پانی انبار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Agrasen Ki Baoli
پانی انبار در دهلی
پانی انبار در دهلی واقع شده
پانی انبار
موقعیت در دهلی
اطلاعات کلی
شهر یا شهرکدهلی
کشورهند

پانی انبار یا Agrasen ki Baoli نام یک آب انبار دوره گورکانی در شهر دهلی است.

دهلی

مشخصات[ویرایش]

این آب انبار متعلق به مسجد جامع محل بوده که از مسجد آن تنها بخشی از سقف و دو محراب مزین به آیه‌های قرانی باقی‌مانده است. از این آب انبار برای تهیه آب در فصل خشک و همچنین برای وضو گرفتن استفاده می‌شده است. اما اکنون این محل به نام آخرین مالک آن شناخته می‌شود و به آگراسن بااولی معرفی شده است. گودی آن ۱۵ متر و درازای آن بدون محاسبه فضای مسجد ۶۰ متر است. معماری آن شبیه آب انبارهای گجرات و آب انبارهای مساجد و حسینیه آصفی لکنو است. در فصل باران آب‌های باران را به آن هدایت و در فصل خشک از آن استفاده می‌کرده‌اند. معماری آن گورکانی و ایرانی است. این بنا جزو آثار ملی هند ثبت شده است؛ و یک مکان توریستی است. این آب انبار در خیابان هلی یا خیابان ایران در نزدیکی سفارت ایران واقع شده است. بخش‌هایی از فیلم پی‌کی (فیلم) در این آب انبار ساخته شده است.

معماری[ویرایش]

در مورد ساخت بنا هیچ سند محکم وجود ندارد اما بیشتر به نظر می‌رسد در دوره تغلق یا اوایل دوره گورکانی ساخته شده باشد.[۱][۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. http://india9.com/i9show/Baoli-61723.htm
  2. City Walls, edited by James D.Tracy (2000), Studies in Comparative Early Modern History, University of Minnesota, Center for Early Modern History, pages 251-252, Cambridge University Press.