پرش به محتوا

پیش‌نویس:آنالیز گوهرسنگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دستگاه گوهر شناسی و آنالیز Gem

[ویرایش]
دستگاه گوهر شناسی و آنالیز Gem
دستگاه گوهر شناسی و آنالیز Gem

سیستم طیف سنجی Gem Spec یکی از ابزارهای پیشرفته و به روز بین المللی برای شناسایی مصنوعی (سنتزی) یا طبیعی بودن گوهر سنگ‌ها است. این سیستم قادر به ثبت طیف جذبی یا عبوری به صورت پهن باند و با ناحیه طیفی وسیع است. با استفاده از این دستگاه ها می‌توان انواع و اقسام نمونه‌ها را در همه حالات به راحتی آنالیز کرد. شناسایی الماس‌های سنتز شده و طبیعی (CVD) و طیف سنجی فلورسانس از گوهر سنگ ها نمونه‌ای از کاربردهای این دستگاه است.

سیستم طیف سنجی Gem Spec و طیف‌سنج پرتابل UV-Vis دستگاهی است که برای اندازه‌گیری جذب نور ماوراء بنفش و نور مرئی توسط یک نمونه استفاده می‌شود. این دستگاه ها در گوهرشناسی، برای تجزیه و تحلیل سنگ های قیمتی استفاده می شود. این کار با تابش نور به گوهرسنگ یا سنگ قیمتی و اندازه گیری طول موج نوری که جذب می شود، صورت می گیرد. از این اطلاعات می توان برای شناسایی سنگ های قیمتی، تشخیص نوع بهسازی (Treatment) صورت گرفته بر روی آن ها و همچنین درجه بندی آن ها از نظر رنگ استفاده کرد.

این دستگاه های آنالیز یک ابزار گوهرشناسی هستند که می توانند برای تجزیه و تحلیل سنگ های قیمتی به کار گرفته شوند. امکان فعالیت این دستگاه ها در حالت های جذب، عبور و تابش وجود دارد. استفاده از این دستگاه ها ساده و آسان است و می توان آن ها را از طریق پورت USB به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل کرد و به بررسی دقیق تر نتایج پرداخت. از میان برخی از ویژگی های این ابزارها می توان به طیف سنج با وضوح بالا، انواع منابع نوری و پایگاه داده طیفی وسیع از سنگ های قیمتی اشاره کرد.

کاربردهای دستگاه گوهر شناسی سنگ

[ویرایش]

از میان مهم ترین کاربردهای دستگاه های آنالیز گوهرسنگ و گوهرشناسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی طیف جذبی گوهرسنگ: مقایسه طیف های اندازه گیری شده با یک پایگاه داده می تواند به شناسایی سنگ های قیمتی بر اساس الگوهای جذب منحصر به فرد آنها کمک کند.
  • شناسایی گوهرسنگ طبیعی و مصنوعی از یکدیگر: تمایز بین سنگ های قیمتی طبیعی و مصنوعی از طریق تجزیه و تحلیل طیفی
  • شناسایی نوع بهسازی (Treatment) صورت گرفته بر روی گوهرسنگ: شناسایی انواع بهسازی های خاص مانند گرم کردن، تابش، یا رنگرزی با تجزیه و تحلیل تغییرات طیفی[۱]

مزایای دستگاه آنالیز گوهر سنگ

[ویرایش]
دستگاه گوهر شناسی و آنالیز Gem
دستگاه گوهر شناسی و آنالیز Gem

سیستم های طیف سنجی آنالیز و طیف‌سنج پرتابل UV-Vis مزایای گوناگونی را در اختیار گوهرشناسان قرار می دهند که از میان مهم ترین آن ها می توان این موارد را نام برد:

قابلیت حمل و راحتی در استفاده

[ویرایش]
  • انجام تست در محل حضور نمونه: قابل استفاده در مکان های مختلف از جمله موزه ها، فروشگاه های جواهرات، بازارهای جواهرات و نمونه هایی که به هر علتی امکان جا به جایی آن ها وجود ندارد
  • آماده سازی سریع و آسان: حداقل زمان آماده سازی دستگاه برای انجام اندازه گیری ها
  • طراحی فشرده و جمع و جور: حمل و نقل و نگهداری آسان دستگاه

همه کاره بودن

[ویرایش]
  • مدهای اندازه گیری مختلف: امکان اندازه گیری طیف جذب، طیف عبور و تابش نمونه های مختلف
  • بازه طیفی وسیع: پوشش بازه طیفی UV و مرئی به صورت همزمان
  • قابل استفاده برای کاربردهای گوناگون: مناسب برای کاربردها و قابلیت های مختلف از جمله شناسایی گوهرسنگ ها، درجه بندی آن ها از نظر رنگ، شناسایی نوع بهسازی (Treatment) و...

کاربرپسند

[ویرایش]
  • مجهز به دیتابیس طیفی وسیع: دسترسی سریع به کتابخانه یا دیتابیس طیف های مرجع برای مقایسه سریع داده های اندازه گیری شده و تطبیق نتایج
  • ارتباط USB: امکان انتقال سریع داده ها و نتایج آزمایش های اندازه گیری شده به کامپیوتر و بررسی دقیق تر آن ها

بازدهی عالی

[ویرایش]
  • اندازه گیری سریع: امکان محاسبه سریع نتایج آزمایش و آنالیز آن ها
  • اندازه گیری غیر مخرب: عملکرد این دستگاه های آنالیز به گونه ای است که به ماهیت گوهرسنگ ها آسیبی وارد نمی کند
  • هزینه پایین تر: نسبت به دیگر روش های آزمایش که معمولاً در آزمایشگاه ها صورت می گیرد هزینه انجام این آنالیزها کمتر است

به طور کل باید گفت، قابل حمل بودن، همه کاره بودن و کاربر پسند بودن این دستگاه ها، آن را به ابزاری ارزشمند برای گوهرشناسانی تبدیل می کند که به دنبال تجزیه و تحلیل دقیق سنگ های قیمتی هستند.

منابع

[ویرایش]

  1. «Portable UV-Vis — SSEF Instruments» (به انگلیسی). ۲۰۲۳-۰۵-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۷-۱۶.