پادشاهی ادروسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پادشاهی اُدروسی

Βασίλειον Ὀδρυσῶν
تراکیه
۴۸۰ پیش از میلاد–۴۶ میلادی
Odrysian kingdom under Sitalces
Odrysian kingdom under Sitalces
زبان(های) رایجزبان تراکیه‌ای
دین(ها)
چندخدایی تراکیه‌ای
حکومتپادشاهی
دوره تاریخیاروپای دوران قدیم
• تِرِس
۴۸۰ پیش از میلاد
۴۶ میلادی
پیشین
پسین
بالکان پیشاتاریخی
تراکی
امروز بخشی از بلغارستان
 یونان
 ترکیه
 رومانی

پادشاهی اُدروسی (یونانی باستان: Βασίλειον Ὀδρυσῶν؛ زبان لاتین: Regnum Odrysium) نام دولتی بود که از اتحاد ۴۰ قبیله و ۲۲ پادشاهی تراکی تشکیل شد و میان سده‌های پنجم پیش از میلاد تا یکم میلادی دوام داشت. حدود این پادشاهی برابر با کشور کنونی بلغارستان، بخش‌هایی از جنوب شرقی رومانی، بخش‌هایی از شمال یونان و تراکیهٔ شرقی ترکیه است.

به نظر می‌رسد که این پادشاهی پایتخت واحدی نداشته و پادشاهان در سکونتگاه‌های مختلفی در آن مستقر می‌شده‌اند.

تراکیه از ۵۱۶ میلادی بخشی از شاهنشاهی هخامنشی بود و بخشی از ساتراپی اسکودرا. نخستین پادشاه ادروسی ترس یکم توانست در اواسط سدهٔ پنجم پیش لز میلاد اتحادی میان قبایل تراکیه‌ای پدیدآورد. با برآمدن مقدونیان، بخش‌هایی از این پادشاهی به دست ایشان افتاد و پادشاهان ادروسی خراج‌گزار ایشان گشتند. در سال ۴۶ میلادی نهایتاً این پادشاهی ضمیمهٔ روم گردید.

فرهنگ[ویرایش]

صنایع دستی و فلزکاری ادروسی متأثر از شاهنشاهی هخامنشی بوده‌است. ادروسی‌ها هم مانند داس‌ها و ایلیری‌ها خود را با خالکوبی می‌آراستند. جنگ‌افزارهای ادروسی متأثر از سلت‌ها و تریبالی بود. پوشاک ادروسی از پشمِ کتان و کنف بود و جامه‌هایشان به لبه‌های رنگی مشابهتی با پوشش سکاها داشت. اشراف و پاره‌ای سربازان ادروسی کلاه بر سر می‌گذاشتند. میان آنها و یونانیان تبادلات فرهنگی برقرار بود. برخلاف یونانیان، ادروسی‌ها عادت به پوشیدن شلوار داشتند. پادشاهان ادروسی نیز متمایل به هلنیسم بودند.

ناج زرین، یافته‌شده در آرامگاهی مربوط به یک اشراف‌زاده ادروسی در گلیاتانا موگیلا، مربوط به سدهٔ چهارم پیش از میلاد

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors, "Odrysian kingdom," Wikipedia, The Free Encyclopedia, https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Odrysian_kingdom&oldid=924967393 (accessed January 16, 2020).