ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/ایران ۳/جمعیت‌شناسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این صفحه تنها برای طرح نظرات پیرامون بخش جمعیت‌شناسی مقالهٔ ایران است. تنها نظراتی که بر اساس ویکی‌پدیا:مقاله‌های خوب/معیارها باشند، مورد قبول هستند. ممکن است برای بررسی این بخش از مقاله، نیاز باشد کل مقاله مورد مطالعه قرار گیرد تا به اشتباه زیربخشی از این بخش، دارای حجم و وزن افزوده نباشد. لطفاً در نظرات خود، همواره به حجم نهایی مقاله توجه کنید. پیش‌نویس:ایران را نیز پیش از نظر دادن ببینید.

نظرات[ویرایش]

۱. ساختار این بخش خیلی خوب نیست: پاراگراف اولی باید در انتها قرار بگیرد و پاراگرف دوم بشود اولین پاراگراف و...
@Vahid: ساختارش دگرگون شد.
۲. در همین پاراگراف دین‌های ایرانی و زرتشت و... اصلا اشاره‌ای به مزدکیان، مانویان و یا حتی دین‌های کهن ایرانی پیش از زرتشت نشده که می‌شود آن‌ها را هم در حد یکی دو جمله یادآوری کرد.
شد.
۳. بی‌دینی یا گریز از دین و بی‌خدایی در ایران در حال گسترش هست به این هم می‌توانید در متن اشاره کنید.
در این مورد، پرسشم این است که چرا بی‌دینی در ایران باید در مقالهٔ اصلی بیاید؟ در طول تاریخ، ایرانیان توسعه‌دهندهٔ دین بوده‌اند و باورهای دینی (هم‌اکنون نیز بیشتر اسلام) در زندگی روزمرهٔ ایرانیان نفوذ فراوانی دارد. جدا از این، در کشورهایی که چنین چیزی بسیار گسترده‌تر است نیز در مقالهٔ اصلی، به آن اشاره نمی‌شود. همچنین در صورتی هم که قرار باشد اشاره‌ای به نظرخواهی نهاد خاصی شود، باید اثبات شود که نتایج نزدیک یا مشابهی در چند نظرخواهی معتبر دیگر هم به دست آمده باشد. در کل با توجه به مجازات‌ها، آمار دقیقی موجود نیست و جمع‌بندی من این است که این مقاله نیاز نیست این موضوع را پوشش بدهد.
۴. به نظرم در مورد مسیحیت و نحوه ورودش به ایران در حد یکی دو جمله بنویسید. مسیحیت و مسیحیان ایرانی نقش مهمی در سیاست خارجی ساسانیان و رابطه‌شان با بیزانس داشتند که به آن اشاره نشده. ضمن اینکه اساسا کلیسای شرق در ایران به وجود آمد که می‌شود این را هم در متن آورد.
شد.
۵. تا پیش از به روی کار آمدن ساسانیان یک نوع مدارای دینی در ایران حاکم بود که چند صد سال هم سابقه داشت. به این هم می‌شود اشاره کرد.
۶. دوران صفوی تا قاجار سختگیری‌های دینی زیاد شده بودند که در دوران پهلوی خیلی کم و کمرنگ شد و در دوره جمهوری اسلامی خیلی خیلی تشدید شد. کلا به نظرم یک پاراگراف در این مورد بنویسید و به این مدارا و عدم مدارای دینی، هم در بعد تاریخی و هم زمان معاصر اشاره کنید. مثلا دین‌ بهایی در ایران ممنوع است و پیروان این دین به صورت سیستماتیک آزار و اذیت می‌شوند اما در متن مقاله اصلا به این موضوع اشاره نشده یا زرتشتیان بعد از ورود اسلام بسیار آزار دیدند به گونه‌ای که عده بسیاری از آن‌ها از ایران به هند فرار کردند به این هم در متن اشاره نشده. در زمان ساسانیان دیانت‌های مسیحی مانوی مزدکی و... کلا همه سرکوب می‌شدند که به این هم می‌شود اشاره کرد.
برای پیشنهادهای ۵ و ۶، گسترشی انجام شد تا مطالب مرتبط نیز پوشش بگیرد. سپاس از شما و نوروز نیز مبارک. Europe V (بحث) ‏۲۰ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۲۰:۳۲ (UTC)[پاسخ]

