ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/زینب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زینب[ویرایش]

خوب نشد

با توجه به ایرادهایی که از مقاله باقی است و نامزدکننده برای ادامه کار در دسترس نیست و کسی هم داوطلب نشد برای ادامه کار، ناموفق بسته می شود. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۷ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۰۵:۴۵ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

پیشاخوبیدگی زینب
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۶۰٬۹۸۵
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
املا و انشای خوب انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.
 زینب (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: Shobhe (بحثمشارکت‌ها)

بررسی‌کننده: ٪ مرتضا (بحث)

تاریخ نامزد کردن: ‏۲۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۱۰ (UTC)

  • ۶۵۷ روز پیش نامزد شده‌است.


مقاله با توجه به منابع موجود تکمیل شد. بخش های کتابشناسی و در هنر و ادبیات جای توسعه و تصحیح دارد و امید است در فرایند گمخ، انجام شوند. برای گرفتن بازخورد بیشتر، زودتر به گمخ آوردم.Shobhe ‏۲۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۱۱ (UTC)[پاسخ]

بررسی اول جناب مرتضا

  • «قرائت کردن خطبه» چندان رایج نیست. از «خواندن خطبه» یا «سخنرانی کردن» استفاده کنید.
  • «منابع تنها همسر زینب را عبدالله بن جعفر طیار می‌دانند که برای او چهار پسر و یک دختر به دنیا آورده‌است.» در نوشتن دانشنامه باید دقت زیادی داشته باشیم که تعبیرهایی که در گفتگوهای ما متداول است و در کُنه خود مفاهیمی زن ستیزانه دارد استفاده نکنیم. این جمله شما، ناخواسته، چنین رنگ و بویی دارد. زینب چهار پسر و یک دختر «برای» عبدالله بن جعفر طیار به دنیا آورد؟ خب درست این است که بگوییم حاصل این ازدواج چهار پسر و یک دختر بود، یا آنها چهار پسر و یک دختر به دنیا آوردند یا ....

من فعلا لید را خواندم. به مرور بقیه مقاله را هم می خوانم و نظراتم را می گویم. ٪ مرتضا (بحث) ‏۳ سپتامبر ۲۰۲۲، ساعت ۰۵:۳۴ (UTC)[پاسخ]

