ویکی‌پدیا:گزیدن نگاره برگزیده/Saltanatabad.jpg

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


کاخ سلطنت‌آباد[ویرایش]

زمان رأی‌گیری به پایان رسیده‌است، لطفاً دیگر رأی ندهید. نظرخواهی در تاریخ ۲۴ اوت ۲۰۱۲ ساعت ۱۴:۴۲:۵۵ (یوتی‌سی) به پایان می‌رسد.

اصلی - کاخ سلطنت‌آباد در سال ۱۲۶۵ هجری شمسی به فرمان ناصرالدین شاه، در جلگه شرقی روستای رستم‌آباد، ساخته شد. معماری، سبک ساختمان و تزیینات گچبری آن معرف هنر دوره قاجار بود. این کاخ توسط رضاشاه پهلوی تخریب شد و اکنون جز دو بنای مختصر چیزی از آن باقی نمانده است و پادگان‌های سپاه پاسداران در محل آن مستقر است. نگاره فوق نقاشی‌ای از حوضخانه این کاخ به قلم کمال‌الملک
دلیل
ارزش دانشنامه ای بسیار، یکی از زیباترین کارهای کمال الملک، خصوصا امروز که این کاخ دیگر وجود ندارد ارزش این نقاشی بسیار است.
مقالاتی که تصویر در آنها استفاده شده است
کاخ سلطنت‌آباد
رده نگاره برگزیده
ویکی‌پدیا:نگاره‌های برگزیده/مکان‌ها/داخلی، ویکی‌پدیا:نگاره‌های برگزیده/آثار هنری/نقاشی
پدیدآورنده(ها)
کمال‌الملک
نظرات (حتما دلیل موافقت یا مخالفت ذکر شود)

توضیح: گرچه ابعاد این نگاره زیاد بزرگ نیست، ولی متاسفانه امکان تهیه نگاره با کیفیت بهتر هم وجود ندارد چرا که مسئولان موزه ها از استفاده از دوربین عکاسی حرفه ای جلوگیری می کنند و تصاویری که با موبایل، شرایط غیر مستقر و بدون نورپردازی گرفته می شود، گر چه پیکسل بالاتری دارند، ولی کیفیتشان غیرقابل قبول است. تصاویر موجود در سایت کمال الملک (که این تصویر از آنجا آورده شده است) گرچه اندازه شان بزرگ نیست، ولی به صورت حرفه ای و شرایط ایده آل تصویربرداری شده اند.

  1. فقدان شرایط عکسبرداری مناسب توجیهی برای برگزیدن نگاره های بی کیفیت نیست مگر یک عکس کاملا استثنایی، تک و تاریخی.
  2. اندازهٔ پرونده: ۳۳۰ کیلوبایت می‌باشد. این مقدار حقیقتا" برای عکس منتخب کم است.
  3. نگاره با عنایت به ویژگی های نگاره برگزیده [۱] باید دارای کنتراست زیاد، نوردهی با دقت، و توازن خنثی از نظر شید و رنگ باشد. که این نگاره فاقد این شرایط است.
  4. با توجه به معیارهای نگاره برگزیده، نگاره ملزم به داشتن قدرت تفکیک‌پذیری بالاست بطوریکه بتوان از آن در تهیه نسخهٔ چاپی با کیفیت استفاده نمود.

در مجموع این عکس شرایط فنی لازم را ندارد. این را نبایست فراموش کرد که علل فنی معیار است و نگاره با ملی بودن، ارزش برگزیدگی پیدا نمی‌کند. ماهان گـپ ‏۱۶ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۰۸:۰۱ (UTC)[پاسخ]

موارد 1، 2 و 4 همگی بر یک مورد دلالت دارند که توجیه آن در ابتدای بحث آورده شده (یعنی یکم ارزش هنری و تاریخی و دوم عدم امکان تهیه کیفیت بهتر که هر دو صداق است)، اما در مورد 3 با شما مخالفم و فکر می کنم تمام این موارد به خوبی در آن رعایت شده خصوصا نوردهی مناسب (این عکس توسط وب سایت رسمی کمال الملک که اداره کننده موزه ملک هم هست گرفته شده). البته قضاوت در این مورد منوط به دیدن اصل اثر یا دست کم نسخه هایی دیگر از عکس های آن است. م‍انفی ‏۱۷ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۱۹:۲۸ (UTC)[پاسخ]

برگزیده نشد


Kasir بحث ‏۲۴ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۲۰:۴۳ (UTC)
[پاسخ]