پادشاه ارشد ایرلند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پادشاه ارشد ایرلند
تصویر زمان‌پریشی پادشاه ارشد برایان بارو
جزئیات
شیوه خطابپادشاه ارشد ایرلند
پادشاه تمام ایرلند
امپراتور اسکاتوروم
نخستین پادشاهاسلین مک دلا (اسطوره‌ای)
مائل سکنیل یکم (تاریخی)
واپسین پادشاهروئدری او کنخور
آغاز پادشاهیقرن نهم میلادی
پایان پادشاهیقرن دوازدهم میلادی
سکونتگاه رسمیتیمایر
پادشاهان ارشد به‌طور سنتی در تپه تارا منصوب می‌شدند. بنا به سنت، لیا فایل (در تصویر) هنگامی که پادشاه برحق پای خود را برروی آن بگذارد، نام او را فریاد زد.

پادشاه ارشد ایرلند (ایرلندی: Ardrí na hÉireann [ˈa:ɾˠd̪ˠˌɾˠi: n̪ˠə ˈhe:ɾʲən̪ˠ]) یک عنوان سلطنتی در ایرلند گالیک بود که در اختیار کسانی بود که بر تمام ایرلند فرمانروایی یا ادعای آن را داشتند. این عنوان متعلق به پادشاهان تاریخی بود و بعدها گاهی به صورت نابهنگام یا به شخصیت‌های افسانه ای منتسب می‌شد.

ادبیات ایرلندی قرون وسطایی و اوایل مدرن، یک خط تقریباً ناگسستنی از پادشاهان ارشد را به تصویر می‌کشد که از تپه تارا بر سلسله مراتبی از پادشاهان کوچک‌تر حکومت می‌کنند، که تا هزاران سال پیش امتداد دارد. مورخان مدرن بر این باورند که این طرح در قرن هشتم از سنت‌های نسب‌شناسی مختلف سلسله‌های قدرتمند ساخته شده‌است و قصد داشت وضعیت آنها را با پیش‌اندازی آن به گذشته، توجیه کند.[۱] جان تی کوخ توضیح می‌دهد: «اگرچه پادشاهی تارا یک پادشاهی خاص بود که ساکنان آن آرزوی برتری در میان پادشاهان ایرلند داشتند، اما از نظر سیاسی بعید است که هیچ پادشاهی قبل از قرن نهم اقتدار کافی برای تسلط بر کل جزیره را داشته باشد.».[۲]

مفهوم پادشاهی ملی برای اولین بار در قرن هفتم بیان شد، اما تنها در عصر وایکینگ‌ها به یک واقعیت سیاسی تبدیل شد و حتی پس از آن به یک واقعیت ثابت تبدیل نشد.[۳][۴][۵] در حالی که درجه کنترل پادشاهان ارشد متفاوت بود، آنها هرگز بر ایرلند به عنوان یک کشور یکپارچه سیاسی حکومت نمی‌کردند، زیرا پادشاه ارشد به عنوان یک ارباب در نظر گرفته می‌شد که بر پادشاهی‌های مستقل زیردست خود فرمانروایی می‌کرد و از آنها خراج می‌گرفت.[۶]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «https://en.m.wikipedia.org/wiki/High_King_of_Ireland پادشاه ارشد ایرلند»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد. (بازیابی در ).

  1. Dáibhí Ó Cróinín, "Ireland, 400–800", in Dáibhí Ó Cróinín (ed.), A New History of Ireland 1: Prehistoric and Early Ireland, Oxford University Press, 2005, pp. 182–234.
  2. Koch, John (2006). Celtic Culture: A Historical Encyclopedia. ABC-CLIO. pp. 1663–1664.
  3. Koch, John T. (2006). Celtic Culture: A Historical Encyclopedia. ABC-CLO.
  4. Roe, Harry; Ann Dooley (1999). Tales of the Elders of Ireland. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-283918-3.
  5. Michael Roberts; et al. (1957). Early Irish history and pseudo-history. Bowes & Bowes Michigan University Press.
  6. Francis John Byrne, Irish Kings and High Kings, London, 1973,: pp. 40–47