پی‌کی (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پی‌کی
کارگردانراجکومار هیرانی
تهیه‌کنندهویدهو وینود چوپرا
راجکومار هیرانی
نویسندهراجکومار هیرانی
آبیجات جوشی
بازیگران
راویانوشکا شارما
موسیقیشانتانو مویترا
آنکیت تیواری
تدوین‌گرراجکومار هیرانی
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۹ دسامبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-۱۲-۱۹)
مدت زمان
۱۵۳ دقیقه
کشورهند
زبانهندی
بوجپوری
راجستانی
هزینهٔ فیلم۸۵ کرور
فروش گیشه۸۳۲ کرور

پی‌کی (به انگلیسی:Pk) یک فیلم علمی تخیلی و کمدی-درام هندی به کارگردانی راجکومار هیرانی و ساخته شده در سال ۲۰۱۴ است که سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای هند می‌باشد. فیلم‌نامه فیلم توسط هیرانی و آبیجات جوشی به رشته تحریر درآمده است. این فیلم در ۱۵ روز اول اکران خود تمام رکوردهای فروش را جابه‌جا کرد و فروش بی‌سابقهٔ ۳۰۰ کروری داشت.[۱][۲][۳][۴]

این فیلم یکی از محبوب‌ترین کمدی بالیوودی در خارج از هند محسوب می‌شود و با رتبه ۲۴۸ جز ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینماست. این فیلم با امتیاز ۸٬۱ از ۱۰، از ۱۵۵ هزار رای‌دهنده در وبگاه IMDb قرار دارد.[۵]

داستان[ویرایش]

فیلم روایتگر دو داستان است اولی عاشقانه و دومی مذهبی و عقیدتی. در داستان اول دو جوان عاشق یکدیگر می‌شوند اما پس از مدتی دختر که اهل هند است متوجه می‌شود که معشوق او پاکستانی است و همین باعث مردد شدن او می‌شود چرا که او دیدگاهی منفی نسبت به مسلمانان دارد و اعتقادات مذهبی او باعث ایجاد یک نگرش منفی می‌شود و همین باعث بروز یک سری اتفاقات تا پایان فیلم می‌شود. در طرف دیگر فیلم و داستان دوم‌که موازی با داستان اول در حال نمایش است، آدم فضایی (پی‌کی) برای تحقیقات به زمین می‌آید و از کنترلی برای ارتباط با سفینه‌اش استفاده می‌کند. در ابتدای فیلم این کنترل توسط یک دزد به سرقت برده می‌شود. پی‌کی که به دنبال کنترل خود روی زمین می‌گردد از تمامی انسان‌هایی که در راهش قرار می‌گیرند جویای کنترل می‌شود اما همه این جواب را می‌دهند: «ما از کجا بدانیم… خدا می‌داند کجاست»... همین مقدمه‌ای می‌شود تا او به دنبال پیدا کردن خدا برود و با چند مذهب رایج در هند برخورد می‌کند. در اواسط فیلم هر دو داستان به هم گره‌می‌خورند و در انتها برآیند هردو باعث یک نتیجه‌گیری می‌شود.

بازیگران[ویرایش]

عامر خان (امیر خان) پی‌کی
انوشکا شارما جاگو
سانجی دات بایرون سینگ
بومان ایرانی چری
سوشانت سینگ راجپوت سرفراز یوسف
سراب شوکلا تاپاسابی

حاشیه‌ها[ویرایش]

این فیلم بیشتر کسانی که خود را مباشرین خداوند می‌نامند و از این طریق پول‌ها زیادی به دست می‌آورند را مورد انتقاد قرار داده. پیام فیلم مخالفت با خرافات ادیان است.

کاهنان بیشترین ضربه را از فیلم خوردند و نگاه مردم نسبت به آن‌ها و اعمال خرافاتی‌شان تغییراتی کرد. کاهنان و حامیانشان گروهی تشکیل دادند و در اعتراض به فیلم تظاهرات کردند و قسمت‌های از هند آشوب به پا کردند و خیلی از سینماها را تخریب کردند. اما اکثریت مردم هند موافق فیلم بودند و با استقبالی با شکوه و بی بدیل این فیلم را به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ تبدیل کردند. همچنین فیلم مورد استقبال سیاسیون قرار گرفت و یکی از وزرای هند دستور داد که از این فیلم مالیات گرفته نشود.

فیلم هم در جامعهٔ اصلی هند و هم در جامعهٔ مجازی از حمایت بسیار بالای مردم عادی و افراد مشهور برخوردار بود.

منابع[ویرایش]

  1. "Release Count Hits 200 For First Time – PK 200th Release of 2014". Box Office India. 17 January 2015. Archived from the original on 23 September 2015. Retrieved 27 August 2021.
  2. "PK is the 200th release of 2014". The Times of India. 17 January 2015.
  3. "PK Movie Review". The Times of India.
  4. "PK Top Overseas Grosser After China Weekend". Archived from the original on 23 September 2015. Retrieved 8 January 2020.
  5. PK, retrieved 2020-07-25

پیوند به بیرون[ویرایش]