موارد بررسی اول جناب ٪ مرتضا


بررسی دوم جناب مرتضا

  1. چرا «دختر مشترک»؟ ---> زینب دختر علی و فاطمه بود. ایضا زینب را سومین فرزند علی و فاطمه دانسته‌اند.
  2. «فاطمه در بسیاری منابع، چهارمین فرزند دختر محمّد، پس از زینب، رُقَیّه و ام‌ّکُلثوم شمرده می‌شود. البته، به‌عقیدهٔ برخی از محققان شیعه مانند سید جعفر مرتضی عاملی، او تنها دختر محمّد است.» ربطی به این مقاله ندارد.
  3. «مدت کمی پس از هجرت، محمّد به علی گفت که خداوند به وی فرمان داده‌است که دخترش، فاطمهٔ زهرا را به ازدواج وی درآورد.» سال ازدواج را بنویسید به نظرم.
  4. « از پدرش با کنیه ابوزینب یاد شده‌است.» این جمله واقعا معتبر است؟ کنیه های مشهور علی، ابوتراب و ابالحسن بوده است. جالب است که در مقاله علی بن ابی طالب که مقاله برگزیده است، چنین کنیه ای ذکر نشده است. به نظرم به جعفریان اکتفا نکنید و اگر چنین چیزی جای دیگری نیامده، آن را حذف کنید. این صرفا پیشنهاد است برای بهتر شدن مقاله وگرنه چون منبع مکتوب دارد، از لحاظ معیارها محل ایراد نیست. اما چون قول مشهوری نیست بنویسید که جعفریان گفته.
  5. «ولادت زینب بنت علی در منابع با اختلاف در تاریخ و اما قطعیت در مکان تولد همراه است.» معنای این جمله در جملات بعدی آمده و به نظرم این جمله اضافی است.
  6. «در دوران حیات محمد به دنیا آمد و او را درک کرد.» حشو دارد. هر دو طرف «و»، یک معنا دارند.
  7. «امروزه در ایران و تقویم شمسی رایج، روز پنجم از جمادی الاولی روز ولادت زینب کبری عنوان گرفته‌است.» منبع این جمله یک کتاب چاپ دمشق است. درست است؟ ضمنا این جمله اشتباه است چون «جمادی الاولی»، در «تقویم شمسی» نیست. باید بگویید در تقویم رسمی ایران.
  8. « او پنج سال داشت که محمد درگذشت و کمی بعد نیز مادرش را از دست داد.» این جمله با چنین صراحتی، با توجه به این که سال درگذشت محمد کاملا مشخص است، با ابهاماتی که در سال تولد برشمردید، در تناقض است.
  9. «این احتمال داده شده‌است که اگر این نقل از شنیده‌های خود او بوده باشد...» این احتمال را چه کسی داده است؟
  10. در زندگی نامه ها مرسوم است که اطلاعات ازدواج و فرزندان را در انتها می آورند و شما نیز چنین کرده اید. منتها یک نکته هست. در بخش پیش از واقعه کربلا، به همسر وی اشاره کرده اید. ضمن این که در آن دوران ازدواج معمولا در سالهای اولیه زندگی صورت می گرفت. فکر کنم بد نیست در این مقاله بخش ازدواج را بالا بیاوریم.
  11. «اما با توجه به رابطه نزدیک همسرش با علی بن ابی‌طالب، در جریان حوادث مهم زمان خود همچون جنگ‌های علی بن ابی‌طالب، انتقال مرکز خلافت از مدینه به کوفه و صلح حسن مجتبی و اعلان مخالفت‌های حسین بن علی بوده‌است.» این جمله واقعا حاوی هیچ اطلاعات دانشنامه ای نیست.
  12. « سکونت گرفت» ---> سکونت کرد.
  13. «ولی زینب پسر یا پسرانش را با خود به این سفر برده‌است.» ---> برده بود.
  14. با توجه به این که «در فاصله زمانی ۲۷ تا ۳۲ سالگی همراه با پدر در کوفه سکونت گرفت» و با توجه به این که «پس از آنکه حسین برای مخالفت با حکومت یزید ناگزیر مدینه را به سمت مکه ترک کرد؛ او نیز حسین را در این سفر همراهی کرد.»، پس در این فاصله باید محل سکونتش از کوفه به مدینه تغییر کرده باشد. لطفا در این مورد چند کلمه ای بنویسید.
  15. « اما احتمال‌های بسیاری داده شده‌است. از جمله اینکه وی برای باقی ماندن نسل بنی‌هاشم وظیفه داشت تا در مدینه بماند و با توجه به موقعیتی اجتماعی که داشت، از سوء قصد بنی‌امیه در امان بماند.» این احتمال را چه کسی مطرح کرده است؟ چنین احتمال هایی توسط منابع پشتیبانی نمی شود. به نظرم یا چندتا از احتمال ها (مثل پیری یا نابینایی) را بیاورید و این جمله را ذکر کنید که هیچکدام شواهد تاریخی ندارند و یا از بیان همه این احتمالات صرف نظر کنید.
  16. گویا ارتباط عبدالله بن جعفر ارتباط نزدیکی با معاویه و یزید هم داشته است و مواجب هم دریافت می کرده است. به نظرم باید این را هم در مقاله اشاره کنید.
  17. «زینب در این لحظه از شدت نومیدی غش کرد و بیهوش شد.» حشو. دو طرف «و» به یک معناست.
  18. «حسین که آمادهٔ جنگ می‌شد، دستور داد تا خیمه‌ها را به هم نزدیک کنند و با طناب آن‌ها را به هم ببندند. همچنین تپه‌ای از چوب و نی گرداگرد خیمه‌ها درست کرد تا در موقع لزوم با آتش زدن‌شان مانع از ورود دشمن به نزدیکی آن‌ها گردد.[۲۶][۲۷] در منابع از قصد شمر برای آتش زدن خیمه زنان همچون سایر خیمه‌ها برای امکان دسترسی راحت‌تر به سپاه حسین از جناح پشتی یاد شده‌است که با شماتت همراهانش از این کار منصرف شد.» این مطالب با سرگذشت زینب ارتباطی ندارد.
  19. بخش زیادی از آنچه در بخش نبرد کربلا آمده است، ارزش دانشنامه ای ندارد. این که «فلانی توصیف کرد که زینب چگونه از هوش رفت» به دانشنامه ارتباطی ندارد. جایگاه این مقاله این است که در این بخش به جایگاه زینب در این واقعه اشاره کنید. اما اینجا خیلی از برخوردها و گفتگوهای جزئی پوشش داده شده است که بیشتر برای مرثیه سرایی مورد استفاده قرار می گیرد.
  20. در زیربخش «در کوفه»، به خطبه زینب در کوفه اشاره کرده اید؛ آنجا که گفته اید «ینب در آنجا خطاب به کوفیان خطبه می‌خواند...». نیازی به زیربخش «خطبه در کوفه» نیست. در یک یا دو خط درباره محتوای خطبه و واکنش مخاطبان در ادامه همان جمله بیاورید و این زیربخش را حذف کنید.
  21. «مسئول انتقال اسیران به شام، محفز بن ثعلبه و شمر بوده‌اند.» متوجه شدم شما خیلی جاها ماضی نقلی را به جای ماضی ساده به کار می برید. وقتی رویدادی در گذشته اتفاق افتاده و به پایان رسیده است، بهتر است از ماضی ساده استفاده کنید؛ مگر این که بخواهید در مورد اثرش در زمان حال استفاده کنید. در این جمله، «بودند» را جایگزین «بوده اند» کنید. این را کلی گفتم که در آثار آتی تان در نظر داشته باشید.
  22. «اجتماعی از اشراف شام فراهم شدند» الان این فعل «فراهم شدند» فعل مناسبی نیست. مثلا ممکن است به دستور یزید شامی فراهم شود یا تدارکاتی فراهم شود یا بودجه ای فراهم شود و از این قسم. فراهم شدن اجتماع در گفتار امروز متداول نیست. در انتخاب فعل مناسب دقت داشته باشید.
  23. «در آن مجلس اسیران و سرهای بریده حاضر شدند» حاضر شدند هم همینطور. فعل مناسبی نیست. حاضر شدن به معنای جایی رفتن، به اراده شخص حاضرشونده اتفاق می افتد. مثلا کسی سر کلاس یا در جمع دوستان یا سر قرار حاضر می شود. اینجا اسیران به اراده خودشان نیامدند بلکه آنها را آوردند.
  24. در کل دو جمله فوق را می توانید در یک جمله بنویسید: «اسیران را به همراه سرهای بریده به مجلسی از اشراف شام آوردند که به دستور یزید گرد هم آمده بودند.»
  25. «یزید ابتدا برخورد شدیدی» کمی مبهم است. بهتر است بگویید چه برخوردی.
  26. «که به این برخورد شدید از سوی علی بن الحسین و زینب پاسخ مشابهی داده شد.» این هم همینطور. چه پاسخ مشابهی داده شد؟ ضمن این که این جمله را خوب است به صورت معلوم بیاورید و نه مجهول: «علی بن حسین و زینب در پاسخ، فلان واکنش را نشان دادند.»

