جیکس در لیست 100 رهبر تأثیرگذار جهان اپرا در سال 2016 به چشم میخورد.

زندگی شخصی

[ویرایش]

شبکه پی‌بی‌اس در هفته نامه دین و اخلاق، تی دی جیکس را به عنوان یکی از "10 رهبر مذهبی برتر آمریکا" معرفی نمود. همچنینمجله تایم، تصویر او را بر روی مجله 17 سپتامبر 2001 منتشر کرد و بر روی تصویر چنین سوالی را مطرح نمود: "آیا بیلی گراهام جدیدی در راه است؟"

  1. ایمانی میلاد (۲۳ اوت ۲۰۲۴). «زندگینامه تی دی جیکس». jadoyebavar.
  2. فرهنگ لغت تاریخی سینمای آفریقایی آمریکایی, سال 2015، ص.239.