فعلا همین‌ها. وحید (بحث) ‏۱۵ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۷:۵۲ (UTC)[پاسخ]

ممنون بابت تبریک سال نو، سال نوی شما هم مبارک و ببخشید برای تاخیر در ادامه بررسی. ببینید در مورد شماره ۳: آیا شما مقاله خوبیده یا برگزیده‌ای دیده‌اید که بی‌دینی اشاره نشده باشد؟ بیایید اینطور در نظر بگیریم که کسی در مورد ایران هیچ اطلاعی ندارد و قصد دارد با خواندن این مقاله در مورد ایران اطلاعات کسب کند. ما موظفیم بی‌طرفانه و بدون در نظر گرفتن این و آن و اما و اگر اطلاعات را بنویسیم. الان مقاله در مورد بی‌دینی در ایران حتی یک جمله هم ننوشته و دقیقا به نظرم هم به دلیل حفظ بی‌طرفی و هم به دلیل اینکه در مورد انواع دین‌ها و پیشینه‌شان در مقاله توضیحات فروانی داده شده باید این هم ذکر شود تا خواننده از همه جا بی‌خبر بداند که در این کشور عده‌ای بی‌دین هم هستند. لطفا در حد یکی دو جمله به بی‌دینی در بین ایرانیان هم اشاره کنید. با سپاس وحید (بحث) ‏۳۰ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۷:۱۹ (UTC)[پاسخ]
  • بررسی بخش زبان:

بخش زبان در مجموع خوب نوشته شده اما ناقص هست:

  1. زبان فارسی یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیاست که همچنان صحبت می‌شود و با وجود تغییرات جزئی فارسی زبانان هنوز هم فارسی‌ای که قرن‌ها قبل صحبت می‌شده را متوجه می‌شوند. این را می‌توان در مقاله ذکر کرد.
  2. به نظرم به اینکه در ایران قبل از زبان فارسی کنونی پهلوی صحبت می‌شد اشاره کنید. به پیچیدگی این زبان و مشکلاتش که باعث ایجاد زبانی به نام اوستایی شد هم می‌شود اشاره کرد.
  3. زبان‌های ایرانی بسیاری هستند که از بین رفته‌اند مثل خوارزمی و سغدی و... می‌شود به این‌ها اشاره کرد.
  4. به نوشتار و تغییر نوشتار از پهلوی به عربی پس از حمله اعراب هم لطفا اشاره کنید.
  5. زبان‌های دیگری از خانواده زبان‌های ایرانی هستند که در ایران صحبت می‌شوند مثل مازندرانی و گیلکی که در متن اصلا به آن‌ها اشاره نشده.
  6. در ایران زبان‌های زیاد دیگری صحبت می‌شوند که بسیاری از آن‌ها در حال انقراض هستند که در متن اصلا به وجود این زبان‌ها اشاره‌ای نشده و می‌شود در حد یک جمله آن‌ها را فهرست کرد.
  7. نکته دیگر اینکه زبان‌های خانواده ایرانی مثل پشتو و کردی در خارج از ایران هم صحبت می‌شوند که این را هم می‌توان ذکر کرد.

کلا یک نکته‌ای که در نوشتار مقاله به چشم می‌خورد تازه‌گرایی هست. کلا شما مقاله را خوب نوشته‌اید اما همه چیز در مورد همین چند دهه اخیر خلاصه شده در صورتی که داریم در مورد کشوری صحبت می‌کنیم که ۲۶-۲۷ قرن سابقه دارد و طی این هزاران سال‌ها اتفاقات زیادی افتاده که باید در حد یکی دو جمله هم این‌ها را ذکر کرد. فعلا این موارد را انجام دهید تا بخش‌های دیگر را هم با هم بررسی کنیم. با سپاس وحید (بحث) ‏۳۰ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۷:۳۱ (UTC)[پاسخ]

@Vahid: با سلام و سپاس، در نخستین فرصت، موارد اشاره شده را انجام می‌دهم. باز هم تشکر Europe V (بحث) ‏۱ آوریل ۲۰۲۱، ساعت ۲۳:۴۲ (UTC)[پاسخ]