فعلا تا اینجا ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۲:۰۷ (UTC)[پاسخ]

موارد بررسی دوم جناب مرتضا

  1. ✔Y انجام شد
  2. ✔Y انجام شد
  3. سال فرمان ازدواج مشخص نیست. حتی در سال ازدواج نیز اختلاف است. در منبع نیز چیزی از تاریخ دقیق یاد نشده است.
  4. ✔Y انجام شد، چون خیلی خاص بود، حذفش کردم.
  5. ✔Y انجام شد
  6. ✔Y انجام شد
  7. ✔Y انجام شد، بله منبع همان است.
  8. ✔Y انجام شد، من مطالب دانشنامه‌ای را فصل الخطاب می‌گیرم؛ هرچند اختلافات زیاد باشد. با این حال به منبعش منتسب کردم.
  9. ✔Y انجام شد
  10. اگر اجازه دهید، ترتیب به همین شکل بماند؛ چون در ازدواجش اقوالی هست (که در مقاله و بخش خانواده آمده است) که اگر بخواهیم به بخش اول ببریم، نظام مقاله به هم می ریزد و اگر جدا جدا کنیم، این بخش را ابتر می‌کنیم.
  11. ✔Y انجام شد
  12. ✔Y انجام شد
  13. ✔Y انجام شد
  14. ✔Y انجام شد
  15. ✔Y انجام شد
  16. ارتباط این مورد با مقاله را متوجه نشدم؟!
  17. ✔Y انجام شد
  18. اینکه خیمه او آتش زده شد، به گمانم مربوط به تاریخ زندگانی او در نبرد کربلاست. حالا اینکه علت آتش زدن را هم بیاوریم یا نه، فعلا مرددم.
  19. مقاله اگر بخواهد برگزیده بشود (که قصد آن را دارم) باید جامعیت داشته باشد. به نظرم این گزارشات (تا جایی که تاریخی باشند) باید در مقاله منعکس بشوند؛ هرچند جزئی قلمداد شوند. اگر بخواهیم در خصوص عامل مانعیت مقاله گفتگو کنیم، شاید جا داشته باشد گفتگو شود.
  20. در حال انجام...، قصدم این بود که همچون خطبه زینب در شام، برایش یک مقاله مستقل نیز بسازم. برای همان زیر بخش زدم. به نظرتان با این پیشفرض، بخش بندی مستقل صحیح است یا نه؟
  21. ✔Y انجام شد
  22. ✔Y انجام شد
  23. ✔Y انجام شد
  24. ✔Y انجام شد
  25. ✔Y انجام شد، در منبع اصلی، چیزی نیامده بود و به همین صورت مجهول، به برخورد تند اشاره شده بود. اما به صورت یادداشت مطلبی را افزودم.
  26. ✔Y انجام شد

@مرتضا: لطفا بفرمایید وضعیت این مقاله چطور است؟--سید (بحث) ‏۸ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۱۲ (UTC)[پاسخ]

از نظر من مفاله خوب نیست. جزئیات غیردانشنامه ای زیادی دارد که آن را از حالت یک مقاله دانشنامه ای خارج کرده است. ٪ مرتضا (بحث) ‏۸ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۲۳:۰۳ (UTC)[پاسخ]

شاید @Aminiani: بتواند کمک کند. یا در صفحه مبحث ویکی پروژه اسلام اطلاعیه بگذارید تا دو هفته اگر کسی قبول زحمت نکرد، ناموفق جمع بندی شود.--سید (بحث) ‏۹ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۰۶:۳۲ (UTC)[پاسخ]


بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.