پیش‌نویس:امیر مهدی ادیب موحد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

امیرمهدی ادیب موحد (زادهٔ ۲۱ تیر ۱۳۵۷) فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق است. وی به علت نقد عملکرد جمهوری‌اسلامی، طی احکام قضایی متعدد جمعا به ۲۱ سال حبس محکوم گردیده‌ است. با توجه به قانون تجمیع احکام قضایی مجموعا ۸ سال و ۱۰ ماه حبس برای او اجرایی است، که او پس‌از تحمل حدود ۳سال حبس، در اولین مرخصی زندان، ناگزیر از کشور خارج شد.[۱]

امیرمهدی ادیب موحد

(امیرمهدی جلایری)

روزنامه‌نگار و موسس الآن‌ نیوز
زادهٔ۲۱ تیر ۱۳۵۷ خورشیدی
ایران، بیرجند
ملیتایرانی
دیگر نام‌هاامیرمهدی جلایری
پیشهروزنامه‌نگار و موسس الآن نیوز
شناخته‌شده برایزندانی سیاسی
حزب سیاسیدبیر حزب اراده ملت ایران در خراسان جنوبی(تا قبل از آخرین بازداشت)
اتهام(های) جزاییتبلیغ علیه نظام ، اهانت به رهبر جمهوری اسلامی و تشویش اذهان عمومی‌(علیه روحانیت)
مجازات(های) جزاییمحکوم شده به ۲۱ سال حبس توسط قوه قضائیه، به علت نقد عملکرد مسئولان جمهوری‌اسلامی(۸سال و ۱۰ ماه حبس اجرایی‌است)
همسر(ها)سیده فاطمه اسما اسماعیل زاده
فرزندان۴ فرزند

امیرمهدی ادیب موحد (امیرمهدی جلایری) ؛ روزنامه‌نگار و فعال سیاسی است که در سال‌های ۱۳۸۸، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ سه بار به علت انتقاد به عملکرد جمهوری‌اسلامی دستگیر شده است.[۲] وی از سال ۱۳۸۹ به عنوان موسس الآن نیوز فعالیت دارد.[۳]

وی از سال ۱۳۸۸(در جریان اعتراض به تخلفات انتخاباتی)[۴] تا سال ۱۳۹۸ چندین دفعه به دلیل انتقاد و اعتراض به عملکرد مسئولان جمهوری‌اسلامی احضار، بازجویی و بازداشت شده است. «امیرمهدی ادیب موحد» در احکام قضایی متعدد به اتهامات تبلیغ علیه نظام ، اهانت به رهبر جمهوری اسلامی و تشویش اذهان عمومی‌، جمعا به ۲۱سال حبس محکوم گردیده است که با توجه به قانون تجمیع احکام قضایی، مجموعا ۸ سال و ۱۰ ماه حبس برای او اجرایی‌ است.[۵][۶][۷] وی به‌دلیل دستگیری و زندانی شدن، نتوانست تحصیلاتش را در مقطع دکتری ادامه دهد.[۸]

او در جریان بازداشت‌ها در سال‌های ۱۳۸۸ ، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ تحت شکنجه جسمی قرار گرفته است.[۹][۱۰][۱۱]

همسر وی ، سیده فاطمه اسما اسماعیل زاده در ارتباط با پرونده‌ی سیاسی امیرمهدی ادیب موحد، به اتهام همکاری با او محاکمه و بازداشت گردیده و بیش‌از ۶ماه را در حبس گذرانده است.[۱۲][۱۳][۱۴][۱۵]

نام خانوادگی «امیرمهدی ادیب موحد» در هنگام تولد و تا مدتی پیش‌از آخرین بازداشت «جلایری» بوده‌ است که وی به علت فشارها و آزار و اذیت‌های پی‌ در پی حکومتی نسبت به پدر و مادر سالخورده و سایر خویشاوندان او، به‌ ناچار فامیل خود را در شناسنامه‌ به «ادیب موحد» تغییر داده است تا کنشگری سیاسی او بیش‌از این خانواده جلایری را تحت فشارهای حکومتی قرار ندهد. پس‌از آن دست‌نوشته‌ها، تحلیل‌ها و نقدهای سیاسی وی با نام فامیلی جدید منتشر گردیده است.[۱۶]

پدر «امیرمهدی ادیب موحد» (امیرمهدی جلایری) جانباز(شیمیایی) جنگ ۸ساله ایران و عراق است.[۱] [۱۷]

سوابق[ویرایش]

