پادشاه گونگ ژو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پادشاه گونگ ژو
周共王
پادشاه چین
سلطنت۹۲۲-۹۰۰ پیش از میلاد
پیشینپادشاه مو
جانشینپادشاه ییه
درگذشته۹۰۰ پیش از میلاد
همسر(ان)وانگ گویی
فرزند(ان)پادشاه ییه
نام کامل
پدرپادشاه مو

پادشاه گونگ از ژو (به چینی: 周共王) با نام شخصی جی ییهو (به چینی: 姬繄扈)؛ ششمین پادشاه دودمان ژو در چین باستان بود.[۱][۲] تاریخ سلطنت وی مورد اختلاف است، اما عموماً تصور می‌شود که او از ۹۲۲ تا ۹۰۰ پ. م یا ۹۱۷/۱۵ تا ۹۰۰ پ. م حکومت کرده‌است.[۳]

زندگی[ویرایش]

پادشاه گونگ ژو در سال ۹۲۲ پ. م پس از درگذشت پدرش، پادشاه مو ژو، بر تخت نشست. او بر خلاف برخی از اجداد خود، به جای گسترش قلمرو یا تسخیر دیگران از طریق جنگ، به توسعه اقتصاد و افزایش دارایی خود اختصاص داد.

طبق یکی از گزارش های ثبت شده توسط تاریخ نگار بزرگ، پادشاه گونگ ژو در یک جنگ ایالت می را ویران کرد. هنگامی که او در ایالت می در حال گردش بود، سه زن بسیار زیبا را دید و به ارباب می دستور داد تا آنها را پیدا کند و به کاخش بفرستد. اما ارباب ایالت آن سه زن را به عنوان صیغه خود گرفت که باعث عصبانیت پادشاه گونگ شد. پس به این ایالت هجوم آورد و آن ارباب را اعدام کرد.

او پس از ۱۵ سال سلطنت، با آرامش در کاخ درگذشت و تاج و تخت را به پسرش، پادشاه ییه ژو سپرد.

خانواده[ویرایش]

ملکه‌ها

  • وانگ گویی از طایفه گویی (王媯 媯姓)

پسران

منابع[ویرایش]

  1. Sources of Western Zhou History: Inscribed Bronze Vessels by Edward L. Shaughnessy.
  2. Sharing the Light: Representations of Women and Virtue in Early China by Lisa Ann Raphals. Gong is mentioned with one woman.
  3. Michael Loewe and Edward Shaughnessy, ed. (1999), The Cambridge History of Ancient China, Cambridge University Press.