پرستودریایی معمولی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از پرستوی دریایی معمولی)

پرستودریایی معمولی
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: سلیم‌سانان
تیره: کاکاییان
سرده: پرستودریایی‌ها
گونه: S. hirundo
نام دوبخشی
Sterna hirundo
(لینه، ۱۷۵۸)
گستره پراکندگی پرستوی دریایی معمولی
Sterna hirundo hirundo

پرستودریایی معمولی (نام علمی: Sterna hirundo) نام یک گونه پرستودریایی از سرده پرستودریایی‌ها است. این پرنده بیشترین پراکنش را در میان همهٔ پرستودریایی‌ها دارد.

ویژگی‌های ظاهری[ویرایش]

پرستودریایی معمولی ۳۵ سانتی‌متر طول دارد. از دیدگاه ظاهری همانندی بسیاری به پرستودریایی قطبی دارد، با این تفاوت که بال‌های آن کمی پهن‌تر، دمش کوتاه‌تر، منقار و گردن بلندتر، پیشانی صاف‌تر، پاها اندکی بلندتر، و بال‌زدن‌هایش بسیار محکم است. شاهپرهای اولیه در انتها تیره‌رنگ و به سوی داخل پرها خاکستری کمرنگ می‌شوند. در زیر بال‌ها، در حاشیهٔ جلویی، نواری وجود دارد که به رنگ تیره است و با رنگ خاکستری شفاف موجود در انتهای شاهپرها آمیخته است. پاها و منقار این پرنده به رنگ قرمز نارنجی؛ تُک منقار، پیشانی، تارک و پس گردن سیاه هستند؛ چانه، گردن، سینه، شکم و دم دوشاخه نیز به رنگ سفید هستند.

زیستگاه[ویرایش]

این پرنده به شکل گروهی در کرانه‌های دریاها، دریاچه‌های آب شیرین، رودخانه‌های بزرگ و تالاب‌های گسترده زندگی می‌کند و در میان تپه‌های شنی آشیانه می‌سازد.

منابع[ویرایش]

  1. BirdLife International (2012), Sterna hirundo (به انگلیسی), IUCN Red List of Threatened Species. Version 2013.2, retrieved 7 April 2014
  • منصوری، جمشید (۱۳۹۲). راهنمای پرندگان ایران. فرزانه. ص. ۲۵۶. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۷۲۳۹-۵۳-۰.

پیوند به بیرون[ویرایش]