پروانه شیشه‌ای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پروانه شیشه‌ای
رده‌بندی علمی
فرمانرو: حیوانات
شاخه: بندپایان
رده: حشرات
راسته: پروانه‌سانان
تیره: فرچه‌پایان
سرده: Greta
گونه: G. oto
نام دوبخشی
Greta oto
(Hewitson, 1837)
نقشه توزیع پروانه شیشه‌ای

پروانه شیشه‌ای یا پروانه بال‌شیشه‌ای (نام علمی: Greta otoگونه‌ای از فرچه‌پایان، عضوی از زیرتیره شه‌پروانه‌ایان و از تبار و زیرتبار شه‌پروانه‌ایان ایثومینی است. نامی که برای این پروانه شایع است و رواج دارد به دلیل بال‌های شفاف و شیشه‌ای مانند این حشره است که مهمترین عامل در دیدگریزی و استتار پروانه شیشه‌ای محسوب می‌شود و در مناطق متکلم به زبان اسپانیایی با نام اسپه‌کیتوس (به معنای آیینه‌های کوچک) هم شناخته می‌شود.[۱] این پروانه به‌طور عمده در مناطق مرکزی و شمالی آمریکای جنوبی مشاهده می‌شود. از شمال تگزاس تا جنوب به محاذات انتهای کشور شیلی مکان پراکنش پروانه شیشه‌ای است. در حالی که بال‌های این پروانه و نوع خاص آنها گونه‌ای ظرافت را در ذهن تداعی می‌نماید، اما پروانه قادر است که با کمک این بال‌ها تا ۴۰ برابر وزن خود را حمل کند.[۲] پروانه شیشه‌ای به استثنای فرم جالب‌توجه بال‌ها، به‌خاطر رفتارهایی مانند مقوله مهاجرت و برپایی مداوم رفتار آمیزشی (رفتار نمایشی/رفتار میعادگاهی) هم شناخته شده‌است.[۱]

کرم‌های پیله‌ساز پروانه شیشه‌ای دارای اندامی سبز با نوارهای بنفش و قرمز روشن هستند و عموماً بر روی گیاهان سرده محبوبه شب یافت می‌شوند.[۳] کرم‌ها دارای شکل استوانه‌ای هستند در حالی که پشت آنها با رشته‌هایی شفاف و منعکس‌کننده پوشیده شده است و اساساً همین سازوکار جهات پیکان در آناتومی باعث می‌شود که کرم‌ها برای شکارچیان، چندان قابل رویت نباشند.[۴]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Henderson, Carrol L. (2002). "Greta oto". Field guide to the Wildlife of Costa Rica. Austin, Texas: University of Texas Press. p. 56. ISBN 0-292-73459-X. OCLC 46959925.
  2. Lamas, G. (Ed.). (2004). Checklist: Part 4A. Hesperioidea - Papilionoidea. In: Heppner, J. B. (Ed.), Atlas of Neotropical Lepidoptera. Volume 5A. Gainesville, Association for Tropical Lepidoptera; Scientific Publishers.
  3. Hall, Stephen (November 1996). "Behavior and natural history of Greta oto in captivity". Tropical Lepidoptera. 7 (2): 161–165. Archived from the original on 3 May 2019. Retrieved 3 May 2019.
  4. Powell, Jerry. "Lepidoptera". Encyclopedia of Insects. 2: 559–587.