«ادیب موحد» موسس الآن نیوز و تا پیش‌از زندانی شدن عضو هیئت تحریریه نشریه آیت ماندگار، روزنامه زعفران و هفته‌نامه نواندیش بوده‌است. تحلیل‌ها و یادداشت‌های انتقادی او، پس از بازداشت از روی برخی سایت‌های سیاسی/خبری داخلی حذف گردیدند. امیرمهدی ادیب موحد، دبیر حزب اراده ملت ایران در خراسان جنوبی و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خراسان جنوبی بوده است.[۱۸][۱۹][۲۰][۲۱] [۲۲][۲۳][۲۴][۲۵]

خانواده[ویرایش]

پدر «امیرمهدی ادیب موحد» محمد جلایری و همچنین دو تن از عموهای وی ابوالحسن جلایری و محمود جلایری و دایی وی سیدحسین عماد در دهه ۱۹۷۰ توسط ساواک به علت مخالفت سیاسی با حکومت پادشاهی در شهرهای بیرجند، مشهد و تهران بازداشت، زندانی و بعضا در مواردی شکنجه شده‌اند، پدر «امیرمهدی ادیب موحد» و عموهای وی از جانبازان جنگ ایران و عراق هستند.[۲۶][۲۷][۲۸][۲۹][۳۰][۲]

همسر امیرمهدی ادیب موحد نیز با پرونده‌سازی سیاسی توسط نهادهای امنیتی جمهوری‌اسلامی، بیش‌از ۶ماه در بازداشت بوده‌است.[۳۱][۳۲]

گروگانگیری همسر وی توسط جمهوری‌اسلامی[ویرایش]

پس‌از خروج ناگزیر امیرمهدی ادیب موحد از کشور، «سیده فاطمه اسما اسماعیل زاده» همسر امیرمهدی ادیب موحد در ارتباط با پرونده‌ی سیاسی همسرش، به اتهاماتی غیر واقعی از جمله تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری، محاکمه گردیده و از ۵دی‌ماه ۱۳۹۸ تا ۷ تیرماه ۱۳۹۹ ، به مدت بیش‌از شش ماه بازداشت بوده است. در این مدت ۴فرزند خردسال این زوج بدون سرپرست بوده‌اند. «ادیب موحد» در فایلی صوتی که هم‌زمان در رسانه‌های حقوق بشری منتشر شد بیان داشت که همسرش تاکنون هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته است و پرونده‌سازی برای همسر وی تنها به‌هدف بازگرداندن امیرمهدی ادیب موحد به ایران صورت پذیرفته است. تعدادی از دیگر نزدیکان و آشنایان سیده‌‌ فاطمه‌اسما اسماعیل‌زاده نیز در گفت‌ و گو با رسانه‌های حقوق‌بشری به این موضوع صحه گذاشته‌اند. [۳۳][۳۴][۳۵][۳۶][۳۷][۳۸][۳۹][۴۰]

منابع[ویرایش]

