پرش به محتوا

پتروشیمی شیراز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

معرفی شرکت پتروشیمی شیراز

[ویرایش]
تصویر شرکت پتروشیمی شیراز

شرکت پتروشیمی شیراز بعنوان اولین واحد تولیدی صنایع پتروشیمی ایران در سال ۱۳۴۲ به منظور تولید کودهای شیمیایی ازته آغاز به فعالیت نمود. [۱]

این شرکت در ۴۵ کیلومتری شهر شیراز، در مجاورت رودخانه کر و در نزدیکی مرودشت واقع گردیده است. وسعت شرکت ۶۹۲ هکتار است که از این مقدار ۲۰۲ هکتار آن را محوطه صنعتی تشکیل میدهد. ارتفاع شرکت از سطح دریا حدود ۱۶۰۰ متر می‌باشد. شروع به کار شرکت با بهره برداری از ۴ واحد تولید آمونیاک، اوره، اسید نیتریک و نیترات آمونیوم و نیز واحد تامین سرویسهای جانبی (آب، برق، بخار و هوای فشرده) توام بوده و پس از آن با توجه به نیاز کشور، طرحهای توسعه متعددی به مرحله اجرا در آمده است.

اولین طرح توسعه شرکت با بهره برداری از واحد سودااش در سال ۱۳۵۲ به مرحله اجرا در آمد و سپس در سال ۱۳۵۵ با احداث واحدهای STPP و DAP روند توسعه ادامه یافت. یکی از بزرگترین طرحهای توسعه شرکت در سال ۱۳۶۴ به مرحله‌ی بهره برداری رسید. در این طرح واحدهای جدید تولید آمونیاک، اوره، اسید نیتریک، و نیترات آمونیوم با ظرفیتی معادل ۱۰ برابر واحدهای قدیم به همراه واحدهای کلر آلکالی، متانول، پرکلرین و آرگون به ترتیب طی سالهای ۱۳۶۷ و ۱۳۶۹ و ۱۳۷۲.۱۳۷۳ به بهره برداری رسیدند. با ادامه روند توسعه و به دنبال خارج ساختن واحدهای قدیمی از چرخه تولید، طرح اوره و آمونیاک سوم پتروشیمی شیراز در سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید. با بهره برداری از این طرح سالانه ۶۷۷۰۰۰ تن آمونیاک و ۱۰۷۳۰۰۰ تن اوره تولید می‌گردد که نقش مهمی در تامین نیازهای کشور و همچنین عرضه به بازارهای جهانی خواهد داشت.

در حال حاضر ظرفیت اسمی واحدهای تولیدی شرکت برابر با ۳۲۸۴۷۲۰ تن در سال می‌باشد.

واحدهای تولید و نگه داری پتروشیمی شیراز

[ویرایش]
نمای کلی شرکت پتروشیمی شیراز

به منظور پشتیبانی واحدهای تولیدی و نیز ارتقاء سطح مهارتهای کارکنان و همچنین فراهم نمودن محیطی ایمن، تسهیلات زیر در شرکت فراهم گردیده است:

کارگاه مرکزی مجتمع با بهره برداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته وظیفه تعمیر و نگهداری تأسیسات را بعهده دارد.

مرکز آموزش شرکت نیز با برقراری دوره‌های آموزشی الکترونیک، کامپیوتر، مکانیک، برق، زبان انگلیسی و بسیاری از رشته‌های مورد نیاز دیگر، وظیفه آموزش و ارتقاء سطح علمی کارکنان را عهده دار است.

اداره ایمنی و آتش نشانی شرکت با بهره گیری از پرسنل ماهر و کارآزموده و نیز تجهیزات لازم، تأمین ایمنی کارکنان، تأسیسات و مقابله با حوادث احتمالی را به عهده دارد.

مراقبتهای بهداشتی و پزشکی کارکنان در مقابل حوادث و سوانح نیز توسط درمانگاه شرکت انجام می‌شود.[۲]

  1. «معرفی شرکت پتروشیمی شیراز». سایت رسمی پتروشیمی شیراز.
  2. «درباره شرکت پتروشیمی شیراز». سایت رسمی پتروشیمی شیراز.