  1. «امیرمهدی جلایری - خبرنگاری». ipa.united4iran.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۱۹.
  2. «امیرمهدی جلایری - خبرنگاری». ipa.united4iran.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۵.
  3. راد، مهتاب وحیدی (۲۰۲۰-۰۵-۰۶). «ملاقات با امیرمهدی جلایری». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۰۸.
  4. «امیرمهدی جلایری - خبرنگاری». ipa.united4iran.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۹.
  5. "خبرگزاری هرانا | امیر مهدی جلایری - خبرگزاری هرانا" (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-09.
  6. «محکومیت یک فعال رسانه‌ای در بیرجند به ۳۲ ماه حبس – حقوق بشر در ایران». ۲۰۱۷-۰۸-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۹.
  7. «امیرمهدی جلایری در پرونده جدید به سه سال حبس محکوم شد/ اسناد». سایت ملیون ایران. ۲۰۱۹-۰۶-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۹.
  8. «امیرمهدی جلایری - خبرنگاری». ipa.united4iran.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۹.
  9. Editor. "خبرگزاری هرانا | بدرفتاری و تحمیل کار اجباری به امیر مهدی جلایری، زندانی سیاسی - خبرگزاری هرانا" (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-09. {{cite web}}: |نام خانوادگی= has generic name (help)
  10. «بدرفتاری و تحمیل کار اجباری به امیر مهدی جلایری، زندانی سیاسی + اسناد». سایت خبری تحلیلی نگام. ۲۰۱۸-۰۴-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۱۸.
  11. «امیرمهدی جلایری - خبرنگاری». ipa.united4iran.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۹.
  12. «دکتر روانشناس زن به دلیل ناتوانی در پرداخت وثیقه راهی زندان می شود». ۲۰۲۰-۰۴-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۹.
  13. RV, Hrana. "خبرگزاری هرانا | فاطمه اسماء اسماعیل زاده با تودیع قرار وثیقه از زندان بیرجند آزاد شد - خبرگزاری هرانا" (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-09.
  14. «فاطمه‌اسما اسماعیل‌زاده - ارتباطات خانوادگی». ipa.united4iran.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۹.
  15. https://zanan.bashariyat.org/?author=2 (۲۰۲۰-۰۶-۲۸). «فاطمه اسماء اسماعیل زاده با تودیع قرار وثیقه از زندان بیرجند آزاد شد». کمیته دفاع از حقوق زنان. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۹.
  16. «امیرمهدی جلایری - خبرنگاری». ipa.united4iran.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۲.
  17. «Login • Instagram». www.instagram.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۲.
  18. راد، مهتاب وحیدی (۲۰۲۰-۰۵-۰۶). «ملاقات با امیرمهدی جلایری». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۹.
  19. «امیرمهدی جلایری - خبرنگاری». ipa.united4iran.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۹.
  20. «صدور حکم۳۲ ماه حبس برای یک فعال رسانه‌ای در بیرجند – سایت خبری تحلیلی کیهان نوین». دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۹.
  21. «۳۲ ماه حبس برای دبیر حزب اراده ملت شاخه خراسان جنوبی». www.peykeiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۹.
  22. «محکومیت یک فعال رسانه‌ای در بیرجند به ۳۲ ماه حبس – حقوق بشر در ایران». ۲۰۱۷-۰۸-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۹.
  23. «۳۲ ماه حبس برای دبیر حزب اراده ملت شاخه خراسان جنوبی». www.peykeiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۹.
  24. «امیرمهدی جلایری در پرونده جدید به سه سال حبس محکوم شد/ اسناد». سایت ملیون ایران. ۲۰۱۹-۰۶-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۱۶.
  25. «امیرمهدی جلایری - خبرنگاری». ipa.united4iran.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۱۶.
  26. «خاطرات مادر شهید محمود سورگی از پسر و همرزمانش در مبازه با نظام ستمشاهی». حیات. ۲۰۱۶-۰۱-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۸.
  27. «زمستان ۵۷ در جنوب خراسان چه گذشت/انقلاب در حوزه حاکمیت خاندان علم». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۲-۰۲-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۸.
  28. «روایتی از خونین‌ترین روز تاریخ انقلاب بیرجند/ صبح روز هفتم». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۱-۰۱-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۸.
  29. مقیمی. «یادداشت امروز / ۳۸ سال پیش در چنین روزی در بیرجند چه گذشت؟!!». وبسایت روزنامه امروز خراسان جنوبی. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۸.
  30. مقدس، خبرگزاری دفاع (۱۳۹۹/۱۱/۰۷ - ۱۲:۳۲). «روایتی از خونین‌ترین روز تاریخ انقلاب بیرجند/ صبح روز هفتم». fa. دریافت‌شده در 2023-07-28. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  31. «دکتر روانشناس زن به دلیل ناتوانی در پرداخت وثیقه راهی زندان می شود». ۲۰۲۰-۰۴-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۹.
  32. «درخواست ٢٠ نهاد بین‌المللی برای آزادی فوری زندانیان سیاسی زن در ایران». ANF News. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۹.
  33. «دکتر روانشناس زن به دلیل ناتوانی در پرداخت وثیقه راهی زندان می شود». ۲۰۲۰-۰۴-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۸.
  34. RV, Hrana. "خبرگزاری هرانا | فاطمه اسماء اسماعیل زاده با تودیع قرار وثیقه از زندان بیرجند آزاد شد - خبرگزاری هرانا" (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-28.
  35. «درخواست ٢٠ نهاد بین‌المللی برای آزادی فوری زندانیان سیاسی زن در ایران». ANF News. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۹.
  36. شهر، طوفان (۲۰۲۰-۰۴-۰۶). «گزارشی از آخرین وضعیت فاطمه اسماء اسماعیل زاده در زندان بیرجند». صدای بازداشت‌شدگان. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۸.
  37. «فاطمه‌اسما اسماعیل‌زاده - ارتباطات خانوادگی». ipa.united4iran.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۸.
  38. https://zanan.bashariyat.org/?author=2 (۲۰۲۰-۰۶-۲۸). «فاطمه اسماء اسماعیل زاده با تودیع قرار وثیقه از زندان بیرجند آزاد شد». کمیته دفاع از حقوق زنان. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۸.
  39. https://aghvam.bashariyat.org/?author=2 (۲۰۲۰-۰۴-۰۶). «گزارشی از آخرین وضعیت فاطمه اسماء اسماعیل زاده در زندان بیرجند». کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۸.
  40. RV, Hrana. "خبرگزاری هرانا | گزارشی از آخرین وضعیت فاطمه اسماء اسماعیل زاده در زندان بیرجند - خبرگزاری هرانا" (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-28.